Herukkapensaita voi hyvin siirtää. Juuriston koko riippuu mm. pensaan iästä ja maasta. Kun itse siirtelin vanhoja mustaherukkapensaita, jouduin kaivamaan noin 50 senttiä syvälle. Pensaat voi toki istuttaa riveihin, jolloin niistä tulee tavallaan ‘aita’. Herukkaviljelmilläkin pensaat on istutettu pitkiksi riveiksi. Mitä herukkaa sinulla on, punaista vai mustaa? Mustaherukalla istutusetäisyys on 60 senttiä.
Ihan rehellisesti sanottuna en tiedä. En ole nähnyt niissä vielä ikinä lehtiä, kun talo saatiin vastan vuoden alusta. Naapurimme sanoi niiden olevan herukkaa, muttei sanonut kumpaa. 60 senttiä tulee kyllä täyteen, se varmaan on jo pakollinenkin väli niiden koon takia
Kiitokset, hyvä tietää, että pensaat voi siirtää. Olisi se tylsä pistää biojätteeksikään. Tosin perheemme ei kyllä syö herukoita… Tai sitten pitää opetella jos/kun marjoja tulee.
Meille siis saadaan kolmen pensaan “rivi”.
Mustaherukka tuoksuu mustaherukalle ilman lehtiäkin. Punaherukka ei. Käypä käpälöimässä pusikkoa ja nuuskuttelemassa.
Opittiin meidänkin perheessä juomaan mustaherukkamehua kun mökin mukana tuli 70 pensasta.
Pensaat leikataan näin keväällä ennen silmujen puhkeamista tai syksyllä sadonkorjuun jälkeen. Syysleikkausta ei saa jättää liian pitkälle syksyyn, jotta leikkuuhaavat ehtivät parantua ennen talvea. Leikkaaminen kannattaa aloittaa poistamalla kuivuneet ja repeilleet sekä maahan painuneet versot. Karviaispensaissa maata lamoavien oksien leikkauksella pystytään välttämään tukirakennelmien teko pensaan ympärille (herukkapensaille kannattaa tehdä rimasta tukikehikko). Seuraavaksi poistetaan vanhimpia versoja. Ne tunnistaa tummemmasta väristä ja mahdollisesta kuoren hilseilystä ja lohkeilusta. Viher- ja mustaherukka tuottavat parhaan sadon 4-vuotiailla tai tätä nuoremmilla versoilla. Tätä vanhemmat versot kannattaa leikata pois, jotta uutta satoa tuottavaa versostoa pääsee kasvamaan. Puna- ja valkoherukka muodostaa kukka-aiheet kolmannen vuoden versoihin eli se tuottaa vanhemmilla versoilla satoa, ja näin ollen sen hoitoleikkaukset voidaan aloittaa pensaiden ollessa 6-7 vuotta vanhoja. Karviaiset leikataan kuten puna- ja valkoherukat. ( Puutarha net.
OLA on ollut ainakin 90-luvun alusta; ei kokemusta, kun itsellä on vain niitä ikivanhoja.
Minnimi, punaherukkapensas on kuivahko-oksainen ja ‘piikikäs’, oksat on yleensä aina pystyjä. Se ei tuoksu juuri millekään. Mustaherukan oksat on ‘pehmeämpiä’, se haisee mustaherukalle, ja oksat on joko pystykasvuisia tai rentoja, lajikkeesta riippuen. Mutta ei se tuohon siirtämiseen vaikuta kumpiko se on.
Suurkiitokset teille kaikille hyvistä neuvoista. Menen käpälöimään ja nuuhkimaan pensaita heti kun pääsen taas kotipaikkakunnalle.
Tajusin sitä paitsi yön yli nukkuessani, että nythän minä teen itse viinimarjahyytelöni eikä tarvitse mennä kauppaan. Perhe rakastaa sitä lihan kanssa. Enpä ole tullut aiemmin ajatelleeksi. Pensaat saavat ehdottomasti jäädä.
