Ei liene syytä huoleen. Istutus häiritsee astiataimiakin ja voi tulla jonkinlaista reaktiota. Voisi ehkä hiukan typistellä oksia. Mustaherukka on sltkeä kasvi.
Onko mustaherukan heikko oletettu sato vain paikallinen vai onko muualle tulossa hyvä sato ? Meillä on jo kolmas vuosi jolloin mustaherukkaan ei näytä tulevan paljon marjoja. Samaa tilannetta olen kuullut muualtakin.
Punaiset ovat aivan täynnä kukkia ja viime kesänä saimme ennätyssadon punaisista. Pensaat ovat samanikäisiä. Ja vanha (yli 35 vuotta) punaherukkapensas tuottaa joka vuosi eniten satoa.
Meille taas näyttää tulevan todella paljon varsinkin mustaherukkaa. Pensaiden paikka on sellainen, josta lähtee lumi tosi myöhään pois, niinpä myös herukat kukkivat myöhään, niin viime kesänäkin, kun lähes kaikilla tääällä tuli huono sato ,meillä oli mahdottomasti marjoja.
Tänä vuonna tulee aika vähän punaherukkaa, taitaa olla hallan syytä. Kukkia oli nimittäin ihan hyvin keväällä, mutta sitten iski yöpakkaset.
Mutta kertokaas viisaammat mikä on se tuholainen joka pilaa punaviinimarjoja? Koko marjaterttu kuihtuu hiljalleen pois, sen ympärillä saattaa olla vähän seittiä, kuin joku ötökkä olisi tehnyt siihen pesän. Hankala selittää, voin yrittää ottaa kuvan. Pääseekö niistä ötököistä eroon jollain konstilla?
Punaherukoita tulee paljon, mutta mikä pensaita vaivaa kun marjoja tippuu maahan ? Varisevat kun vähän oksia heiluttelee. Viime kesänä oli todella suuri sato ja nyt näyttäis muuten tulevan vielä vähän enemmän. Puskat ovat myös kasvaneet aivan hurjan kokoisiksi.
Minulle on kerrottu marjojen tippumisen johtuvan kylmistä ilmoista kukinta-aikaan, mutta en tiedä lieneekö totta.
Meillä kasvaneet myös pensaat kokoa hurjasti ja itse pähkäilin lämpimän syksyn sekä talven ja näiden kosteiden ilmojen olevan osasyy.
Meille tulee hyvä mustaherukkasato, mutta 20 km pohjoisempana asuvalle tuttavalle tulee vain hyvin vähän marjoja pensaisiin. Hänen puutarhansa on kylläkin paljon kylmempi ja hallaisempi paikka, joten ehkä tuossa Alishan kuulemassa tarinassa on perää.
Omissa punaherukkapensaissa tertut ovat myös pölyttyneet huonosti, tai sitten raakileita on tippunut. Monen tertun päässä on vain marjatonta ruotia jäljellä ja vähän sellaisia jälkiä, kuin siinä olisi aikaisemmin ollut marjanalkuja.
Puutarhassa kasvaa myös puna- tai valkoherukka, jonka toin taskuun mahtuvana taimena vuosia sitten Lapin käsivarren erämaista, Torisenon varresta. Se kukkii joka kevät aikaisin ja runsaasti mutta marjoja se ei ole tehnyt ainuttakaan.En siis tiedä onko se puna- vai valkoherukka.
Kukinta sattuu niin aikaisin, että pölyttäjiä on yleensä vähän, mutta tänä keväänäkin kyllä yllätin sinä muutaman kimalaisen pörräämässä, ja odotin marjoja, mutta taaskaan ei ole ainuttakaan raakiletta. Kaikki ovat tippuneet pois. Outo juttu.
Eilen kävi vieraita, jotka kertoivat tuoneensa aikoinaan Murmaskista marjapensaan pihalleen, ja se oli käyttäytynyt täsmälleen samalla tavalla. Kukki aina komeasti, mutta marjoja ei tullut.
Olisikohan siis molemmissa tapauksissa kyseessä joko kukinta-aikaiset kylmät ilmat, pölyttäjien puute tai kenties pensaiden perintötekijöissä jotain asiaan vaikuttavaa…
Pian ne ovat kypsiä.
