Memulilla on tosi huoliteltu ja kaunis puutarha.
Heinäseipäistä puheen ollen, kuinkahan moni pnettiläisistä on heiniä seivästänyt? Tietääkö kukaan, mikä on räkänokka?
Memulilla on tosi huoliteltu ja kaunis puutarha.
Heinäseipäistä puheen ollen, kuinkahan moni pnettiläisistä on heiniä seivästänyt? Tietääkö kukaan, mikä on räkänokka?
Kyllä tuli memulille hiano sermi-aita! Sopii paikalleen kuin olisi aina siinä ollut.
Tähän heinäseipääseen laitettiin ainakin niitä reikiä ja sitten tappeja,
että heinät pysysivät, en kyl ole kuullut tästä räkänokasta (valaise Fiia?).
Tästä heinä työstä on taas tarina:
olin 3 vuotias kun mamma, pappa ja koko suku tuli heinätöihin aina kesällä.
Pappa sanoi usein aamuisin, että täytyy varmaan taas helvetti mennä sinne
heinäpellolle ja tulee niin kuuma päiväkin.
No taas oli koko suku syönnin touhussa tuvassa ja minä 3 vuotias tytöntyllerö
totesin kovalla äänellä: "Mennäänkö me taas sinne HEINÄPELLOLL HELVETTI".
No tietty koko suku nauramaan ja olen sitten ihan tähän päivään asti kuullut tästä:
"heinäpelloll helvetti".
Näin ne lapset oppii, kun ei tiedä vielä mitä tarkoittaa sanakaan!!!
Fiia, oliskohan se räkänokka sellainen huonosti seivästetty heinäseiväs? Johonkin sellaiseen se mielestäni viittaa...
Just ja just olen heiniä seivästänyt
Kesäheinä, kivoja nuo lapsuuden tokaisut. Muista sitten tuokin juttu kun kirjoittelet elämäntarinaasi.
No se räkänokka on heinäseiväs, jossa heinät ulottuvat maahan saakka, niin että ilma ei pääse kulkemaan alakautta. Heinäthän pitää aina lopuksi hangolla vetää seipään juurelta pois. Räkänokasta ainakin puhuttiin E-Pohjanmaalla.
Me nukuimme sisarteni kanssa kesällä aina vinttihuoneissa. Heinäntekoaikaan oli ihanaa, kun aamulla heräsi siihen, että sadepisarat ropisivat kattoon. Ei tarvinnut lähteä heinäpellolle!
Kaisaliisa, osuit oikeaan.
Fiia, pistän korvan taa, sitten kun teen sen elämäntarinan...
mahtaakos tuo yksi kirjahyllyllinen riittää tarinoita ainakin piisaa siihen.
Juu sateenropinat varmaan ilahduttivat - oli siellä pellolla aina tuhottoman kuuma.
Kesäheinää ei onneksi pistetty heinäseipääseen eli minua,
vaikka sinne muut heinät sitten pistettiin ja illalla/yöllä oli kaikkien nenät tukossa.
Hyvänen aika, kun Memulin piha heinäseiväsaitoineen näytti hienolta. Kannatti tehdä se aita.
On kerrassaan todella hienosti onnistunut ja kaunis heinäseiväs aita. Tuollainen pitää saada meillekkin!!
Mulla olis heinäseipäitä varastossa noin pari sataa. Vaan kun ne on kesäisin perinteen vaatimassa käytössä, niin ei niitä rakennella. Vaikka kaunista niistä syntyy. Muutaman lahon seipään olen valinnut omenapuun taimien tueksi, että sen verran olen joustanut....
Kiitos positiivisesta palautteestanne. Hymyssä suin luen teidän juttujanne. Minä en tiedä valitettavasti mitään heinätöistä, sillä kaupunkilaisena en ole joutunut (tai päässyt) niitä tekemään. Ns. maalaiselämä on kiehtonut minua aina, ja heinät seipäällä -näkymä saa sieluni sykähtämään. -Olenkohan ollut aikaisemmassa elämässäni kirvesmies maalta? Puuhommatkin kiinnostaa, mutta kun kyvyt eivät riitä, haluaisin kanoja, pari lammasta ja pari possua... ja.. -voi mahoton.
No, no memuli toppuutelehan nyt kehuissasi.
Minä olen saanut kyllikseni tehdä heinätöitä. Olin aika pieni vielä, kun heinät oli saatu korjattua isä ja äiti levitti filtin heinien päälle ja nukuttiin siellä yötä koko perhe. Mikä ihana herätys aamulla, heinien tuoksu ja lämmin, aurinkoinen kesäaamu. Niitä lapsuusmuistoja.....
Voi minua, taas poikkesin tavallaan aiheesta, sillä minunhan piti AnuAlle vastata, että ei koiruli joudu olemaan ollenkaan tuossa aitauksessa, eli se on siltä osin ihan turha aitaus. En vain viitsi purkaakaan sitä, ja hätätapauksessa se on hyvä olla olemassa. Kun poikani rotikka oli minulla hoidossa, laitoin sen hetkeksi aitaukseen, kun maalasin tuota huvimajaa, niin itki reppana siinä aidan vieressä. Ei tykännyt olla suljettuna sinne. Koirat ovat mielellään ihan siinä, missä sen emäntä/isäntä on. Mutta onpa ainakin aitaus.
“Mörköjä!!” =8o henkäisi meidän esikoinen kauhistuneena kun näki ensimmäisen kerran seipäille nostettua heinää. 90-luvun alussa sellaistakin vielä näki, ja muumit oli nuoren miehen lempiohjelma…
Ihan kiva asetelma memulilla ja kaunis piha. Toivotaan, että seipäät kestää Minä haluaisin niitä mörköjä meille kesäksi Pari kertaa olen pienempänä (ja teininä) ollut heinätöissä ja kovasti tykkäsin. Tuntui niin järkevältä touhulta.
Tälläinen kyhäelmä meillä kärhöjen tukena.
Tuossapa onkin oiva "kyhäelmä" Sain tuosta ajatuksen, että heinäseipäästähän voi tehdä tosiaan aidan myös vaakaan! siis pitkänä vaakaan, tolpat ehkä jotain muuta värkkiä. Ja jos siihen vielä yhdistää harvan raudoitusverkon, on harmaa ja lähes huomaamaton aita siinä Meillä kun saattaisi olla tiedossa seipäitä kohtuullisen lähelläkin vielä.
Memuli, onko sulla tuon heinäseiväs aijan pystytoloppien väli mikä?
Jade, pittää mitata ku pääsen kottiin. Eikä toi aita ennää oo ton näköne. Mää purin sen, melko pian ton kuvanjälkeen, ku minust siit tuli liia tiivis ja pystypäine. Nys se o parempi. Vähä harvensin noit poikkiriukui ja laitoin ne loivemmal. Väli taitaa ol viel sama. Mut mää mittaa ja sano sul huomen.