Minulla olisi todella paljon terhakkaita siementaimia joita harmaamalvikki on tuottanut. En millään haluaisi niitä kompostiin laittaa joten olisiko tarvitsijoita? Vaihtokaupassa huolisin mielelläni jotain perennan taimia - esim. palavarakkaus, erilaiset mintut (piparminttua minulla on jo), vaaleanpunaisen vaahtera-aulion pistokkaat, valkoinen kesäpikkusydän, maariankello, oikestaan kaikki kellot paitsi peurankello, nauhukset ja jaloangervot.
Harmaamalvikki on hyvä seinänvieruskasvi ja se kasvaa todella korkeaksi. Vanha perenna ja hyvin kestävä. Kaatuilee sateen jälkeen mielellään. Viihtyy hyvässä mullassa mutta ei ole kovin tarkka.
Vanhojen pihojen perenna.
Hahaa, löysin harmaamalvikin siemeniä jotka olivat edelleen kylvämättä kun ei ollut harmainta hajua, millainen kasvi on kyseessä… molo nolo Tuon Temskun aloituskuvan jälkeen kylvin ne kultapallojen seuraan!
Menipä tänään muutama vartti aikaa harmaamalvikin kuuklettamiseen, mutta hullua hurskaammaksi en tullut. Sen verran älysin, että Alcea roseaa on sanottu tukkiruusuksi, harmaamalvikki onkin Lavatera ja rohtosalkoruusu on Althaea officinalis. Tarkoittaako se (tyhmä kysymys), että ovat samaa heimoa, mutta eri sukua? Kuukletin myös, että B. lavaterella-niminen lepidoptera (suomenkielistä nimeä en löytänyt) käyttää ravintokasvikseen pelkästään tätä harmaamalvikkia.
Enkähän tällaista tietoa tarvitse, olisi vaan kiinnostanut tietää, että onko harmaamalvikkia joskus käytetty myös yrttinä tai rehukasvina (“viljelyjäänne”). Vai onko se siirretty puutarhaan pelkästään kauneutensa ja helppohoitoisuutensa takia?
Yrttitarhan sivuilta lyötää melko hyvin, että mitä kasveja on rohtoina tai safkana käytetty.
Siellä väittää, että harmaamalvikki on ihan koristekasvi, mutta katinjuustomalvaa, kiiltomalvaa ja maurinmalvaa on käytetty ja kiiltomalva on edeleen arabien juhlaruoka-aines.
Minä en erota noita malvoja/malvikkeja toisistaan, jos ei ne rinnakkain ole, enkä välttämättä edes silloin. Mutta mulla kasvaakin pihalla vain joku-malva Viime kesänä minä yritin niille malvoilleni nimen kirjojen avulla löytää, mutta ei onnistunut vaikka oli kukat ja kaikki kirjan päällä.
Mikä söi harmaamalvikkini? Lähes kaikki lehdet on syöty joko kokonaan tai ainakin pahasti reikäisiksi ja jäljelle on jäänyt tuommoisia mustia pökäleitä... Tämä sattui ensi kerran, mutta onko odotettavissa jokavuotinen riesa?
Haluaisin minäkin tietää. Minulla on samannäköisiä pihan kaunistuksia
Vanhalla puolella veikkailtiin, että voisivat olla niitä samoja vihreitä matoja, jotka ainakin minulla söivät akileijan samannäköiseksi rangaksi. Otin yhdestä kuvan.
Tosin tänä vuonna on ollut ainakin minun pihoillani ihan hillittömät määrät kaikkia tuholaisia. Ei viime vuonna ollut, eikä kaupunkipihassa koskaan aiemmin tämmöisiä määriä. Taisi olla talvi liian lyhyt ja lämmin.
Meillä on joka alkukesä siinä vihreitä toukkia jotka syö osan lehtiä ja sitten jää kasvi korjaamaan vahinkoa ja tällä hetkellä on ihan kun ei mitään vaivaa olisi ollutkaan. Tuollaista tuhoa ei kuitenkaan koskaan ole ollut.
Onkohan tämäkin harmaamalvikkia vai jotain muuta malvaa?
Viime vuonna söi jokin ötökkö myös nämä puskat, kukki kuitenkin, mutta näytti jotenkin rujolta ilman lehtiä.
Ainokainen harmaamalvikkini avasi kukkansa. Tästä kukan muodosta tykkään. Taustalla siis ruusumalvaa.
Harmaamalvikkia ja käenkukkaa.
Oih, miten kauniita ovat Kurpitsan malvikit ja käenkukka yhdessä!
Sanokaapas te, jotka olette harmaamalvikin siemeniä käsitelleet: ovat siemenet suunnilleen samankokoisia kuin myski- tai ruusumalvalla ? Keräilin harmaamalvikista siemenkodat, näyttävät olevan samanmallisesti rinkulassa kuin muilla malvoilla, mutta epäilen, että eivät voi olla niin pieniä, vaan ovatkin poudan kuivattamia natusia.
Kumpikohan tämä nyt olikaan Myskimalva vai Harmaamalvikki? menin jo sekaisin kun koitin vertailla kukkien muotoja..
Vertaa ennemmin lehtimuotoa. Harmaamalvikilla aika ehyet lehdet ylös asti, myskimalvalla ja ruusumalvalla alalehtiä lukuunottamatta kapean poronsarvimaisesti liuskoittuneet lehdet.
Ruusu- ja myskimalva on vähän vaikeampi erottaa. Vanhassa pentissä oli vertailu, jossa oli kukan alipuoletkin kuvattu. Ruusumalva on korkeampi, noin metrinen ainakin mulla. Myskimalva mulla noin 80 cm korkea. Ruusumalvan kukan väri kauniimpi, voimakkaamman vaaleanpunainen, myskimalvalla vähän harmahtavampi. Ruusumalvan kukat ovat isommat kuin myskimalvalla.
lehtimuotojen ja koon vertailu antaa oikeamman tuloksen, noista kaikista löytyy monenlaista kantaa joiden kukat poikkeavat hiukan toisistaan,
minulla on ihmetyksen aiheena kaksimetrinen kasvi, joka muistuttaa lehdiltään myskimalvaa, kukat ovat ensin valkoiset ja muuttuvat myöhemmin hennon vaaleanpunaisiksi,
ei suurta hajua, mistä kotoisin, ehkä Madeiran ''marketeista''?
myskimalvaa on myös puhtaan valkoisena , samoin harmaamalvikkia, joskin se on harvinainen
Kiitokset vinkeistä! Muistaakseni malvani lehdet ovat aika ehyet, täytyy tutkia huomenna tarkemmin.. Malvan koko on kyllä 150 cm, varmaan ylikin..Olen luullut sen olevan Harmaamalvikki, varma en ole..
Minulla on kolme erilaista malva - malvikki puskaa, ei niistä ota selvää, mutta yhdestä olen varma että se tuoksuu..............
Minusta tuo Maizun kukka näyttää harmaamalvikilta. Sen terälehdet ovat hiukan enemmän "erossa" toisistaan kuin myskimalvalla. Ja kokokin viittaisi siihen.
Tuo Merkuriuksen ruusumalva siinä kuvan taustalla on mulle harmaamalvikki ja mun ruusumalvalla on vähemmän liuskottuneet lehdet myös ylhäällä. Siis huppelis puppelis, aivan sama, pääasia että kasvi on tosi kaunis juuri nyt.
Mutta Temskukallta saadut valkoiset myskimalvat ovat ihania ja kaikki alkoivat kukkia heti eka kesänä täydellä teholla. Pelkään vain että se ei talvehdi täällä. Onneksi levitin niitä eri penkkeihin.