No, mulla on täs uunituore skannaus elävästä kasvista. Tätä olen luullut ruusumalvaksi, mutta nyt se varmasti selviää. Hämmästyin kun tällainen "kuvaus" onnistui. Tässä on lehti aivan kasvin yläosasta. Tuli vähän tumma vuhreä.
Tässä kukka tosin litistettynä. Verholehdetkin näkyvät ja heteet emin ympärillä.
No, mitä arvelette?
Fiia, harmaamalvikiksi minä epäilisin.
No, yes. Asia alkaa selkiintyä. Sitten mulla on nyt myskimalvaa ja tätä harmaamalvikkia. Jotenkin tuntuu tämä käänne yllättävältä.
Onko nuo vihreät tuolla kukan alla niitä verholehtiä?
Minulla on kaikissa, ilmeisesti haarmaamalvikeissä, niitä parittain, kuuluuko se niin ollakin?
Yhdessä missä on tummemmat kukat on paksut pehmeät lehdet, toisissa kahdessa karheammat ja kovemmat lehdet.
Harmaa malvikin lehtiä syö taas tänä kesänä joku toukka - mittarimatomaisesti liikkuva pieni jyrsijä. Samalle näyttää kelpaavan myös ruusumalvan lehdet, mikähän auttaisi?
Harvoin se kaikkea vetää. Välillä olen kerännyt niitä toukkia lehtien alapinnoilta, mutta harvemmin. Kasvi korjaa vahinkoa aika lailla itsekkin sen jälkeen kun toukat on hävinneet.
Joku tyhmä meni ja pisti harmaamalvikkia seinän viereen! Kukat ei edes erotu tuon väristä taustaa vasten. Muuten olisi tosi komea, kun on 2m korkea.
LukinLilja, ota siemeniä ja kylvä ne sopivampaan paikkaan.
Tässä kuva vähän kauempaa.
Siirsin eilen aika ison harmaamalvikin, ja nyt sen kaikki latvat roikkuvat alaspäin. Vieläkö se siitä virkoaa? Joo, ei ehkä olisi kannattanut siirtää, mutta edellisen asukkaan jäljiltä oli minulle huonossa paikassa.
Iske vettä sankolla korvilleen, kyllä se siitä virkoo, tietty voit vähentää lehtiä ja lyhentää versoja Mutta kun kukkivana puskana kuitenkin siirsit, niin eihän sitä raaski. Noin minäkin harmaamalvikkien siementaimia kiikuttelen.
Kestääkö isoa harmaamalvikkipuskaa jakaa useaan pienempään palaan, vai tyydynkö napsimaan poikasia ja reunapaloja kuten tähän asti?
Kaiken se kärsii, kaiken se kestää, mutta tärkein kaikesta on kastelu jakamisen jälkeen. Nää vanhat maatiaiskasvit ovat kasvattajalleen armollisempia kuin hollannin hienohelmat.
Mahtava juurakko on vanhalla harmaamalvikilla ja vähän hirvitti sitä keväällä kaivella. Pelkäsin, että ottaa nokkiinsa, kun pääjuurikin siinä kaivelussa katkesi. Ei ollut moksiskaan, pörhistyi vain ja nyt aloittelee kukintaansa.
Hienoa, uskallan siis jakaa ronskimmin ja saan levitettyä penkissä laajemmalle yhtä lempikasveistani.
Minulla söi jokin toukka kaikki lehdet harmaamalvikin kevätkasvusta ja vasta tänään kunnolla kurkkien löysin sen uudet - mutta aika heikot - lehdet muiden kukkien takaa.
Parhaillaan kukkivat upeimmillaan meidän kylän kunnanviraston kukkapenkissä valtavat harmaamalvikkipuskat!
Herranjestas. Kasvaako harmaamalvikki 2 m korkeaksi? Minulla on syysleimun edessä kukkapenkissä kun ajattelin, että sitten vuorottelevat. Nyt ovat sitten MOLEMMAT kukassa. Mikäs sellainen syysleimu on joka heinäkuussa kukkii…
Minä jouduin viime kesänä poistamaan harmaamalvikin penkistä, ihan liian suuri puska. Korkeutta oli 2 metriä ja leveyttä piisasi kanssa. (Kyllä täälläkin kukkii jo syysleimu.)
Kyllä harmaamalvikki kasvaa kaksimetriseksi, korkeammaksi kuin ruusumalva.
Sireeni2, siirrä keväällä sitten. Harmaamalvikki on niin kaunis kukkiessaan ja kukkii pitkään, niin minä en ainakaan raaskisi nyt siirtää. Mieluummin kurkkisin syysleimun kukintaa sieltä välistä tämän syksyn.