Heidinkukka, Cortusa matthioli

(Perennat)

Heidinkukkakin jo pukkaa kukkaa.

- se lienee aikainen kukkija, mutta tekeekö sen nuorena useampia kukkavanoja ja kuinka kauan kukinta kestää?
- kestääkö kasvi varjostusta?
- onko se mätästävä, leviääkö muilla keinolla paitsi siemenistä?
- onko nopeakasvuinen, millaiseen multaan?

hyvin aikainen on,tekee usieta kukkavanoja,kukinta ei ole kovin pitkäikäinen, kestää varjostusta, leviää mätästämällä mutta eniten siemenistä,

on nopeakasvuinen ja tavallinen puutarhamaa,ehkä hivenen raskas kuin hiekkainen

näin minusta :)

Kukkii pitempään jos raaskii kukkavanat leikata poikki. Rhodopuutarhassa olen nähnyt (happamaessa maassa) ainakin kolme kertaa suuremmat kasvit kun miulla savimaassa.

Minulla kasvaa iltapäivän paahteessa.

Kibu, kaksi valkeaa tainta talvehtinut:)

Nyt tuo kukkii meilläkin.

Anteeksi surkea kuva, mutta olen niin innoissani kun sain valkean kukkimaan

(Tuo heidinkukka mun täytyy joskus vielä hommata, istutan sen veljenvaimon haudalle.)

Mulla on tuota sekä violettina että valkeana. Violetti on jo nupulla, vaan valkea on hennompi ja hitaampi. Pitääkin käydä vähän tiirailemassa josko sieltä nuputkin jo näkyis...

Kokonsa puolesta se muuten sopiskin hyvin haudoille.

Mun tietojen mukaan itää nopeasti kosteassa ja lämmössä, pientä siementä ei peitetä vaan painetaan mullan pintaan.

EG:n kylvöohjeista sain erilaisen käsityksen tuolle heidinkukalle. Kannattaa lukea sieltäkin.

Hmmm. niin jos EG:hen luottaa…:))

EG:n ohjeet ovat aika ylimalkaisia ja vähän sinne päin. Kylvin hiljan pensaiden ja puiden siemeniä, ja Impectan ja EG:n ohjeet (siis EG lienee Impectan sivuliike Suomessa…??) erosivat Mustilan ohjeista. Toimin sitten jälkimmäisen mukaan.

Imikkä… kuinkas ollakaan, tätä EG-aihetta on tänään “puitu” täällä toisaallakin…:))

Minä katsoin kylvöohjeen Jelittolta, ne on yleensä onnistunu aika hyvin.

Onpa kaunis kukka. Mistä olette hankkineet tähän siemeniä/taimia?

Minulla on violetti ja valkoinen heidinkukka - upeita puskia! Särkältä saa molempia värejä, sieltä minunkin on peräisin. Valkoinen on arempi, kuten albat yleensäkin.

Titamiini: Kiitos tiedosta:) Täytyy katsoa josko lähettävät taimia tai siemeniä ja mihin hintaan :)

Hyvähyvä! Pitääpä minunkin suunnata katseeni sinne päin.

Harmin paikka että toi Särkän taimisto on noin kaukana. Muutaman taimen tilaaminen tulee sieltä hurjan kalliiksi. Täytyy pitää silmiä auki jos vaikka jostain lähempää löytyisi tai joku tekisi jotain kimppatilausta sinne :)

Maaliskuussa kylvetyt ja kuistissa talven olleet heidinkukat on itäneet. Jos saan kaikki kasvatettua isoksi on muutama ihanuus sitten kesällä. Aivan uusi tuttavuus on tämä kukka, siemenet otettu jostain ketjukirjeestä.