Havinan haaveilut (II)

Kesällä 2011 näytti jo paremmalta. Jospa tänä vuonna tuolla ihan ylhäälläkin jo suikertelisi jotain. Takapihan valloitus on tässä alkanut, kun sain isännän uskomaan, että jalkapallomatsiaika on meidän perheessä jo ohi.n

Clematis Prince Charles ja purppurapunalatva

Kylläpä tuli ikävä kesää.

Kiitos kaikille ihanista ja kannustavista kommenteista ja peukuista. Kuvia mulla kyllä riittää, laittelen taas jossain vaiheessa lisää.

Teidän verannalla on oikeasti sellainen "Italialainen" tunnelma. Kuin olisi jossain etelä euroopassa. Lime Sorbet akileija on ihana ja Prissi Charles vilahti hankintalistaan. Olen sitä vieroksunut nimen takia (kummallista, Diana kuulostaa paremmalta).

Kiitos Viippu! Olen muuten itsekin ihan ihastunut tuohon Prince Charlesiin, olen jopa harkinnut, josko laittaisin jonnekin muuallekin tuota samaa.

Missähän on tullut tassuteltua, kun on niin pesun tarpeessa…

Clematis Ville de Lyon ja keijunmekko -köynnös

Kivaa, lisää pihoja kurkittavaksi, kesähaaveilua siivittämään! Ja maalaisellahan on aina pieni lukkarinrakkaus toisten maalaisten pihoihin :slight_smile:

Kiva kun olet saanut isännänkin mukaan tekemään kaunista pihaanne.Niin meilläkin

Havinan terassi on tosiaan hieno!

Kiva käydä visiitillä!

Kiitos kaikille pihassa piipahtajille:)

Tönönvahti, piha on kyllä mun rakas projekti. Kärrään, lapioin ja pyörittelen kiviä. Ainoastaan muutamaan isoon kiveen olen apua pyytänyt ja takapihan kukkapenkin multaa toimme pyöräkuormaajalla. Sopii meille molemmille näin ihan hyvin.

Minä saan suunnitella ja laittaa, mies nauttii lopputuloksesta. En edes jaksaisi odottaa avun saamista, kun kaikki on pakko tehdä heti, kun saa jonkun vision. Suurista linjoista sovitaan sen verran, että mihin jokapaikkaan saan levittäytyä. Miehellä on kuitenkin omiakin hommia niin paljon, ettei edes ehtisi tähän mukaan.

Kiviäkin on pääasiassa kerätty pellolta, mitä sieltä kylväessä ja äestäessä nousee. Mutta on mulle mies kivikuorman oikein soramontultakin tuonut. Sitä on vielä vähän jäljellä ensi kesäksi, kun ei sieltä pellosta nouse sitä tahtia, kun minä käyttäisin. Myös multaa mies on mulle ystävällisesti tuonut pihaan kasan.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tämä taitaa olla Clematis Valge Daam. Ihka ensimmäinen kärhöni. En silloin ymmärtänyt kärhöistä mitään, nyt tiedän jo ainakin hiukan enemmän. Istutin tämän ensin ihan toiseen paikkaan, ja siten, kuin perennat istutetaan. Vasta talven aikana eksyin tänne penttiin, ja kauhukseni keväällä huomasin, että tästä oli ihan juurenniska näkyvissä talven jäljiltä. Jostain mystisestä syystä tämä jäi kuitenkin henkiin, vaikka on kai hiukan diivan maineessa. Nyt on muuttanut jo pari kertaa sen jälkeen ja edelleen sinnittelee. Tämä nykyinen paikka on kuitenkin jo lopullinen, että ehkä se nyt voi kohta jo vaikka hiukan tuuheutua.

Valkoinen kaukasiantörmäkukka (Scabiosa caucasica) on ihana

On sulla sitkeä Valge Daam. Mun oma Daamini otti heti nokkiinsa ekana talvena eikä ole näkynyt, ja kaivoin oikein syvän kuopankin sille.

Meilläkin isäntä kärrää kiviä ja rakentelee mulle puusta ja valusta kukka-alueiden rajoja. Suunnittelut, kylvöt,istutukset ja kaikki sen jälkeen kun kukat kasvaa ja kuolee on minun alaani.Puutarhassahan riittää puuhaa aina ja hyvä niin.Aina on joitain kuihtuneita kukkia ja ehkä joskus täytyy antaa vettäkin.JA AH sitä autuutta kun keksii taas jotain uutta istuttamista.

Meillä kivien keräämiseen osallistuu koko perhe, kaikki tietävät, että äiti tykkää kivistä. Kivien paikoilleen kärrääminen on sitten mun hommaani. Samoin mullan, hiekan ja puutarhajätteiden. Aidat, köynnöstuet, pienet puuverannat ja penkkien puureunukset ovat myös mun hommiani.

muoks. Niin ja tervetuloa puutarhanetin ihmeelliseen maailmaan Tönönvahti. Itse olin tosi aloittelija löytäessäni tieni tänne, mutta pikkuhiljaa minäkin olen jotain oppinut, täältä ja kirjoista. Hmm, ja paljon on vielä opittavaa… 

Viherpeukalo, se Daami ei varmaan halunnut lannistaa aloittelevaa puutarhuria:)