Voi syödä, just pannulla muun hutun seassa
Ruusupapu kasvaa isoksi.
Mun pavut on salkkaria. ;-) Nehän tartteekin 3 m salot.
lidlin ainakin kahtena keväänä härkäpapuna myymät pavut ovat ruusupapua. kukkivat komiasti naapurin pihalla:-)
härkäpapu ottaa helposti latvaansa mustia kirvoja. kassikäpp jo lohduttikin ja antoi hyvät neuvot. näppärä konsti on myös katkaista ihan vaan pois se kirvainen latvaosa. se määrä kukkia, joka meidän kesässä ehtii satoa tuottaa, on jo kukkinut; latvat joutavatkin pois.
Miten te käytätte ja säilötte noita härkäpapuja, vihreänä vai kuivattuna?
Poimin eilen kymmenen litran sangollisen palkoja ja tänään kuorin palot, höyrytin siemenet ja poistin niistä kuoret. Tuloksena oli litra vihreitä papuja pakkaseen.
Aika kova homma ja siemeniä kuoriessa meni paljon hukkaan, mutta netistä löytyi ohje jonka mukaan sen tein. Kasvatin näitä monta vuotta sitten edellisen kerran ja silloin kaikki syötiin tuoreena ja enkä muista kuorineeni siemeniä keittämisen jälkeen.
Osa pavuista on sellaista pienenpi siemenistä lajiketta ja haluaisin kokeilla niitten tuleennuttamista ja kuivausta.
Genesee, minä poistan pavut palosta, keitän niitä max. 2 minuuttia ja pakastan. Jos teen suoraan ruuaksi, keitän niitä noin 10 minuuttia. En tosiaan ole koskaan niitä siemeniä vielä alkanut kuorimaan, kuullostaa aivan turhalta ja oudoltakin
Kiireisenä iltana ryöppään härkäpavut palkoineen nopeasti, jäähdyttelen kylmässä vedessä ja ohuet suojahanskat kädessä lypsän siemenet astiaan ja palot roskikseen. Pakkaseen laitan ja sieltä makaronilaatikkoon jauhelihan asemasta..
Turkasen likaavia ovat palot, sormet mustuvat ja silleen. Jos olis rakennekynnet, niin ne ei varmaankaan tykkäis.
Kylvin keväällä harkäpapua ihan kokeilunhalusta ja myös parantamaan maata. Nyt on sato korjattu ja papuja voisi vaikka laittaa ruoaksi, miten? Siemeniä oli useampaa lajia ja pavut siten ovat erikokoisia ja myös saman lajin palot jotka olivat eri korkeudella mitä suurimmat.'
Palkojen avaaminen ja siementen esiinotto oli työlästä, en löytänyt ohjeita mistäään.
Nyt siis on tuoreita siemeniä, miten niitä laitetaan syötäväksi? Pitänee poista siementen kalvo, miten? Vertasin siementä niihin papuihin joita on tallella ostosiemenistä, niiden kalvo on hyvin kovaa.
Härkäpavun siemenkalvo on helpointa poistaa keittämisen jälkeen. Jos pavut ovat tarpeeksi nuoria, kalvo on pehmeä tai sitä ei ole lainkaan vielä. Sitkeänkin kalvon voi kyllä syöda, se on makuasia.
Pavut täytyy keittää, aina. Veden tulee olla n. puolet enemmän kuin papuja kattilassa. Suolaa ripautetaan hiukan veteen ja kun se kiehuu, kipataan pavut sinne (tai siis tässä tapauksessa ne siemenosat). Sitten vahditaan tarkasti millon väri muuttuu. Se ei kauan kestä, veden tulee tietenkin kiehua kokoajan. Heti kun papujen vihreys muuttuu kirkkaammaksi tai syvemmäksi, pavut lävikköön ja tarvittaessa nopea huuhtaisu.
Jos syödään heti, ei tarvi huuhdella mitenkään, kippoon vaan ja vähän voita sulamaan pinnalle. Jos taas aikoo pakastaa tai poistaa kalvot (jotka ovat nyt ryppyisiä ja harmahtavia) niin huuhtelu kylmällä vedellä.
Härkäpapuja voi syödä keittämisen jälkeen sellaisenaan, niitä voi lisätä melkein mihin ruokaan tahansa ja niistä voi tehdä gourmet annoksia erilaisten tahnojen ym. muodossa.
Niitä voi säilyttää myös kuivattuna. Silloin kalvoja ei tietenkään edes yritetä poistaa. Käyttöön otossa niitä pitää liottaa tuntitolkulla ensin ja sitten sama keittämisoperaatio.
Tuorekäyttöön ja pakkaseen kannattaa valita nuoria (tai pieniä) palkoja, just sen kalvon puuttumisen takia. Kuivatukseen sit taas parhaita on isot.
Palot saa parhaiten auki vetämällä kannasta alaspäin “saumaa” pitkin ja sitten kynnellä perästä. Jos tosta ny jotain selvää sai =D:
oikein hyvin sai. kaikki meni hienosti noin siihen asti, kun vasemman peukalon kynsi katkesi nysäksi:-(
tähän aikaan kerätyt pavut alkavat olla liiankin tuleentuneita tuorekäyttöön elleivät sitten muuksi muutu, jos kalvon poistaa. itse en koskaan raaski ja siksipä keräilen satoa sitä mukaan kun palot ovat kasvaneet kokoliaiksi mutta kalvo edelleen pehmeä - ja mielestäni oikein maukas.
