Herne, Pisum sativum

Oletteko tukeneet herneet perinteisesti narujen/rimojen väliin vai onko muita ratkaisuja? Jostain syystä tahtoisin hernekartiot... Onnistuukohan käytännössä, kun kartion yläpää on niin kapea? Kas ensimmäistä kertaa asialla silmän isku

Entäpä liotanko siemenet ennen istutusta? Kuvittelisin nopeuttavan toimitusta...

Liota yön yli, kyllä se nopeuttaa huomattavasti. Mie teen yleensä oksista pujotellun verkkoaidan ja pitääpä kartiotakin kokeilla.

Minä kylvin toukokuussa puolenvälin jälkeen ja hyvin ovat nousseet ja lähteneet kasvamaan. En liottanut ollenkaan. Muista laittaa kuitenkin tarpeeksi syvälle, etteivät ponkaise mullan alta näkyviin. Minulle kävi niin ja jouduin painelemaan osan uudelleen maahan.

Täytyykin viikonloppuna ne tukikepit laittaa valmiiksi.

Ennen vanhaan, kun minulla oli oikea, ihan virallinen kasvimaa, pidin herneille aina samaa verkkoa. Kumpaankin rivin päähän keppi pystyyn ja niiden väliin verkko. Pistin verkon aina samalla, kun painoin herneet multaan. Verkko vähän tukee hernettä, kun taitamaton herneenpalkojen syöjä vetää palkoa irti yhdellä kädellä.

Ennenvanhaan, kun minulla oli kasvimaa tuolla grillin takana, oli minulla pajunoksista maahan tökitty tuki herneille. Tykkäsin sen ulkonäöstä kun tökki ne oksat vinoon maahan ja toinen kierros toisinpäin vinoon, tuli sellainen kiva vinoruutuverkko. Taisin sitoa niitä vähän toisiinsa niitä kierroksia sieltä latvasta.

Niinpänaurua Ennen vanhaan hyvinä aikoinahymy

Minulla on kuulkaas nyt taas herneitä kasvamassa. Olin unohtanut miksi herneiden kasvatus ei välillä oikein iskenyt - ja nyt muistin kun oikein muistelin. Se oli se toukka siellä herneenpalon sisällä.

En ymmärrä mitä oikein ajattelin kun laitoin nyt herneet kasvamaan sellaiseen paikkaan että niitä täytyy kurkotella tosissaan että voi maalta päin syödä. Täytyy laittaa astinkiviä ja toivoa parasta.

Minä olen käyttänyt herneiden tukikeppeinä tuoksuvatukan kuivia oksia, hyvin ovat toimineetKohta saisi taas käydä leikkaamassa tuet.

Minulla on tänä kesänä n 150m hernettä, tukena on heinäseipäänpuolikkaat joiden väleihin viritän ohuesta köydestä tuet.

Köysituet ovat syksyllä helpot, ne voi vetää pois ja kasvusto jää paikoilleen maata parantamaan.

Varmasti onnistuu hernekartio, muistathan aiheen aloittaja ottaa syksyllä kuvia meille malliksi!

Tätini kylvi aikanaan hernepenkkiin herneiden sekaan jotain viljaa (en muista enää tarkemmin mitä se oli), se kasvoi kyllin tukevana herneille ja oli ihan hauskan näköistäkin. Eikä tarvinnut viritellä erillisiä tukia...

Ritterina, kylvinkin herneet tylsästi riveihin, että sain tilan hyödynnettyä paremmin niin Mutta toisaalta siemeniähän jäi hiukan yli.......

Usein herne kasvoi kauran kanssa, ennen vanhaan. Lajikevalintakin vaikuttaa tuen tarpeeseen - ammattimaisesti viljellyt herneet ovat matalia ja mahdollisesti puolilehdettömiä (=enemmän kärhöjä).

Jostakin syystä innostuin hankkimaan tänä keväänä viittä eri hernettä (Markana, Ping Pong, Early Onward, Kelvedon Wonder ja Sweet jotain -sokeriherne). Saapi siinä sitten vertailla syksymmällä. Ai juu, tarkoituksena oli jaksottaa satoaikaa.

Minullakin on herneen lajikekokeilu menossa.

Avola, Markana, Early Onward, Misty, Greensage, Canoe sekä Kleine Rheinländerin.

Jokos teidän herneet kukkivat? Minun ei ainakaan vielä, hyvin ovat kasvaneet pituutta. Mutta miksi eivät kuki vielä.?Olen ne sentään jo toukokuun puolivälissä kylvänyt. Pitäis jo apea, ei muuten pääse herneiden syöntiin koko kesänä.

Ensimmäiset nuput vasta aikovat aueta. Lajike on De grace.

Sokeriherne on aurinkoisella pellollani kukkinut jo yli viikon, ehkä jopa parisen viikkoa...aika menee niin kamalan nopeasti ettei oikein päivän päälle aikoja osaa sanoa. Just tulin pellolta katsomasta olisiko siellä jo pientä herneenpalkosta tarjolla...ei ainakaan silmiin osunut vielä. Tosin minulla herneet ei ole ihan polvenkorkuisia, mutta niitä on runsaasti. Eli ei ihan helposti palko osukaan silmiin.

Minunkaan herne ei kuki. Pituutta riittää kyllä noissakin, tosin lajikekin on korkeaa (150cm), mutta nuppuja ei näy ensimmäistäkään. Herneet on pussin mukaan salaattihernettä, lajike Sugar Snap, ja kylvetty toukokuun loppupuolella, joskus 20. päivän tienoilla parvekelaatikkoon. En kyllä näin parvekkeella kovin suurta satoa odotakaan, mutta olisi sitä mukava päästä edes maistamaan...

Täytyi oikein käydä vilkaisemassa tilannetta ja löytyihän siellä jo muutama kukka.

Kylvetty on 18.5 ja pidetty ensimmäiset viikot harson alla, nyt lituskaisia palkoja näkyvissä. Lajiketta en muista, laitoin kahta eri plaatua sekaisin siihen penkkiin, korkeutta noin 60 cm. Jos en käyttäisi harsoa alkuunsa niin ystävälliset räkättirastaat kävisi ne herneet noukkimassa...

Herneet kylvin kesäkuun ensimmäisellä viikolla (ja harson alle ensin), tänään lituskaisia herneitä pilvin pimein! Siis kunnolla lämmennyt maa auttoi alkuun nopeasti, tämä sentään IV vyöhyke.