Vielä yksi kysymys: tulisiko minun leikata pensaat ennen siirtoa vai sen jälkeen? Vai tuleeko liikaa “stressiä”, jos tehdään molemmat kerralla?
Voi ei! Meidän koko mustaherukkapensas on täynnä noita samannäköisiä pallukoita kuin Pirkkiksellä!
Entä onko teillä muilla viime kesän jäljiltä punaherukat huonoina? Minulla on 18 vuotta vanhat pensaat, jotka on katelannoituksella ja pari kertaa leikattuina tuottaneet huimia satoja, mutta viime kesänä ne kuivuivat pystyyn. Oksat ovat täynnä jotakin kummallista kasvustoa: harmaata, jäkälän näköistä. Marjoja tuli mukillinen/pensas ja nyt en ole saanut tehdyksi niille vielä mitään. Leikkaanko kokonaan alas ja katson miten käy? Olen niin kylmältä vyöhykkeeltä, että täällä ehtii vielä hyvin leikkoa kyllä.
Kävin nappasemassa kuvan pensaasta. Olikin hankalaa saada selkeä kuva. Siis ovatko nämä niitä samoja ja onko peli jo menetetty?
Pensas teki toissavuonna todella vähän marjoja. Ihmettelin sitä, kun se on kuitenkin vanha pensas. Viime vuonna poistin muutamia lehtiä, joiden epäilin joutuneen äkämäpunkin hyökkäyksen kohteeksi, ja satoa tuli jo paljon enemmän, muttei kuitenkaan paljoa.
Minulle kävi punaherukan kanssa samoin viime vuonna. Tosin ilmeisesti en ohjeistanut isäntää riittävän perusteellisesti, koska tämä oli keväällä laittanut tukikehikon punaherukallekin ja samalla leikannut sitä reilusti, kun muuten ei olisi kehikko mahtunut. Olisi pensas saattanut tästä elpyäkin, mutta olin jo syksyllä leikannut sitä mahdollisimman paljon. Nyt on niin raasku, että ajattelin kaivaa puskan kokonaan ylös ja laittaa myöhemmin uuden tilalle.
Pahaa tekee, kun ajattelee, että pitäisi kaivaa pois ihanan iso, vanha pensas
Apuva...
kävin äsken tutkimassa marjapuskiani.Huomasin jokaisessa oksassa sen"päätysilmun"olevan sellainen pyöreä,kuin äkämäpunkin tekele...vai olenko ihan vainoharhainen?kuuluukohan niiden silmujen olla sellasia?kun ei missään muissa silmuissa vikaa,on ihan tavallisia vain noi viimeset silmut on pampuloita.
Minä nypin pois joitain pulleita ennenkuin avasin sellaisen pullukan ja siellä mitään punkkeja ollut - se olikin nuppu! Nappaise yksi ja tutki mitä se on syönyt:)
En tiedä. Mulla joka ikinen silmu taitaa olla pampula.
Inki, voisiko olla? Menen heti tutkimaan.
Pitäisiköhän ne punkit erottaa paljaalla silmällä? Avasin yhden eikä siellä näy mitään.
tuskin erottaa kun talvehtivat silmun sisällä…
Niitä on tuhansia per pullea silmu, tosi pieniä. Näin keväällä ovat jo voineet lähteä liikkeelle.
Mustaherukan Äkämäpunkki
https://portal.mtt.fi/portal/page/portal/kasperit/Perustietoa%20kasvintuhoojista/Herukka/Mustaherukan%20�k�m�punkki
En tiedä, pitäisikö sanoa kiitos vai voi p***a. Silmut on ihan täsmälleen saman näköisiä, paitsi että sisällä ei ollut kuolleita osia. Taitaa joutua kaivamaan ylös koko pensaan Luulenpa, että siinä on ollut niitä äkämäpunkkeja jo pitkään, ja sehän selittäisi huonon sadonkin. Edelliset asukkaat kun eivät olleet mitään puutarhaihmisiä, tuokin pensas oli jäänyt pihalle ihan vahingossa, ja minä en ole ennen tiennyt mitään puutarhanhoidosta ja marjapensaista. Nyt suututtaa!!!