Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Onni on...

...omat viinimarjat!

Onni on. Ne on niin kauniita, nameja, terveellisiä ja ah sitä tuoksua. Mustaherukoiden poiminta on syksyisin kuin pyhä toimitus.

Ovatpas mahdottoman suuria Poppiuksen marjat!!

Aili, vaaleanpunainen punaherukka ??? En ehtinyt lukemaan ketjua läpi, josko tästä olisi ollut keskustelua? Kokemuksia? Säästyykö rastailta paremmin kuin perinteinen punainen? Onko makea, kuten kehutaan? Mistä saisi Pirkanmaan suunnalla?

Olisiko jollain laittaa kuvaparia, jossa näkyisi ero äkämäpunkin pullistaman silmun ja normaalisti kevään turvottaman silmun välillä? Siis ennen lehtien puhkeamista tottakai.

Ei oo kuvaa, mut äkämäpunkin tiiät siitä et silmu on ihan pyöreä kun taas tavissilmu on suippo.

http://images.google.fi/imgres?imgurl=http://www.puutarha.com/EP/CustomerPics/akamapunkki.jpg&imgrefurl=http://www.puutarha.com/kasvinsuojelu_ja_tuholaiset.asp&usg=__foP20HyEipt9ZjsE4Mgfwns1wZc=&h=326&w=270&sz=33&hl=fi&start=13&sig2=WVTJulzJGmyhhBJfQumJTg&um=1&tbnid=W-r0lRMMvUIAMM:&tbnh=118&tbnw=98&prev=/images%3Fq%3Dmustaherukan%2Bsilmu%26hl%3Dfi%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:fi-FI:official%26sa%3DN%26um%3D1&ei=83XvSZejDZTCMrH2-Rw

Tuon sivun ihan alas kun kelaat on juuri kaipaamasi kuva.

Ei mikään huippulaatuinen näyttänyt olevan mutta kyllä siitä asia ilmi käy.

Tosiaan silmut kyllä erottaa, ne on kuin palloja verrattuna terveeseen terävämpipäiseen silmuun.

Muoks: tein linkin tuosta sivusta jonka bongasin

No juu, kiittis. Näinhän arvelinkin, mutta nyt varmistui. Kävin kotikotona katsastamassa äkämäpunkkitilanteen ja nypin silmuja poiskin. Paha vaan kun minun silmääni lähes jokainen silmu oli saastunut. En kuitenkaan arvannut kaikkia silmuja pois ottaa, ei pian ole pensaassa lehden lehteä (vaikka jos ne silmut tosiaan oli saastuneita, ei niistä lehtiä olisi tullut kuitenkaan). Poishan ne pitäisi kaivaa kaikki, mutta kukas sen tekisi…

Jos pensas on pahoin saastunut, eli tyyliin joka silmussa on punkki, se kannattaa kyllä sitten leikata koko oksa pois.

Itse tein vuosi sitten niin että nypin vain saastuneet silmut. Marjoja tuli muutama. Pensaat ovat saaneet olla ihan oman onnensa nojassa en tiedä kuinka monta vuotta ennen meitä.

Nyt kun totesin että oksissa on jos mahdollista vielä enemmän punkkeja, leikkasin koko pensaan matalaksi.

Jos ei ala kasvaa tervettä versoa, kaivan ensi vuonna ne kokonaan maasta ja hävitän. (siksi aika helposti lähden näin rajuun toimenpiteeseen,vaikka se on tapojani vastaan, että pensaat kasvavat paikassa, joka ei oikein ole mielestäni hyvä missään mielessä) Sitäpaitsi niitä on takuulla vaivannut punkki jo ennenkin-kukaan ei vain ole tiennyt sitä, sillä ei niissä kuulemma ennenkään ole mitään isoa satoa tullut ja aika kitukasvuisia olivat molemmat vuosi sittenkin.

Kuinkahan lähelle talon seinää voi istuttaa herukkapensaita, onko väliä?

^Hei, tietääkö kukaan?^

Kyllä mä jättäisin sellaiset 4-5 m vähintään, riippuen tietty, minkälaisella maa-aineksella talon pohjaa on täytetty ja kuinka suurelta alalta…

Mun pensaat on vanhoja, ne on reilut pari metriä halkaisijaltaan, eli siitä tulis nyt ensimmäinen reilu metri pois seinästä. Sen lisäksi haluat ainakin kerätä ne marjat sieltä, eli tarviit mukavan 50 senttiä seinän ja pensaan väliin. Tästä päätyisi jo siihen, että 2 metriä pois seinästä.

Itse jättäisin 4-5 metriä väliin ennen pensaita/puita, jotta varmemmaksi vakuudeksi säästyisin salaoja- ym rempoilta.

Minulla on ilmestynyt punaherukkaan punaisia laikullisia lehtiä. Punaiset kohdat ovat kupristelleet. Joskus olen lukenut mitä niille pitäisi tehdä. En ole varma, mutta olen poiminut lehdet pois ja laittanut roskikseen. Niitä ilmestyy aina uudelleen. Osaako joku neuvoa.

Herukkakirva. Se elää siellä lehden alapuolella ja päälle ilmestyy nuo punaiset kuprut. Paras on kerätä ne lehdet pois joissa tuo vioitus on. Ne tietty pitää heittää roskiin tai polttaa tms tuhota, ettei vaan jätä pihalle lojumaan :wink:

Eli ihan oikein olet toiminut!

Kiitos pikaisesta vastauksestasi Herukkakirva ongelmaan. Nypin jatkossakin ne lehdet pois kun ilmestyy.

Pitäkää peukkuja, ettei minun herukkapuuni kääkähdä. Tulin yllättäneeksi itseni tänään keskellä tuulista ja lämmintä päivää ja siirtäneeksi vihdoinkin hämärässä kellarin kulman nurkassa osittain ohjauksessani kasvaneen puumaisen herukkani aurinkoiseen ja avoimeen kohtaan kasvarin eteen. Lehdet lurpottivat vielä kun sitä viimeksi varovasti vilkaisin.

Hei, laita sille muovipussista huppu. Silloin lehdet ei haihduta toluttomasti hukkaan nestettä.Sitten vaan kastelet hyvin ja tuet sen että alkaa juurtua nopeasti.

Tukikeppi seurasi siirrossa mukana. Kevään uusimman kasvun lehtivarret vielä roikkuvat. Muovipussissa tulisi varmaan liian kuuma, mutta jospa kierrän latvaan punaisen huivini :}

tai ihan vaikka hallaharsoa… punainen huivi näyttäisi kyllä varmaan aika komealta-ois ohikulkijoilla miettimisen aihetta että miksi puska ulkoilee huvi kaulassa :smiley: