Harmaamalvikki, Lavatera thuringiaca

Mikä on se valkokukkainen malva jonka lehdet muistuttaa harmaamalvikin lehtiä, korkeus noin 60-70 senttiä. Monivuotinen myöskin.

Minä sitten tykkään tästä harmaamalvikista. Kukkii pitkään, runsaasti ja missä vaan. Onnistuu aina.

Voi kiitos, todella ystävällistä! Mulla vaan alkaa paikat loppua… Voinko vielä harkita asiaa? Uskon, että siemenille löytyy kyllä ottajia.

Onneksi huomasin tämän ketjun nimen. Olin vallan unohtanut, että otin viime syyskesällä erään työpaikkani istutuksista harmaamalvikin siemeniä ja rapsuttelin kukkapenkkiin. Siinä penkissä on kyllä kohta mahdollista kasvaa ihan mitä vaan muutakin, kun kippasin sinne kaikkea, mitä käteen osui. Lisäksi sain yhdeltä työpaikaltani piikkiputken taimia ison purkillisen, nekin ovat samassa penkissä. Ja yhdeltä työpisteeltä sain kartanopionia (tai tiölipionia, kun en ole niin ehtinyt paneutua sen lehtityyppiin); toki sekin on samassa sekamelskassa :joy:

Hieno sekamelska tulossa! Laita sitten kuvaa, kun kasvit on kukassa.

Itsekin himoitsen tillipioneja. Mulle on tulossa uudet pionipenkit ensi kesänä. Ehkä saan niitä hankittua jostain. Mutta se on toisen ketjun aihe, se!

Malvikit ovat jo hereillä!

Penttiystävältä saaduista siemenistä kasvatetut:)

Nämä on sitten ihania. Lempiperennani. Niin helppo, varma ja runsas. Nämä on mummoni peruja alun alkaen.

Kukinta jatkuu edelleen komeana. Olen laittanut tuohon koko seinustan täyteen ja tuntuvat viihtyvän siinä. Maa ei ole siinä kovin hyvää, mutta sehän ei malvikkeja haittaa.

Minulle tuli tuollaiseen malvikkiin joskus toukkia. Monena vuonna söivät lehdet, enää ei tule toukkia kun hävitin koko ihanuuden.

Täältä ponnistetaan jo.

Harmaamalvikki on helpoin perenna ikinä. Meillä on ympäri tonttia tällaisia isoja kiviä, ja niiden ympärille olen laittanut perennoja. Muuten ne olisivat rikkisten vallassa, kun ruohonleikkuri ei niihin reunuskohtiin ylety.
Harnaamalvikki on yksi parhaista kasveista tällaisiin paikkoihin. Kestävä, kasvaa nopeasti, kukkii pitkään, pärjää paahteessa ilman kastelua.
Kaikki tonttini harmaamalvikit ovat äidiltä alunperin, ja hänen malvikkinsa puolestaan mummolta. Ehkä siksi pidän näistä kaikkein eniten.

5 tykkäystä

Huoh miten upeita kiviä. Harmaamalvikkia on kiitollinen kasvatettava ja hyvä pörriäiskasvi, kukkii myöhään ja tarjoaa syksylläkin pörriäisille ravintoa, kun muu on loppu.

Leviää siemenistä liiankin kanssa. Joudun poistamaan suurimpia juurakoita. Noitten kivien viereen sopisi myös syysmaksaruoho, voi lisätä pistokkaista keväällä, mesikasvi sekin.

2 tykkäystä

Tuo on niin kuiva ja paahteinen paikka, etten tiedä, menestyisikö maksaruoho. Tuossa kasvaa nyt siperiankurjenmiekkaa, harmaamalvikkia ja neidonkieltä. Kokemukseni mukaan ne ovat top 3 perennaa, jotka pärjäävät täysin ilman kastelua paahteisessa savimaassakin.

1 tykkäys