Ei kai ne kaikki maatiaiset ole jotain rehulajiketta? Muistaakseni jonkun lajikkeen nimen olen jossain vielä nähnyt sellaisen, jota en nyt yhtäkkiä tästä ketjusta löytänyt. Siemenhinnastoissa en kyllä ole huomannut mainintaa rehulajikkeesta näiden Konnun ja Ukon kohdallakaan. Meillä ei nyt ihan ideaalia papuilmastoa tai -maata ole, niin noista maatiaisista olisin kiinnostunut.
Minulla on ollut ja tulee olemaan jatkossakin maatiaislajiketta Ukkoa. En muista onko siinä Kontuakin, kahta eri väristä siementä kuitenkin on sekaisin. Viime kesänä sain kerättyä niistä jo oikein hyvän sadon ja jonkin verran niitä myös valmistin ruuaksi (suurimman osan kuivatin siemeneksi ensi kesää varten). Ne eivät olleet ihan yhtä maukkaita kuin suurisiemeniset lajikkeet (minulla kokemusta vasta yhdestä selaisesta eli Hangdown Greenistä) mutta ihan hyviä syötäviä. Ulkonäöltään kuin isompisiemeninen, eli vain pienempi.
Muistathan että härkäpapu on helppo kasvatettava, ei kovin nokonuuka kasvupaikkansa suhteen. Laita vaan rohkeasti molempia kasvamaan, vaikka samaan riviin joka toinen isompaa ja joka toinen pienempää. Ne pienet maatiaiset ei vie kovasti tilaa kasvaessaankaan eli hyvin sopivat siihen isomman viereen kaveriksi.
En ole seurannut kuin puolella silmällä tätä keskustelua, joten voin sanoa jotain jo aiemmin esillä ollutta. Härkäpapu on hyvä viljeltävä esim. perunan seuralaisena. Joko vuorotellen riveinä tai siellä täällä potturivissä. (itse en ole koskaan kokeillut, mutta sisareni, jolla on pari neliötä kasvimaata, hyödyntää näin pienen tilan)
Mulla on ollut viljelyssä tuota maatiaista (Ukko muistaakseni) jo useita vuosia ja niitä on tullut penttiläisillekin jaettua. Tekee meillä joka vuosi satoa. Kerran yritin siemeniä ruuaksi valmistaa mutta maku ja haju ajoivat kyllä karkuun… Tanniinia niissä on hurjasti.
Muita lajikkeita onkin sitten paljon. Parhaaksi viljelyn ja satovarmuuden suhteen sanoisin Valgevene (ostettu seemnemaailmista), samoin sieltä hankittu violettisiemeninen venäläinen on kasvanut hyvin mutta sato ollut melko vähäinen.
Englannista olen tilannut mm Express, Imperial Green Longpod, Medes ja Masterpiece Green Longpod. Ja sitten se joka tekee tosi isoja valkoisia siemeniä, erinomaisen varma viljeltävä ja hyvässä maassa antaa valtavan sadon, nimi tietysti hukassa… Brittivioletti teki kyllä komeita siemeniä mutta kehittyi kovin hitaasti.
Kokemuksen mukaan isosiemeniset härkäpavut tarvitsevat valmiiksi hyvän maan tuottaakseen kunnon satoa. Eli niistä ei oikein viherlannoskasveiksi ole.
Pohjois-Satakunnassa kylvän liottamattoman siemenen hyvin aikaisin keväällä, viime vuonna muistaakseni jo huhtikuun puolella. Alkukasvatus harson alla jos noin aikaisin kylvää. Isosiemeniselle harvahko kylvö, mulla riviväli n 40cm ja siemenväli n 20cm. Saisi olla harvempikin. Muutoin ei juuri hoitoa kaipaa, esmes viimekesänä en kastellut kertaakaan, ruohokate ja sade riitti.
Maatiaislajikeen kylvän aina paljon tiheämpään, se jää matalaksi. Huonossa maassa jopa alle 50cm. Hyvässä maassa sekin nousee pidemmäksi ja tekee muutaman kymmenen palkoa per kasvi, 2-4 siementä per palko.
Meillä ei ole vielä kertaakaan ollut kirvoja kasvustossa. Isosiemeniset lajikkeet kaatuvat helposti jolloin myyrät hotkivat siemensadon parempiin suihin. Pikkulinnut taas rapsivat ja syövät mielellään maatiaisten siemenet, kypsät siemenkodat kun räjähtävät kosketuksesta auki.
Mä en ole vielä kerinnyt syömään noita papuja kun olen lähinnä keskittynyt lisäämään siemenmateriaalia. Iso valkosiemeninen oli kuitenkin hyvää, maistui keitettynä ihan herneelle
Ihanaa kun jaatte kokemuksianne. Ne ovat kullan arvoisia tälläiselle “uusviljelijälle”. Härkäpapua piti jo viimekesänä kasvattaa, mutten kerennyt. Taitaa se minun papupussi olla tuota Liiterin lehmänpapua! Kyllä olisi tainut pettymys ollakin, jos olisin sen ehtinyt kylvää. No, hyvää maanparannus- ja kompostiainesta siitä saan varmaan. Nyt täytyy metsästää kunnon härkäpapusiemeniä.