Tuli mieleen et kyllähän meillä käytetään myös pientä keittiöveistä kynsien sijasta. Ainakin nyt kun tytöt on tarpeeks isoja, et voi lahjoa/kiristää/uhkailla heidät riipimään papuja (oikeesti he tekee sen kyl ihan mielellään). Heillä kun on just sopivan kokoiset ja vikkelät sormet hommaan, siinä ei kauaa mene ku molemmat on ämpärillisen härkäpapuja selvittäny.
Kalvon saa pois kivasti keittämisen jälkeen puristamalla peukalolla ja etusormella pavun reunasta. Joskus joutuu kyllä hiukan repäisemään sitä että pavun sisältö plumssahtaa ehjänä ulos. Aikaa vievää se kyllä on.
Muistelen et mein äitee joskus hieroi isoja kypsiä kalvollisia härkäpapuja metallisiivilän läpi perunanuijalla. Mössö kippoon ja kalvot jäi siivilän. Joukkoon voita tai hyvää öljyä ja tuoretta valkosipulia ja suolaa, tahnasta leivinpaperin avulla pitkulainen pötkö ja jääkaappiin jähmettymään. Tosi helppo ja hyvä papunappi pihvin tai esim. uuniperunan päälle. Muitakin mausteita vois kokeilla, iisisti vaan sen rasvan kans, ettei tuu liian juoksevaa.
Tomaatin ja chilin kanssa siitä saa suomi-versio guargamolea (vai miten se ny kirjotettiin). Korvaa avokadon ja sopii melkein minkä kanssa itte tykkää.
Kasvatin ekaa kerta härkäpapuja. keräsin ne viikko sitten ja tänään veitsen avulla sain simenet erilleen. paljon tuli hyvää kompostiainetta ja paljon on papujakin.
Otanko tästä suurimmat ja kuivaan siemeniksi?
Onko parasta loput kiehautta ja paka staa, vai kuivattaa kaikki? Otanko nuo ruskehtavat pois?
ruskehtavista saat oivaa siemenlisäysmateriaalia. - tuoreena ryöpättivinä/pakastettuina olen käyttänyt vain niin aikaisin korjattuja, ettei tuo pavun kiinnityskohta ole vielä ehtinyt mustua. luulisin, että nuo olisi paras kuivattaa ja käyttää semmoisina(?). varma en ole, kun en ole niitä koskaan kuivatellut.
Lukaseppa, mummi, noi mun kirjotukset tässä samalla sivulla. Oon tota härkäpapua syöny jo mukulasta asti ;D. Jos ne rusehtavat on napakoita ja muuten ehjiä, ei niitä mun mielestä tarvi pois heittää. Mahtavan sadon oot saanu. Siinä on vitaamineja talveksi, tosiaan! Älä kauaa oottele keittämisen kans, nahistuvat jos jäävät lämpimään. Eivätkä säily sellasenaan kauaa. Kuivattaessa pidä “yhdessä” kerroksessa, että varmasti kuivuvat. Isot tuleentuneet (jos nyt oikein muistan, ni noi missä on kunnon ruskea viiva siellä kiinnekohdassa), kuivatut ja kalvoiltaan EHJÄT, itävät ensi vuonna. Siitä saat taas uuden sadon, jos oikein hyvin käy.
mai-lee ehti ensin, on niin nopea =D!
Kiitos nopeista vastauksista. menenkin heti keittämään.
Keitetty ja huuhdottu. Nyt ovat ulkona vielä jäähtymässä lisää. Ovat liian suuritöisiä minulle. 100kg kurpitsasta kun sahaa palasen ja keittää soseen tulee helposti heti valmista. Ei ole ehkä yhtä terveellistä
Kävin yhden siemenmyyjän sivuilla kuolaamassa eri härkäpapulajikkeista tehtyjä kuvauksia. Itselläni on vain ollut "Hangdown Green"iä johon olen ollut ihan tyytyväinen koon (iso), maun (perusmaukas?)ja sadon (runsas ja pitkäaikainen) puolesta. Mutta nyt aloin miettimään tuota makuasiaa, onko niissä lajikkeissa tosiaan eroja?
Kaisaliisa, saitko kerätyksi härkäpavuista tarpeeksi siemeniä seuraavaa kesää varten? Minulta saisit sitä maatiaislajiketta varsinkin jos lisää kaipaat - oli niin vähäinen se alkupääoma.
Pääoma kasvoi hyvästi korkoa (Itivätkin todella hyvin). Kiitos paljon sinulle!
Tarkistan vielä siemenmäärän, mutta ehkä on omiksi tarpeiksi.
Aikomuksenani olikin viestitellä sinulle jonakin pakkaspäivänä...
kiitos nuu:-)
itse osaan sanoa vain yhdestä maatiaisesta härkäpavusta (naapurilta saatu “maistiainen” ja jäi yhteen viljelykokeiluun). viljely oli helppoa. pavut pieniä. uskoisin, että ovat vallan hyviä, kun tahtoo saada kuivattavaa satoa.
minä käytän pavut tuoreina ja ylijäämän pakastettuna. siihen tarkoitukseen iso ja meheväpapuinen hangdown on ollut mainio.