Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Itse olen ainakin vielä pärjännyt sillä että ahkerasti olen noita kerännyt joka vuosi pois kun niitä olen huomannut (jo neljättä kesää tätä tekemässä)… jos ei nyt koko puska ole samannäköinen…

On koko puska :frowning:

Joskus kuulin sellaisen neuvon että rasvattomalla maidolla ruiskutetaan kunnon kerros herukkapensaaseen. Se muodostaa silmujen päälle kalvon, jonka alle punkit tukehtuu… En ole kokeillut kun ei ole punkkeja ollut (kop kop), enkä tiedä toimiiko. Mutta ehkä kannattaa kokeilla, jos silmuja on ihan älyttömästi eikä jaksa kerätä niitä, eikä halua pensasta hävittääkkään.

Harmittaa varmasti. Muakin harmittaa sun puolesta!!

Äkämäpunkit ei tukehdu rasvattomalla maidolla, niitä vastaan ei oo mitään.

Jos ja kun kaivat pensaan ylös, älä istuta samaan kohtaan vuoteen, pariin uutta.

Toinen juttu tietty - onko naapureilla sama homma? Jos on, niin sieltähän niihin uusiinkin tulee tuulen mukana. :O(

Punkit selvästi vähenee, kun niitä joka kevät poimii pois. Poiminnan seurauksena tosin pensaisiin tulee pitkiä haarattomia kohtia, joten sato siitä vähenee. Eri pensailla on eroja vastustuskyvyn suhteen, minulla eräässä pensaassa niitä on, mutta eivät ole levinneet viereisiin kovinkaan paljon.
Punkeilla on kuulemma se ikävä ominaisuus, että ne levittävät virustauteja. Siinä on tärkein syy, miksi uutta pensasta ei kannata heti istuttaa vanhan paikalle. Yleensäkin vanhat pensaat ovat virusten saastuttamia, joten niitä ei juuri kannata monistaa pistokkaista, koska virukset siirtyvät pistokkaan mukana. Uusi taimi ei ole kovin kallis, kun ottaa huomioon, että siitä on iloa pitkäksi aikaa.

Juur eilen jopa leikkasin vanhaa punaherukkapensastani, koska oksat olivat kaarella alas ja oksien pinnalla sammalta. Kaiken lisäksi ne rusahtelivat poikki, kuin olisivat jo vanhuuttaan lahoja, taitavat ollakin. Yksi iso ja vanha pensas mulla vaan onkin, viime kesänä satoa tuli ihan riittävästi, vähän liikaakin. Nyt ei taida tulla, koska leikkelin niitä oksia. Laitoin oikein hulppean kehikonkin puskalle.

Vanhat, jäkäläiset varret kannattaa leikata pois juurta myöten. Leikkaaminen aiheuttaa kesällä runsasta uusien versojen kasvua. Niitä kannattaa harventaa ja jättää jäljelle vahvimmat.

Kiitos kaikista neuvoista. Jospa sitten vielä yrittäisin kerätä ne kaikki pallerosilmut pois. Kyllä siinä taitaa tulla äitiä ikävä, kuten Pirkkis sanoi, mutta haluan yrittää säilyttää pensaan. Sitten voisi varmuuden vuoksi vielä vaikka ruiskuttaa sillä rasvattomalla maidolla :slight_smile: Jos ei mikään tunnu auttavan, kaivan pensaan syksyllä pois. Mutta nyt vielä yritetään :slight_smile:

Minä olin kanssa lauantaina "äkämäsilmumetsällä". Niitä oli ihan hirveästi ja niin on puskiakin, enkä varmasti kaikkia pois saanut, mutta onpahan vähemmäksi.

Semmoisen asian huomasin, että niissä pensaissa, joita olen viime syksynä tai tänä keväänä leikannut ei juurikaan niitä äkämäsilmuja ole. Niissä pensaissa joita en leikannut niitä oli ihan järjettömästi. Kolme litran ämpärillisen poltin leikkuu- ja poimintajätettä.

Niin.. mainittakoon vielä, että tämä oli siis toinen kevät näiden puskien kanssa ja ennen meitä puskat ovat olleet melko pitkään hoitamatta.

Meidän uudella palstalla oli jonkun joskus istuttamat mustaherukkapensaat. En muista nähneeni niissä ainuttakaan marjaa ja eilen katsoin, että nekin olivat ihan täynnä äkämäpunkkipalleroita. Kaivoin siis tylysti pois, etteivät saastuttaisi uusia vielä puhtaita pensaita.

Nanikka, kertomuksesi lohduttaa. Ehkä tuo meidänkin pensas on siis vielä pelastettavissa…

Kai minunkin pitäisi käydä tutkimassa tuo äkämäpunkkitilanne. Muuten, iskeekö ne mihin marjapensaisiin tahansa, vaiko vain mustaherukkaan?

musta- ja viher-.

Kiitos mai-lee.

Missä vaiheessa ne punkit rupeavat vaikuttamaan satoon. Pensas kukkii nyt täyttä häkää. Onko sieltä odotettavissa marjoja vai estävätkö punkit sen?

Kyllä sieltä satoa tulee, mutta punkit levittävät jotain virusta, en muista mitä, mikä sitten vähentää sadon määrää.

Kaipa joka kukasta pitäisi marja tulla, jos hyvin menee!

Katsotaan, miten käy. Joka ikisen äkämäpunkkipalleron pitäisi nyt olla poissa, tai ainakin kaikki, mitä löysin. Kukkia on mielestäni enemmän kuin viime kesänä, tai ainakin enemmän kuin ekana kesänä, eli eiköhän se tästä pikkuhiljaa. Kunhan ei nyt tule liian kylmä, etteivät kukat palellu.

Punkit vaikuttavat satoon kahta kautta. Olet joutunut poistamaan silmuja, joihin olisi tullut kukkivia haaroja tai kukkia ja sitä kautta sato vähenee. Toinen on sitten jo mainittu seikka, että punkit levittävät viruksia, jotka vaikuttavat pensaitten kuntoon. Niihin viruksiin ei voida vaikuttaa muuten kuin hävittämällä koko pensas. Voi sanoa, että kymmenen vuotta vanha pensas alkaa olla parhaat tuottonsa ohittanut muutenkin.

Auttaako pensaan vaihto uuteen vai jääkö punkki / virus siihen maahan?

puutarha.comista kopsasin: <Mikäli pensaat ovat pahoin saastuneet, kannattaa ne hävittää kokonaan ja polttaa oksat. Uusia pensaita ei tule istuttaa entiselle paikalle.>

Istutin pari päivää sitten viisi mustaherukkaa, astiataimet oli ostettu noin viikko sitten. Sen ajan kun ne purkeissa kökötti, olivat ne vihreitä ja reheviä. Tänään huomasin että kaksi pensaista on tiputtanut muutaman keltaisen lehden, ja muutama muukin lehtit näyttää kellastuvan pensaissa. Mistähän tämä voi johtua, onko syytä paniikkiin ?? Pensaat on istutettu täysin ohjeiden mukaisesti ja suurella rakkaudella sydän