Heesun pihalla hiekkaa, kiveä, puurakenteita ja kasveja

Moi.

Ajattelimpa minäkin laittaa muutaman kuvan pihastamme. Olemme noin kaksi vuotta sitten ostaneet talon. Ensimmäinen vuosi meni talo-remontissa, viimekesänä aloitin ison pihaurakan. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta mistään, olen entinen kerrotaloasukki. Mutta täältä palstalta olen saanut paljon ideoita, nyt näette mitä on saatu aikaan :)

Lähellä sydäntä on hiekka, vesi, kivi ja puupinnat, ja niitähän riittää..

Lähtötilanteesta muutama kuva:

Takapihalta. Piha on kahdessa tasossa. Kuva on otettu alapihalta ylöspäin.

Sama paikka mutta ylhäältä alaspäin.

Etupiha.

Ja mitä sain viimekesänä aikaan:

Takapihan yläosan istutuksia.

Samoin tässä.

Samasta kohdasta erisuuntaan.

Eli niiden mutaisten puurallien paikalle tuli terassi.

Oletpa saanut paljon aikaiseksi ja muutos on ollut suuri. Kivi ja puu on myös meidän pihan pintamateriaaleja siellä missä ei ole istutuksia. Laita kuvia lisää :slight_smile:

Ja sitten etupihalle:

Etupihalta. Kuva on kotiovelta poispäin, katolta otettu.

Samapaikka mutta kotiovelle päin.

Kiitos Ranu. Hämmästyin itsekkin että eihän se pihan laitto mitään “ydin fysiikkaa” olekkaan. =D Vielä on pari ongelmakohtaa jotka yritän ratkoa tänäkesänä.

Tässä se ongelmakohta:

Kuuma ja kuiva rinne.

Muutama yksityiskohta:

Suihkulähde

Hopeaputous(?) kurkottelee kiville

Talvella peikonpähkinä pensas on edukseen. Kunhan tuosta kasvaisi.

Kiviportaat.

Ensirakkaus. Villitulppani.

Talon maalaus teki jo paljon :wink: Millä meinaat saada valkoiset koristesorat pysymään puhtaina?

Liuskekivipolku ja -portaat vei mun sydämen, k-a-u-ni-i-t!

Oletpas paljon saanut aikaiseksi yhdessä kesässä! Ihana japanilaishenki! Aattelin myös samaa, että miten oot onnistunut pitämään valkoisen koristesoran valkoisena?

Talo oli tosiaan erikoisen värinen, keltainen sopii paremmin :slight_smile:

Nyt kun katson pihaa niin valkoinen sora on ihan KAMALAN näköinen, mutta sitä ei ole niin paljon ettenkö jaksaisi nyppiä vaikka käsin rojuja sen päältä. Sateen jälkeen sora on painavaa niin sen pinnalta on helppo kaapia roskat pois.

Liuskekivet löytyivät hautautuneena takapihalta!! Ei oikein osannut aikaisempi asukas niitä arvostaa.

Älä vihti, mahtava tuuri sulla ettei entinen asukas arvostanu! Me niitä himoittais mutta se hinta se hinta…

Oletpa saanutkin paljon aikaiseksi. Ihan eri näköinen on jo koko kokonaisuus. Hienot ovat liuskekivetkin, totta tosiaan. Ja niitä kun on noin paljon, niin ovat ihan edukseen.
Tuo rinne tuossa: Täällä meilläpäin on yksi tosi upea piha, jota olen kerran kesässä käynyt salaa kuolaamassa. Siinä on tuollaiseen rinteeseen laitettu suuria ja vähän pienempiä kiviä vieri viereen ja istuttettu kääpiövuorimäntyjä, jotka on joka vuosi leikattu asiatuntevasti. Oi että ne ihanat vuorimäntytupsut tulevat kauniisti esiin niiden punertavien kivien lomasta! Ja voisihan rinteeseen istuttaa ylös vähän korkeampaakin havukasvia..? Näin selittämällä ei saa kyseisesen pihan hienoutta mitenkään tuotua esiin, mutta se on todella esimerkillinen, ei liikaa mitään, vaan hienoja kokonaisuuksia.sydän

Kiitos kaikille kommenteista.

Rinteestä otin vuorimännyt pois kun olivat niin kauheassa kunnossa. Tällä hetkellä olen ajatellut istuttaa siihen joitakin perennoja sekä tuiviota. Toki vuorimänty olisi hyvän näköinen pienenä, ehkä voisin siis niitäkin uudelleen laittaa. Viime syksynä istutin siihen pienen riippa-pajun. Kiviä siinä on jo odottamassa lopullista sijoitusta. Liuskekiviä sekä "luonnon"kiviä.

Mitäköhän perennoja saisi kuumassa ja kuivassa menestymään. Ajattelin kurjenpolvia, hopeahärkkiä ja maahumalaa.

Kertokaa vaan lisää vinkkejä! Memulin idea huomioidaan vakavasti :slight_smile:

Kivikkokasvit varmasti siinä menisivät, etsippä täältä semmonen ketju kuin kivikkopiha tms. niin löytyy vinkkejä :smiley:

se ketju olikin kivikkotarha!

Ok, kiitos.

Hieno terassi!

Kiitos. Sitä pitäis laajentaa tuonne alapihalle tänä kesänä. Saapi nähdä =D

Tosi hienosti olet pihaa rakentanut, valkoinen kivi näytti jossain kuvissa ihan lumelta, raikas kuumina kesäpäivinä:) Olipa tuuria, että olivat vain haudanneet liuskekivet eivätkä roudanneet pois tontilta!