Joo, ajattelin tehdä siirtoja sitten taimenvaihtopäivän jälkeen, kun yritän saadan tietyn väriset kukat tiettyihin paikkoihin Onko muuten myski ja harmaamalvikki eri asia? Mulla on mielestäni myskimalvaa. Olen sen kasvattanut siemenestä.
Myskimalva on vielä matalampi kuin ruusumalva. Se tosi korkea on harmaamalvikki. Kukan muoto ja lehtimuoto eroavat myös jonkin verran.
Sireeni2, vanhalla puolella on tosi selkeät kuvat ja selitykset noista eri lajeista. Yksinkertaisesti seuraavaa: Harmaamalvikki on se korkein, jolla on yhtenäisimmät lehdet. Myskimalvaa ja ruusumalvaa on mielestäni vaikea erottaa, elleivät ole ihan vierekkäin. Kummallakin on voimakkaasti liuskoittuvat lehdet, mutta ruusumalva on hiukan korkeampi (n. 1 m) ja kukan takana oleva päällimmäinen olikohan se nyt nimeltään verholehti (nämä termit hiukan hakusessa) on leveämpi kuin myskimalvalla. Myös kukat olivat aavistuksen voimakkaamman pinkit ja yhtenäisemmät kuin myskimalvalla, mutta sitä on todella vaikea erottaa, elleivät ole vierekkäin.
Minä ostin muutama vuosi sitten myskimalvan siemeniä. Nytkin kukkii kasvihuoneen vieressä yksi kasvi, joka ulottuu 6 neliön kasvihuoneen oven yläreunaan. On siis yli 150cm. Näitten mittojen perusteella minun malvani ei olisi ruusu- tai myskimalva. Minulla taitaa olla ihan oma laji ;D (Viime kesänä kiiltomalvakin kasvoi 265-senttiseksi, vaikka pussissa luki 1m).
ruusumalva voi hyvinkin kasvaa lähes kaksimetriseksi
Minun ruusumalvani ovat noin noin 1.5 m korkeita. Väri on voimakkaampi kuin myskimalvalla.
Kaikki nää malvat voi tulla parimetrisiksi paitsi myskimalva mutta ehkä sekin jos LukinLiljan siemenpussissa luki oikea nimi?
Harmaamalvikki alkaa olla parhaassa kukassaan
Oioi, ihana, kyllä mullakin ( toivon mukaan ) ens kesänä on tuommonen herkku!
Yhdyn Marlenen sanoihin 100 %.
Sand, tältä näyttää minun ojassa puhtaassa hiekassa kasvava harmaamalvikkini.
On hiukan matalampi kuin normaalisti, mutta muuten kelpaa hyvin.
Katso myös: Kesäkukat, Kesämalvikki
sain juuri valkoisen harmaamalvikin siemeniä ruotsista. Äiti sanoi noita tokruusuiksi ja se oli lempikukkani. Olin ihan onnellinen kun tulin tampereelle 70-luvun alussa ja täällä niitä kasvoi. ja nyt olen toivottavasti saamassa valkoisenkin.
Harmaamalvikki on edelleen lempikukkani: keväällä syömme pyöreät lehdet – ei haittaa vaikka siementää, kerään pihasta pakkaseen pinaatiksi - viime kesänä aloimme sitten herneiden puutteessa syödä siemeniä. tuli tosi täyttäviä kasvispihevejä. kukatkin voi syödä illalla kun ne kiertyvät kokoon päivän kukittuaan. ja lopuksi sitten varsista kehrätään lankaa. Oikeastaan tämä kehruu oli erehdys, näin mappumalvan kuvan ja luulin sitä tokruusuksi, ja kokeilin kehruuta, hyvin luontui, kostutettuna kehrättävä ei muuta kummallista. Ensi vuonna laitan harmaamalvikin kuidut – jos niitä jää yli kehruutarpeiden pesusieniksi, on mukavan tuntuinen ihollakin.
Jättimalvikki ( VKN:n mukaan ) - toivottavasti saat kirjavalehtisen, koska noiden kirjavien siemenistä tulee valitettavasti monta kertaa ihan perusvihreitä. Omaa kokemusta…
Mikähän mielenhäiriö mullakin on ollut kun olen pannut harmaamalvikin lumen alle kasvamaan !
Jos se tosiaan kasvaa noin korkeaksi , ei ole mitään mahdollisuutta mökillä sitä saada pysymään pystyssä ,…ellei pärjää sitten melkein täysin ilman auringon valoa
…lumen alle??? 8-O
Heh! Emo , siis syksyllä hätäpäissäni kylvin jo sen malvikin , nyt ovat pieniä alkuja
Irsa, kyllä malvikki pystyssä pysyy, ei huolta. Kestää kyllä tuulta hyvin, tarvitaaan kunnon myrsky, ennen kuin kaatuu.
Onko harmaamalvikille ehdottaa hyviä kaverikasveja. Harmaamalvikki oli yksi onnistuneista kylmäkäsittelytaimista, mutta tässä mietin, että onko se liian iso kukkapenkkiin muiden kukkien keskelle. Mulle on tulossa tosi iso pyöreä kukkapenkki, johon olin siunnitellut keskustaan , pioneja, mooseksenpalavaapensasta ja erilaisia kelloja (ukonkello, maitokello) ja nyt siis olisi tuota harmaamalvikkia useampi taimi.
Eiköhän harmaamalvikki voisi hyvin sopia noiden mainitsemiesi kanssa kukkapenkin keskustaan. Komeaahan se vaan on, jos keskellä on korkeita kasveja. Ei se harmaamalvikki välttämättä kovasti ukonkelloa korkeampi ole. Itsellänikin on harmaamalvikkeja kukkapenkissä. Meillä eivät ole kasvaneet miksikään aivan jättiläisiksi.