KääääK!!! BELGI. Sinä olet ajatustenlukija siinä mielessä, et miten oletkin osannut piirtää tasan just ja prikulleen sen saman portin jota minä olen tekemässä kahden perennapenkin väliin! Minä tosin aion vaan ruuvata sen enempiä niitä peittelemättä.
Tuo vain tuli mieleeni, on saattanut jäädä jostain kuvasta tuonne takaraivoonikin :). Sitten vaan tehdään samanlaiset :)))
Jostain on mullekin kuva jääny mieleen, jostain lehdestä…en muista. Mun perennapenkit ovat vasta mielikuvituksessa, joten tee sää noista ku tuo tervanaru-juttukin kuulostaa tosi hyvältä. Mä keksin jotain muuta tai sit en (tai sit teen kummiski tollaset).
Miten aiot laittaa maahan? Tuli vaan mieleen et, mul oli kasvimaalla herneverkkojen tukena heinäseipäät viime kesänä ja sinne jäivät talveks. Tänä keväävä kiskoin niitä sieltä maasta irti ja olivat lahonneet oikein kunnolla (juu ja otti päähän). 3 katkes maanrajasta, oli siis niin läpimätiä. Jolseivät kuivu välissä, eivät siis kestä ilman kunnon suoja-aineita maassa, ilmeisesti.
Meilläkin on ruma sininen tynnyri peitetty pajuaidalla, ei haittaa vaikka tynnyri kapenee ylöspäin. Viime kesän Lantliv lehdessä oli tosi ihanan näköinen piha, jossa heinäseipäät reunustivat kukkamaata ja heinäseipäiden väliin oli aina pujotettu pajuja.
Heinäseipäiden päät kannattaisi polttaa. Kestää maassa paremmin.
Kun tein heinäseiväsaitaa, niin en ehtinyt polttaa päitä, kun oli niin kiire saada valmiiksi.
Päät voisi upottaa tervaankin, eli kyllästää näin.
Tämän viime kesäisen aidan (kuvakin viime kesältä) sidoin vain tavallisella narulla,, kun ei muuta ollut ja hyvin on kestänyt. Käsittelin nuo seipäät sävytetyllä puunsuojaöljyllä, että olisi erilainen kuin se heinäseiväsaita.
Mutta mietin tuota kaarta, että tuleeko siitä tarpeeksi korkea?
Sulla on memuli hauskoja ja hienoja ideoita ja juttuja siun pihassa
Jos niitä ruuvaa ja haluaa ruuvinreiät piiloon niin pystyykö niihin jotain puukittiä sitten käyttää?
Voi kun on kiva tuo memulin heinäseiväsaita, tuollaisesta saisi köynnökset tukea.
Kun tein sitä toista isompaa heinäseiväsaitaa, niin yritin ruuvata niitä lyhyempiä pätkiä kiinni toiseen seipääseen. Ei tahtonut millään voimat riittää, että olisin saanut ruuvin kiinni. Meinasi hermot mennä. Käytin sitten vahvempaa rautalankaa, joka oli aikas lailla toimiva.
Kuvassa pieni pätkä aidasta. Rautalankaa ei paljon huomaa, kun olen tukenut seipäitä toisiinsa sillä, vaikkakin nuo pystytolpat "kiristävät" myös.
Tuota korkeutta pohdin kyllä isekin. Minä mahdun kyllä alta kulkemaan, mutta ei esim. tuo poikani, joka lähentelee pituudessaan kahta metriä. Jos hankkisi sellaisia aitatolpan rautajalkoja, niin korkeus riittäisi hyvin, paljonkohan sellaiset maksavat, kyselee rahanpihtaaja?
Ei ne rautatolpat olleet kovin kalliita, muutaman euron muistaakseni, riippuu koosta. Siinä on vaan se ongelma, että seiväs on liian laiha siihen tolppaan. Ja miten seipään saa siihen tiukasti kiinni, ettei se heilu sinne tänne, kas siinä pulma. Tolpissa olisi kyllä se etu, että ei tarvitsisi lyödä seivästä maahan niin syvälle. Säästyy pituutta. (ei nämä ole niin yksinkertaisia juttuja, loppujenlopuksi) Mutta se rautatolpan yläosa jää näkyviin, ja mielestäni ruma.
Kakkos kakkosen kokoiset jalat sopii ainakin mun joihinkin tolppiin. Ja jos jää klappia, ni sinne pittää lyödä puusta kiilat väliin (mielellään vedenkestävän liiman kera).
Minulla on kyllä paksujakin seipäitä, eri paksuisia. Muistan kyllä että siitä jää rautatuki näkyviin, mutta jos juurelle kasvattaa jotakin, niin sinnehän se peittyisi.
Tuo memulin sävytetty teos on tosi hieno!
Tosi hieno tuo Memulin pallopää heinäseivästeos, haluan kans’
Poikki menneen seipään pätkätkin on käytettävä tarkoin;)
minkähänlaista köynnösta vois laittaa heinäseiväsaitaan kasvamaan, jotta siitä sais suojaisemman, siis sellasen monivuotisen, joka kestäis oulun seudulla. Aita on laitettu niin että välissä on suuria koivua. Miten siihen saisi mahdollisimman nopeakasvuisen ja tuuhean köynnöksen, koska naapurimökkiläisen saunomista en haluaisi enään katsella kovin kauaa…
Alppi- ja siperiankärhö. Tosin koivut voivat aihettaa ongelmia jos ihan lähelle laittaa, ne kun tahtovat viedä kaiken veden. Kuinka lähekkäin koivut ovat?
Humala?
Siis aitaan, ei raijareippaalle Tai enhän minä sitäkään voi kieltää
Minäkin suosittelisin humalaa, jos haluaa näköestettä.
entäs kun niitä koivuja kasvaa, niin laitanko reilusti multaa siihen mihin istutan humalaa? maahan on vanhaa metsänpohjaa, eli mitä sille voi tehdä muuta kuin laittaa multaa, koska ei voi kovin kaivaakaan, ettei koivut vahingoittuisi?
Sitten vielä kyssä, että mistä sitä humalaa saa, tarviin aika suuren määrän, jotta saan iiiissoon aukon peitettuä, eli ainakin 10 metriä sitä peitettävää ainakin olisi? myydäänkö niitä taimina vai miten? ja milloin sen voi laittaa maahan? kiitos ihan mielettömästi vastauksista