Kyllä harmaamalvikki kasvaa yli metrinkorkuiseksi vaikka pelkässä sorassa, nimim kokemusta on.
Kyllä se meilläkin yli metriseksi tulee, mutta kyllä ukonkellokin metriseksi venyy. Monet pionitkin lähenee metriä. Mutta eihän se haittaa, komean kukkapenkin saa korkeiksi kasvavista kasveista.
Meillä harmaamalvikki venyy parimetriseksi, joten mä laittaisin sen ihan keskelle, sen ympärille noita muita korkeita ja sitten siihen taas “kerros” polvenkorkuisia ja lopuksi kenties jotain ihan matalaa reunaan.
Tänä vuonna harmaamalvikin lehdet ovat säilyneet varsin ehjinä.
Kukkiiko harmaamalvikki jo ensimmäisenä kesänä, jos sen esikasvattaa keväällä? Vai jääkö ihan pieneksi ja kasvaa ja kukkii vasta seuraavana vuonna?
Harmaamalvikki kukkii ensimmäisenä kesänä ja ehtii kukkia vaikkei esikasvata.
Oi miten hyvä! Sitten vaan siemeniä etsimään
Harmaamalvikki aloittelee kukintaa korkeuksissa. Tykkään tästä, kun pysyy pystyssä ilman tukea.
…ja valkoinen
Harmaamalvikkikin on lehtiään kasvattanut vaihtelevassa kevätsäässä, vesi- ja lumisateen vuorotellessa. Söpöjä pienet lehtensä ovat. Kuva vain on valotukseltaan hävettävän huono, eikä pitäisi laittaa esille noin huonolaatuista, mutta näkyyhän siinä sentään, mistä on kyse
.
Jokos teillä näkyy Harmaamalvikki maanpinnalla?
Täällä Hämeenlinnassa II-vyöhykkeellä harmaamalvikki ollut pinnassa jo varmaan kolmisen viikkoa. Uutta kasvua on parinkymmenen sentin verran. Mulla tuo on tosi kuivassa paikassa aamuauringon puoleisessa kulmauksessa, jossa se on kasvanut niin kauan kuin muistan.
No voi rumasana! Mulla ei sitten nousekaan viimesyssynä istuttamani pikkutaimet, eikä viime syssynä kylvämäni siemenet. Ny alko vollotus
Mulla on vasta nyt pikkuiset lehdet. Ja korkeutta kaikki 10cm. Jos on ollu märässä, niin saattaa nousta hissukseen myöhemminkin.
Harmaamalvikki on nyt parhaimmillaan.
Pari vuotta sitten saamistani vapaapölytteisistä valkoisen harmaamalvikin siemenistä kasvatetut taimet kukkivat nyt ensimmäistä kertaa. Suurimmasta osasta tuli valkoisia, mutta muutama on vaaleanpunainen. Odotan ihan, että pääsisin keräämään niistä siemeniä ja lisäämään niitä. En pöllö huomannut ottaa kuvaa niistä, kun olivat kunnolla kukassa, ja nyt on kukinta jo ihan lopuillaan.
Mihin osioon (omaansako sekin) kuuluu Ruusumalva? tosi vanhoista siemenistä kehkeytynyt aivan äärettömän hitaasti pikkiriikkinen taimi, millaisessahan paikassa se talvehtisi varmimmin?
Harmaamalvikkia villiviinin kaverina
Siirrän,
Katsoin kasvikortistosta että Harmaamalvikilla on lukuisia liikanimiä/ lempinimiä, Ruusumalvakin on näköjään yksi niistä (Kasvikortistosta: kutsutaan myös nimillä tokruusu, maloppi, malva, ruusumalva, salkoruusu, thuringeniläinen salkokukka).
Onko teillä muilla tarkempaa tietoa onkohan Ruusumalva ja Ruusumalvikki kuitenkin olemassa erillisinä perennoina?