Herne, Pisum sativum

Meilläkin on tänään päästy syömään herneitä, kyllä taas maistuu hyviltä. Tässä tällainen huolettomampi hernemaa, ei ole perattu eikä kasteltu kertaakaan, eikä tuettu. No, oikeasti tässä pitäisi olla hernettä ja kauraa, mutta jostain syystä kaurat ovat unohtuneet.

Voi että oli makosia ekat omassa penkissä kasvaneet herneet! Jos tämmöset kelit säilyypi niin parin päivän päästä niitä saa syyä ihan tosissaan.

Ovatkohan kuvassa olevat herneet sokerihernettä? Kylvin kaupan hernepussista lajiketta, joka on kuivaa ja kippuraista, eikä mausta tietoakaan. Vaikka on vattäkin saanut.

Herneitä on syöty urakalla kavereiden avulla ja oman kuuden hengen voimin ("Iltapalaa, menkää pellolle syömään! Ai te ootte siellä jo.") Pakastanut olen jonkin verran. Ja ihmisillekin on riittänyt.

Noi mun kuvassa olevat ovat jotain maatalouslajiketta, mutten tiedä mitä, appiukko oli liottanut valmiiksi pari ämpärillistä herneitä, ilmeisesti kahta eri lajia, kun olivat vähän eri näköisiä. Nuo on kylvetty savimaahan paikkaan, jossa keväällä usein makaa vesi, muttei kyllä tänä vuonna. Kylvöaikaan siis oli kosteutta. Osan heitin maahan viikkoa myöhemmin kuivempaan paikkaan ja kuivaan aikaan, (öö,olivat siis lionneena sen viikon, osa itikin jo ja osa oli pilalla, mutta pitihän ne varmuuden vuoksi kylvää, vaikka aika huolimattomasti niitä peittelin, kun maa oli kivikovaa koppuraa jo), siellä herneitä on harvassa, ja ne ovat juuresta kellastuneet.

“Hernekkeppejä, hernekkeppejä!!!”

Onko näissä hernekepeissä joku juju jota en tyhmänä käsitä. Jos hernekepin idea on se että tökätään keppi maahan ja odotetaan ( ja sitä saa kyllä odottaa!) että herne kiipeäsi tätä pitkin niin ei kovin vakuuttavaa kaiken kaikkiaan.

Itse olen yleensä tökkinyt monihaaraisia risuja ( kakki käy) maahan ja sitten myöhemmin herneiden kasvettua niin jotain pakettinarua ympärille ja hyvin on toiminut.

Harmi että olen sortunut ylisiivoamaan ja risuja ei ole.

Tämän kuvan voisi kyllä laittaa sarjaan "kuvia joita en haluaisi näyttää", mutta hauskutetaan nyt porukkaa. Varsinkin jos tätä katsoo noiden "jättikokoisten kasvisten" kuvien jälkeen…

Oli pakko laittaa tavallinen tulitikkuaski kuvaan mukaan eli saanko esitellä: sokeriherne, laitettu multiin 19.6 ja juuri suoritettu sadonkorjuu. Herneenpalkoja oli reilut kaksikymmentä, pituudeltaan vajaan tuuman. Maku erinomainen. Mikähän miniherne tämä oikein on, no se hyvä puoli ettei n iitä hernekeppejä tarvittu…

Ja samaan aikaan laitettu taittoherne on korkeudeltaan ehkä 30 cm,kukkii parhaillaan…

Ihana pikku herne Tolvierinilla

Onnistunko jotenkin mädättämään mun herneet vai haiseeko ne aina yhtä pahalta liotuksen jälkeen? Tätä samaa olen miettinyt viime keväänä jo monta kertaa. Kasvattelen versoja salaattiin ja aina olen saanut, mut ei oo kovin kiva kun ikkunalaudalla haisee mädälle.

Mä en liota herneitä ollenkaan ennen kylvöä…Kuulostaa lähinnä siltä, että Stollen herneet on liian märässä.

mää liottelin ennen herneet ja pavut (kuten pussien ohjeissa sanottiin) ennen ulos kylvöä, mutta lopetin kun itäminen oli paaaljon huonompi kuin kuivana kylvettäessä. Siemen kyllä vetää maakosteudesta sen tarvitsemansa ja juuri lähtee nopeasti kosteutta kohti. Maan olis kyllä hyvä olla paljonkin yli +10 astetta, muuten mätänevät sen takia. Monta vuotta meni siemenet hukkaan ja jäi tyhjiä paikkoja hernemaahan.

En myöskään koskaan liota herneitä tai papuja. Liottaa voi vaan, jos on ihan varma, että maa ei ole eikä tule enää liian kylmäksi. Herneet voi kuivana jo suhteellisen varhainkin kylvää, papujen kanssa on kyllä odotettava, että maa on kunnolla lämmennyt. Ja harso kylvösten päälle kunnes ovat itäneet, niin onnistuu varmemmin.

Ja minä kun luulin ettei liottamatta idä! Seraava satsi siis uudella tyylillä, aina oppii uutta…

Ensikertalainen tässä aloittamassa herneen kylvöä kerrostalon parvekkeella. Liotin niitä herneitä noin 3-6 tuntia vedessä ennenkuin kylvin ne multaan. Näyttivät saavan hieman vihertävää väriä ja paisuivat pikkasen.

