Kylvin useamman kymmentä eikä yksikään itänyt. Ei siis yksikään. Edellisvuonna taas iti melkein kaikki.
Joo, ei ehtinyt oikein tekemään palkoja. muutamia kyllä, mutta ei läheskään niin paljoa, mitä jokunen vuosi sitten oli. Silloin saatiin papuja (palkoja) sankkotolkulla. Jotenkin pitäisi siis saada kasvukautta pidemmäksi. Mutta ei haittaa, ihana tuoksu kukinta-aikaan oli sen arvoista.
Eteläisemmillä leveysasteilla lienee härkäpapu sellainen kasvi, jota kasvattelevat talviajan ja sitten sato valmistuu keväällä. Näin tehnevät ainakin erinäisillä alueilla Kiinassa ja myös Englannissa suotuisimmilla alueilla. Suomessa tällainen ei kyllä onnistu. Itse olen täällä 1b:llä jossain määrin siirtynyt kasvattamaan härkäpapuja taimista sadon aikaistamiseksi (kts. esim. Truedsson, Grönsakslandet s.91), koska täkäläinen menekki ei vaadi suuria kasviyksilömääriä. Maitopurkkeihin tavalliseen turpeeseen on kylvetty, pienoiskasvihuoneessa karaistu ja vapusta alkaen avomaalle istuteltu (toivoen ettei enää halloja tulisi). Osittain olen idätellyt papuja kosteassa turpeessa ja istuttanut sitten itäneet pavut avomaalle, koska olen pitänyt itämistä avomaalla hitaana.
Minä sain kolmesta härkäpavun taimesta runsaasti ensivuodeksi papuja, joista saankin oikein kunnon rivin papuja kasvamaan. Mutta huomasin kuivatuksen päätteeksi, että kaikissa pavuissa on pinnalla vähän hometta. Joten ovatko ne vielä itämiskelpoisia?
Ovat, homeen voi pestä pois ja kuivattaa uudelleen. Välttämättä kyseessä ei ole edes home, vaan palon ohuenohutta sisäkalvoa on voinut jäädä pavun pintaan, näyttää sellaiselta harmahtavalta.
Laitoin eilen ja tänään härkäpavun siemenet multiin kasvimaapeltoon. Jännityksellä odotan miten paljon sieltä taimia nousee, sillä viime syksynä isoista ruokapavuista kerätyt siemenet olivat todella epätasalaatuisen oloisia ja -kokoisia. Minulla ei ehtinyt sato tuleentua ulkona kasveissa kuin ihan osittain, vaan jouduin olosuhteiden pakosta keräämään palot sisälle kuivumaan (ja toivon mukaan myös kypsymään). Pienempi lajike "Ukko" ehti hyvin kypsyttää palkonsa ulkona, mutta sitä en käytä ruokapapuna, vaan pelkästään maanparannukseen.
Härkäpapu on yksi ehdottomista suosikeistani, toivottavasti niistä nyt edes puolet itää! No parin viikon kuluttuahan se nähdään Pahus kun tuulee niin kovasti että tuhkan levitys penkin päälle jäi tekemättä.
Kääks, minä olen unohtanut kylvää härkäpavun kokonaan! Tuumasta toimeen.
Mää kylvin myös tänään. Uusi tuttavuus mulle.
Ja mulla ei ole koko härkäpavun siemeniä ollenkaan.
Viime vuonna ekaa kertaa kasvatin ja hyviä olivat syödä.
Mulla ekat itää ulkona kennostossa. :-)
No himpuitti, sehän se oli härkäpapu se toinen, joka pitää kylvää, kesäkurpitsa on toinen. Muuten, vähän nolona kysyn, kasvaako se härkä ylöspäin tukea pitkin vai pensaan omaisesti? tietäisi vähän, mihin ne siemenet nakkaa kasvamaan.
Mun pussissa luki, että riviväli 50, taimiväli 20 senttiä, tuetaan tarvittaessa. Joten oletan, että kasvavat puskaksi.
Mun opus sanoo "Härkäpavulla on noin metrin korkuinen, särmikäs, tanakka varsi" eikä puhu tukemisesta mitään. Onkohan lajikkeilla eroa?
Minkähänlainen pehko tulee neljästä siemenestä, mahtuiskohan ruukkuun.
Härkäpapu kasvattaa vankan varren josta sitten lähtee lehtivarsia tasaisesti. Puskasta ei voi puhua koska ne varret ei ole kovinkaan pitkät. Varteen kasvavat kukat, ja kukista tulee palot, paloista pavut :) Itse en ole koskaan joutunut tukemaan vartta, korkeutta on ollut ehkä metrin verran, noin about. Oma lajikkeeni on Hangdown Green, muista en osaa sanoa mitään.
Muoks: korkeudeksi lajikkeelle sanotaan n. 60 cm. Muistaisin kuitenkin että ne olisi olleet korkeampia.
Sorry. Noissa mun kylvämissä lukee suomeksi härkäpäpu, mutta latinankielisen nimen mukaan kyseessä on kylläkin salkopapu, joten en oo ihan varma mitä oon kylväny eli mitä siellä pihalla itää. :-)
Hangdownit on vielä kylvämättä.
Weikko, onko se pussi ostettu Lidlistä? Katselin siellä just päivänä muutamana pussia jossa luki härkäpapu, kuva kertoi aivan muuta
Joo ja mä kirosin sitä jo viime vuonna tässä ketjussa, mutta kun vanhalla muisti pätkii. Löysin myöhemmin tota Hangdownia Hortuksena.
Laitoin Virosta ostamat pavut veteen likoamaan yöksi, töistä tullessa istutan ne kasvimaalle.
Kasvimaalle saviseen penkkiin 7.5. istutetut härkäpavut ovat itäneet. Epäilin että kuinka ne viimesyksynä sisälle tuleentumaan kerätyt pavunsiemenet mahtavat itää, mutta siis hyvin näköjään. Tämä tiedoksi niille joille noita siemenpapuja olen antanut