Minä itsekin vasta aloittanut, eli ensimmäinen kesäni, joten vaikea neuvoa mitään.
Itselläni on juuri tuollaisessa parvekelaatikossa kasvamassa hernettä. Se on mitoiltaan 80x15x12cm. Yhteen parvekelaatikoon olen istuttanut 20 herneen siementä. Ne ovat pari jonossa 8 cm etäisyydellä ja 8cm välein.
Lämpötilan voisi tarkistaa vaikka sellaisella digitaalisella lämpömittarilla josta saa minimi ja maksimi lämpötilat. Itselläni on sellainen parvekkeella josta seurailen lämpötiloja. Taitaisi "ihanteellinen" lämpötila olla +15…+25 astetta.
Itse aukaisen parvekeen lasit päivisin tiputtaakseni lämpöä. Öisin teen päinvastoin yleensä eli suljen parvekeen lasit ja aukaisen parvekkeen oven sisätiloihin. Tämä taas estää lämpötilaa menemästä liian alas parvekkeella. Vaikka nyt alkaa olla tilanne sellainen että en voi pitää parvekkeen laseja suljettuna olenkaan. Liian lämpimät ilmat.
Meillä oli joskus tuonne terassille suuntaavalla ikkunalla sisä/ulkotilalämpömittari, jossa on min/max. toiminto. Mutta alkoi tympiä kesäiset reilu 45 asteen terassikelit, niin siirsin sen aamuauringon puoleiselle ikkunalle. Eli terassi on pätsi.
Kirjoitetaan jotain tänne miten on mennyt herneiden kanssa.
120:stä herneestä joita kasvatan noin 90-100 voi ihan hyvin. 7 on ihan siemeninä eli niiden tilalle jotka eivät itäneet. Mutta muutamissa on pieniä ongelmia. Ensinnäkin ne eivät oikein tahdo kasvaa eli kituuttavat jotenkin. Tiedä sitten mistä johtuu, pitäisi kai repiä yksi ylös ja katsoa mikä sillä on hätänä.
Pikkuinen paniikki iski kun huomasin yhden ihan hyvin kasvaneen meneen kumoon. Sitä sitten tutkin ja sillä oli siinä mullan rajalla varsi ohentunut 2mm paksuudesta 1mm paksuuteen noin 3mm matkalla. No ei ihmekkään että ei pysy pystyssä. Mietin syytä tähän ja tulin siihen johtopäätökseen että aurinko kuumentaa pintamullan liian kuumaksi ja kuivaksi. Ja se kasvi ei tykkää siitä. Joten vein viljelmät sisälle jäähtymään ja kastelin, sekä lisäsin hieman uutta pintamultaa tukemaan noita versoja. Siirsin ne takaisin parvekeelle mutta hieman varjoisampaan paikkaan, jossa ne ei altistuisi noin suoralle auringon valolle.
Muuten ei sen kummempaa ole herneille tapahtunut. Osa on jo aukaissut lehtiä ja ovat noin 5-7cm pitkiä. Täytyy seurailla tilannetta.
Meillä herneet kasvavat tänä kesänä kasvimaan mullassa täydessä auringon paahteessa. Koska meillä herneitä kylvivät lapset, niitä kasvaa siellä ja täällä eikä minulla ole mitään käsitystä paljonko niitä on istutettu. Pääasia on että herneitä saadaan kesällä syödä .
Mäkin taidan kiikuttaa ne mun parvekelaatikot tuonne valkosipulia ja mansikkaa kasvavien kasvulaatikoiden väliin, ei oo sit ihan niin kuuma kun saattaa vähän ilmakin liikkua.
Vieläkin jotkut herneen versot kituuttaa, joten seurailen niiden kasvua. Kitumisella tarkoitan että se on sellainen 1-3 sentin mittainen idun varsi johon ei sitten millään tahdo tulla lehtiä niin kuin muihin tulee. Ihan kuin sen lehdet eivät oikein kehittyisi. Kurkkasin yhtä sellaista ja kyllä niillä on juuret ja kaikki. Ovat näköjään kasvattaneet myös juuria vaakatasoon, eikä vain sitä yhtä isoa alas. Silpoydinherne on minulla kasvanut kaikista luotettavimmin. Tuossa yksi kuva noista herneen versoista.
Tässä tuollainen kuva missä näkee tuon kitumisen. Tulivat siis samaan aikaan näkyviin, mutta toiset kasvoivat nopeasti ja toiset eivät.
Laitetaan nyt tänne jotain tuosta herneen kasvatuksesta. Siinä ne kasvaa ja jotkut kituvat versot ovat lähteneet jo kasvamaan normaalisti, vaikka ovat pikkasen jäljessä muita. Mutta jotkut kituuttaa vieläkin. Laitoin kuitenkin tukikepit valmiiksi kaikille kun alkoivat kasvattaa noita rihmoja joilla yrittävät hakea tukea.
Taittoydinherne (matala laji) on pienin noin 7cm korkea ja kaikista vaikein saada kasvamaan kunnolla. Etenkin kun siementenkin itävyys oli vain 80%. Taisi jopa uusistakin siemenistä joita kylvin niiden tilalle jotka eivät itäneet, niin näistäkin yksi jäädä itämättä. Taittoydinherneen lehdet ovat aavistuksen verran tummempia kuin silpoydinherneen ja sokeriherneen.
Silpoydinherne on kasvanut ihan hyvin ja tasaisesti, mutta se tuntuu kasvan tuuheammaksi kuin muut, eikä niinkään korkeutta. Ne ovat nyt noin 9cm korkeita mutta lähes kaikki niistä kasvaa ihan mukavasi. Voivat ehkä vaatia hieman sivusuunnassa enemmän tilaa
Sokeriherne on ollut hieman ailahtelevainen, hieman tuon silpoydinherneen ja taittoydin herneen välistä. Eli vielä löytyy kitukasvuisia, mutta ne jotka on kasvaneet hyvin ovat jo 13cm korkuisia eli kasvavat kaikista nopeimmin. Sokeriherneen lehdet ovat kaikista vaaleampia lehdistään, siis sävyeroa lehtien vihreydessä.
Tuossa kuva taittoydinherneen versoista.
Tässä taas silpoydinherne, josta huomaa tuon tuuheuden.
Mitäs “kaupunkilaiset” käyttää herneen tukemiseen? Mä kiersin pihaa ja löysin muutaman vänkkyrän koivunoksan… Lähellä ois kyllä voimalinja, jonka alta on pajut vedetty matalaksi keväällä. Mutta se on aika yleinen koirien kuspaksatuspaikka, joten ei oikein houkuttele…
Minä ostin ihan semmoisia 60-70cm mittaisia puukeppejä jotka on tarkoitettu kasvien tukemiseen. Ne maksaa jotain 0,15€ kappaleelta. Näkyy kyllä noiden tikkujen alaosa tuossa ylempää olevissa kuvissa.
maalainen taidan olla, mutta mä olen kerännyt herneiden (ja avomaankurkkujen) tukikepeiksi kaikenlaisia luonnosta löytyviä oksia. Pajuja taitaa suurimmaksi osaksi olla noi herneiden tukikepit, mutta avomaankurkuille olen ronskisti koivunoksan pistänyt maahan pystyyn =)
Pikkasen lisää herneistä Eli hieman virheitä joita tein tuossa ensimmäisessä parvekekasvatuksessa. Ensinnäkin kylvin kaikki herneet suoraan parvekelaatikkoon. Laitoin mullan laatikoon ja tein sormella reiän ja pudotin sinne siemen 2-3cm syvyyteen. En kuitenkaan huomioinut kaikkia asioita ja tämä oli pieni virhe kahdesta syystä.
Ensinnäkin samassa laatikossa olevan herneen verson siirtäminen on hankalaa niiden hentoisten ja pitkien juurien takia, puhumattakaan toisten versojen juuret samassa paikassa. Eli laitoin muutaman varasiemenen samaan laatikkoon, joka oli virhe. En myöskään ottanut huomioon että joku herneenverso itää mutta ei vain kasva kunnolla. Minulla on vieläkin yksi taittoydinherne verso laatikossa joka on noin 1-2cm mittainen ja se ei tunnut kasvavan sitten olenkaan. Muiden ollessa noin 10-20cm nykyään. Se on kuin mini herneen verso, hyvin hento ja pienillä lehdillä.