Kylvin ne herneet jo parvekelaatikoihin tällä viikolla, pari päivää sitten. Ne ovat sisällä huoneistossa 21 asteen lämmössä ja on tarkoitus siirtää ne parvekkeelle kunhan versot tulevat näkyviin.

On pikkasen ollut vielä kylmä öisin, mutta onneksi on lasit parvekkeella, jolla saan noin 10 astetta lisää lämpöä. Olen seuraillut lämpöjä ja lasituksella parvekkeella on yöllä käynnyt minimissään 12-14 asteessa. Jos parvekkeen lasit olivat auki niin välillä oli alle 4 astetta yöllä.

Kylvin 40 Sokerihernettä (Noorman), 40 taittoydinhernettä (Sugar Bon), 40 Silpoydinhernettä (Onward).

Taisin kuitenkin kylvää ehkä liian monta siementä samaan laatikkoon eli multaa ei ole ehkä riittävästi taimille. Vain 0,8 litraa per taimi. Kun pitäisi kai olla kaksi kertaa tuo määrä?

Herne tarvii lämpöä itääkseen,mutta sitten pärjää jo viileämmässä,näin mä olen ymmärtänyt.
Ja toi mullan määrä, munst se on aika paljon siis 8dl per taimi? Eiköhän ne siinä kasva ihan hyvin?
Olen ihan maahan kylvänyt,niin ei se herneen juuri kovin syvälle mene ja tiheään vielä laittanu. Toivotaan hyvää parvekesatoa!

mä luulen kanssa että herneelle on ihan riittävästi tuo Liliannen varaama multatila. Mulla kasvoi viime kesänä kasvimaan käytävällä, siis vain vähän pintamultaa siinä, herneet ja hyvin tekivät satoa. Olivat ihan taivaalta satavan veden armoilla ja tosiaan multaakaan ei varmasti siinä kohtaa ollut kuin 2-4cm verran.

Tänä vuonna lapset ovat istuttaneet herneitä vähän jokapuolelle kasvimaata.

Kuinka kauan kestää että herneen siemenestä tulee jotain näkyviin maanpinnalle?

Kylvin ne keskiviikko 16.5 illalla noin 2-3cm syvyyteen. Ovat sisätiloissa 21 asteen lämmössä. Eli vasta kolmepäivää kulunut, joten koska voisi odottaa että näkyy jotain?

Tänä aamuna oli muutama sokeriherneen taimenen pilke näkyvissä, noin kahdeksan kappaletta. Joten kai nuo muutkin on tulossa näkyviin pian, että näkee kuinka hyvin ne siemenet ovat itäneet. Jos pitää laittaa korvikkeet niille jotka eivät idä. Silpoydinherne laatikossa oli myös ehkä yksi pilke tulossa näkyviin. Taittoydinherneessä ei vielä näy mitään. Herneiden istutuksesta on kulunut aikaa 3 päivää ja 16 tuntia.

Kun nyt aloitin, niin raportoidaan toi itäminen tänne. Eli tilanne 4 päivää ja 15 tuntia herneiden kylvöstä. Sokeriherneestä on näkyvissä 33, silpoydinherneestä 28 ja taittoydinherneestä 15 pientä itua mullan pinnalla. Kaikkia noita hernelajeja kylvetty siis 40 kpl. Joten ei vieläkään ole kaikki tuleet näkyviin ja taittoydinherne selvästi hitain.

No niin 5 päivää ja 14 tuntia herneiden kylvön jälkeen.

Sokeriherne ja Silpoydinherne on jo itänyt sen minkä itää, idut ovat noin 2-5cm mittaisia. Avaavat todennäköisesti piakkoin ensimmäiset lehtensä. Taittoydinherne on vielä vaiheessa eli hitaampi, 1-2cm mittaisia itua, mutta sekin taitaa olla aika valmis.

Herneen siemenet itivät suurinpiirtein sen miten siemenen pussissa luki (80-90%), paitsi silpoydinherne iti minulla 98%:sti.

Tutkin hieman tuota itämistä, eli kaivoin ne ei itäneet herneen siemenet ylös. Sekä minulla oli muutama vara itu, jotka kaivoin myös ylös vaihtaakseni ne ei itäneiden tilalle. Huomasin yhden asian.

Kun siemen ei idä niin se jää joko pyöreäksi siemeneksi tai siitä lähtee kasvamaan hitaasti se itu. Mutta se mikä tuosta puuttuu on se juuri (7-12cm). Itänyt siemen näytti tekevän hyvin pitkän ja ohuen juuren. Joka teki niiden siirtämisen aika vaikeaksi.

Se siitä itämisestä, nyt sitten seuraillaan niiden kasvua. Tuossa viellä tuollaisen itäneen herneen itu kuva.Sipoydinherneen itu

Mulla on lämmin (ehkä jopa paahteisen kuuma) terassi, johon suunnittelin laittavani parvekelaatikoissa hernettä. Aurinkoa riittää, mutta paras paikka ihmisten oleskelun kannalta olisi säleikön takana. Aurinko siis porottaisi, mutta säleikkö varjostaisi ainakin johonkin klo 15 asti. Tuleekohan menestymään? Toinen paikkakin olisi, mutta se vaatisi jo virittelyjä ja herneet olisi ehkä vähän turhan näytillä…