Ensimmäistä kertaa aion kasvattaa härkäpapua ja ostin siemenpussin valmiiksi kun lueskelin jostain ettei niitä aina löydy. Tänään sitten hypistelin pussia ja avasin laskeakseni siemenet joita sisällä pitäisi olla 7-8kpl. Ensi vilkaisulla näin jo että lukumäärä ei pitänyt yhtään paikkaansa. laskin siemenet ja niitä on 69 kpl! onkohan pakkaus annostelijassa käynyt virhe. itse en varmasti kaikkia tarvitse. Laji on Threefold White. Voin laittaa näitä niihin muutamaan siemenkirjeeseen joihin pääsen osallistumaan.
missä on tuo 7 - 8 kpl? pussin kyljessäkö? nettikaupan sivulla on teksti riittoisuus 7 - 8 metriä
meinasin klikata tuon tuotteen koriini kunnes muistin, että onhan minulla omista kerättyjä hangdowneja ihan tarpeeksi asti.
Näkyykö tästä? Vasemmalla ylhäällä on siemeniä 7-8.
siinä lukee siemeniä 7-8 ja perässä määrite meter eli metriä :) = riittävyys sille metrimäärälle
Muoks; ja jos syötäväksi asti sitä kasvatat niin se on ihan hyvä määrä, ei paljon vähempää kannatakaan koska ei saa kunnon satoa vaan pelkkiä maistiaisia
…samoin tulkitsen "till meter" = metrille, metriä varten. onneksi nettisivut olivat aivan yksiselitteiset.
edit myös - jos edes vähän on saman kokoinen kuin viljelemäni hangdown, niin taimivälin pitää olla paljon isompi, että mahtuu kasvamaan ja satoa tuottamaan. minä käytän mittana 39 numeroista saapasta:-)
Jaaha! Taas opin uutta:) Sitä vaan olen katsonut siemen määränä pussissa:) Pitäis oppia lukemaan.
Niin, ja vielä, tuossa pussin kulmassa on pienessä tilassa niin paljon asiaa että tämmöinen aloittelija ei heti kaikkea hoksaa. Mutta taas huomattiin miten suuri oppi ja apu täältä pentistä tulee, jos jotain haluaa kysellä. Kiitos.
Luet kuin poliisi.
Mullakin on samanlainen pussi, hyvä kun tuli käyttöohjeita. Saapas on vaan 38, mutta pitää ottaa se kylväessä huomioon =D Hyvä ketju, taas sain paljon neuvoja noviisille!
Muoks. Niin kannattaako teidän mielestä esikasvattaa sisällä? Luin koko ketjun, mutta laho (=pipi) pää ei ihan tallentanut varsinaista kantaa asiaan. Siis kait ehtii ilmankin, mutta lisäisikö esikasvatus satoa? Ovatko ek taimet miten herkkiä loukkaantumaan ulos siirrosta; milloin ne uskaltaisi ulos istuttaa? tai tietty voisi tehdä vertailevan kokeilun - kun on noin monta siementäkin ;-) - esikasvattaa osan, ja kylvää osan tosi aikaisin…?
Ei tarvii härkäpapuja esikasvattaa sisällä.Tökkäät vaan ulos kasvamaan toukokuussa.Taimet kestää kylmiäkin kelejä.Ja satoa tulee tosi hyvin myöhään syksyyn asti!Helppoa kun heinän teko!
Harsoa kannattaa pitää siihen asti että taimet on 10 senttisiä,niin ei linnut syö siemeniä:)
…ja siitä huolimatta, että nimessä on papu, kestää myös kylmän kasvualustan. on oikeastaan se ensimmäinen keväällä kylvettävä lehtisalaatin ja persiljan kanssa. - porkkana vielä, mutta sen kylvän aina jo syksyllä:-)
Ok, kiitos! Mietinkin jo, mihin joudun näiden esikasvatettavien kanssa - muita papuja on kans vino pino, ja niistä ajattelin osan auttaa aiemmin alkuun, hyvä että löytyy joku vahva ja rohkea joukosta
Muita kuin härkäpapuja koskevan viestittelyn siirsin Papu-ketjuun
Viime kesänä kylvin Camilla Plumin tapaan, eli painoin talikon maahan ja laitoin pavut piikkien reikiin. Onnistui hyvin!
Härkäpapuja voi esikasvattaa, mutta erityisen pitkää kasvatusta ei tarvita. Mielikuvani mukaan härkäpapu ei aina kylmässä maassa idä kovin joutuisasti, joten sadon aikaistamiseksi voi härkäpapujakin esikasvattaa. Asiasta on jotain myös mm Åke Truedssonin teoksessa Grönsakslandet sivulla 91. Itse olen toisinaan myös pannut turpeeseen härkäpapuja itämään ja pistänyt ne sitten juurineen ja pienine versoineen maahan. Näin myös silloin, kun olen jonkun muun kasvin jälkeen pannut härkäpapuja maahan osin viherlannoitustarkoituksessa. Kesällä toisin härkäpavut itävät nopeammin kuin kylmässä maassa.