Seuraava virheeni oli viedä nuo parvekelaatikot joissa nuo pienet versot olivat parvekkeelle niin että ne altistui lämpimälle ilmalle eli yli 28°C ja suoralle auringon valolle. Tämä kuivatti mullan pinnan nopeasti ja teki siitä hyvin kuuman. Josta nuo versojen varret eivät tykänneet yhtään. Muutama niistä yksinkertaisesti kaatui kun se ohensi vartensa siitä mullan kohdalta 2mm paksuudesta 1mm. Olisi pitänyt laittaa ne heti varjoon ja odottaa kunnes ne ovat riittävän vahvoja suoralle auringon valolle. Kyllä ne tuosta toipuu mutta se keskeyttää kasvun vähäksi ajaksi.
Tästä viisastuneena tein uuden testin ja laitoin uusia siemeniä kasvamaan kertakäyttö mukiin. Odotin että ne kasvoi sellaiseksi pieneksi versoksi, josta näki niiden varren ja lehdet että kuinka ne oli kehittyneet. Sen jälkeen valitsin sieltä ne sopivat versot ja istutin ne parvekelaatikkoon. Joten nyt sitten testailen että kuinka tämä tapa sopii niille käytännössä.
Tuossa vielä kuva asiasta eli siirsin ne tuollaisesta purkista parvekelaatikkoon.
Laitetaan tänne taas herneiden kasvatus kuulumisia kolme viikkoa kylvön jälkeen. Siinähän nuo herneet kasvaa osa hitaammin ja osa nopeammin. Sokeriherne on noin 20-30cm korkea. Silpoydinherne 15-20cm. Taittoydinherne 10-15cm. Aika hidasta kasvua, mutta on tässä aikaa. Jokaisessa parvekelaatikossa siis noin 20 herneen versoa. Tiedä sitten olisiko pitänyt istuttaa harvempaan. Kuvan etummainen parvekelaatikko on istutettu yli viikon myöhemmin, kun testailin erilaista tapaa istuttaa herneitä.
Tässä yleiskuva tuosta tukikeppi viidakosta parvekkeella.
Ihan nopsaanhan nuo kasvaa
Taittoydinherneeseen oli tullut pikku yllätys. Ihmettelin miksi siinä on jotain valkoista ja löysin tuommoisen. Kuukausi kerkisi kulua että tuli ensimmäinen kukka. Mitään ei näy sokeriherneessä tai silpoydinherneessä vielä. Sen sijaan taittoydinherneessä on muuallakin valkoista näkyvissä.
Kun tässä tätä kertomusta herneistä olen pitänyt, niin jatketaan. Aikaa kylvöstä on kulunut nyt 5 viikkoa. Sokeriherne on 60cm korkeaa eikä siinä ole vielä edes kukkasia. Silpoydinherne on 40cm korkeaa eikä siinä ole myöskään vielä kukkasia. Sen sijaan taittoydinherne joka on on myös 40cm korkea, kukkii jo ihan mukavasti. Taittoydinherneessä myös ensimmäiset herneenpalot alkaa muodostua.
Noita kaikkia on eri korkuisia lajikkeita, oliko pusseissa maininta korkeudesta? Se tietysti vaikuttaa.
Mullakin on jo herneet itäneet muutama päivä sitten kasvimaalla…
Noiden minun viljelemien hernelajien korkeudet (pussissa mainittu):
50cm, Taittoydinherne "Sugar Bon" matala
80cm, Sokeriherne "Noorman"
60cm, Silpoydinherne "Onward" (netistä löytyi tieto)
Herneesi näyttävät siis kasvavan ja valmistuvan oikeaoppisesti
Sokeriherneeni on aloittamassa kukintaa, näkyy jo pari kukkaa tänään kun on kulunut 37 päivää kylvöstä.
Taittoydinherneeni aloitti kukinnan kun oli kulunut 30 päivää kylvöstä eli viikon aikaisemmin. Kasvuaika noin 56 päivää.
Silpoydinherne ei ole vielä aloittanut kukintaa. Kasvuaika noin 60-80 päivää.
Mulla kasvaa korissa silpoydinhernettä. Kasvin koko piti olla 50cm mutta se on reilusti yli 70cm jo nyt. Ensimmäiset palot on kasvaneet mutta ovat vielä aika littania.
Samassa korissa kasvaa ruiskaunokkia vähän näön vuoksi ja muutama tillin varsi. Tosin tillit on jääneet kasvussa jonnekin kaiken keskelle piiloon.
Tässä kuva muutaman viikon takaa, nyt kokoa on tullut lisää reilusti.