Karhulan torilla oli aamulla myynnissä punaherukoita. Ei meillä ole koskaan näin aikaisin saatu herukoita. Viisi vadelmaa keräsin äsken, mutta viime vuonnakin poimin herukoita vasta 3.8.Punaherukat alkavat meillä vasta hiukan punoittaa, mutta eivät ne ole vielä aikoihin kypsiä.
Meillä on täyttä häkää punaviinimarjasesonki päällä. Juniorin viimeistä kesälomaviikkoa maustaa sanko-päivässä-urakka, ja minä keittelen mehut iltaisin töiden jälkeen.
Mielenkiintoista on mitata, miten paljon tulee mehua per normaalisanko. Se on melko tarkkaan 4.5 litraa mehumaijalla.
Meillä on yksi valkoherukka, rungollinen, ja siitä tuli ronski litra marjaa. Keitin niistä hillon, joka on oikein maukasta mutta ulkonäkö tuo hakematta mieleen sammakonkudun ja ne siemenet haittaavat…
punaiset ovat pulloissa. - mustaherukat poimin perjantaina niin, että leikkelin oksat nurmikolle ja poimin oksa kerrallaan:-) eilen kampesin juurakot pois. köllöttelevät nyt vuorostaan nurmikolla. sateet varmasti huuhtovat niistä mullat pois. lopun voinkin sitten keväällä kuskata jätepuulavalle.
kahteen marjapensasrivistöön tulleeseen aukkoon istutetaan perunaa ensi ja seuraavana vuonna.
Kylläpä olen tyytyväinen, etten sittenkään keväällä poistanut pihalta sitä mustaherukkapensasta, jota äkämäpunkki kiusasi. Ekana kesänä (toissakesänä) sain siitä hädin tuskin yhden marjapiirakan ainekset. Nyt tuli jo kolmisen litraa marjoja. Plus kaikki ne kerrat, joina olen kerännyt lehtiä teen joukkoon. Ja tietysti se tuoksu, josta saa nauttia, kun ohimennessä hipaisee
Naapurin tädin puolesta kysäisen. Hänellä riehuu äkämäpunkki mustissa ja hän on nyt päättänyt kaivaa ne kaikki ylös. Kuinka kauas tontilla ne uudet voi istuttaa ja kuinka monen vuoden päästä?
Linkki. Viherpihan sivuilla puhutaan vaan uudesta paikasta ja/tai vuoden kesannoinnista. Siellä myös sanotaan, että ennen totaalihävitystä kannattaisi kokeilla alasleikkuuta. Uuden paikan etäisyydestä ei ole mitään.
Olen kuullut, että sen uuden istutusalueen tulisi olla niinkin kaukana kuin 40 m päässä entisestä. Alasleikkuusta ei ollut hyötyä ainakaan meillä, koska ne punkit on siinä puskan alla maassa.
Olisiko siitä mitään hyötyä jos kastelee sitä maata puutolu-vesi-sekoituksella? Aika moniin pehmeäkuorisiin ötököihin se tehoaa, auttaakohan punkkeihin?
Meillä on kolmessa keväässä vähentynyt äkämät ihan silmissä kun on keväällä poimittu vioittuneet ja leikattu vanhimpia ja pahiten saastuneita oksia pois. Vielä kun sais härmän kuriin ja sen pahalaisen joka käpristyttää ne kärkilehdet.
Härmää ei meillä ole ollut (tänkstänkstänks!), mutta samalla pelillä kuin nanikka ollaan suuremmalta invaasiolta vältytty. Mikä se käppyräjuttu tosiaan on, onko joku kirva/punkki/vihoviimeinen viholainen vai mikä?
Muistelisin joskus lukeneeni, että se on joku kirva taikka sitten harsosääsken toukat. Lievää ötökkäfobiaa potevana en ole käynyt aukomaan niitä käpristyneitä lehtiä. Kevätruiskute siihen ehkä auttaisi. Mutta mitenkähän sen muistaisi?
Ne uusimmat vuosikasvut käpristyvät kasaan - kirvojen syy. Voi tietty olla muitakin syitä, mutta itse olen aina löytänyt syyllisen kirvoista. Teen niin että katkon ne käpristyneet latvat kirvoineen kaikkineen pois ja laitan roskikseen…kaatopaikalle mun puolesta joutavat Aina syyskesällä niitä kuitenkin ilmestyy uudelleen, joten sama operaatio oikeestaan vuosittain. Onneksi puskat ei tykkää yhtään huonoa noista “nipistelyistä”