Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Kun minulla oli vastaava tilanne (musta- ja punaherukoissa) niin päädyin napsimaan kaikki kirvaiset latvukset roskiin. Mäntysuopa ei auttanut joten se oli helpoin keino päästä niistä kirvoista eroon. Monena vuotena nipsin niitä latvuksia, ja satoon se ei vaikuttanut mitenkään negativisesti.

Laiskan tarhurin mietteitä :):Inhan näköisiähän ne kirvat on, mutta en usko, että ne satoon juuri vaikuttavat. Kai se on sama imeekö kirvat latvuksista mehut, vai nipsiikö itse latvukset pois? ;)Kumpikin tietysti kasvua vähän verottaa. En ole huomannut, että kirvoja kiinnostaisi muuta kuin tuoreet latvukset.

Inhoan noita meidän mustaherukoita muutenkin. :smiley: On niitä nyt kaksi kertaa suihkuteltu mäntysuopaliuoksella ja kirvat vähän vähentyneet. Leppäkerttujakin kävin etsimässä palstan ojan nokkosista ja laitoin niitä meidän kirvapensaisiin, näinköhän sitten viihtyvät vai painuvat heti tiehensä.

Eniten ärsyttää, että niitä on nyt myös valkoherukoissa, jotka on vielä pieniä (viime kesänä istutettuja). Niitä saattaa jopa vähän häiritäkin kirvalaumat… Pikkuruisessa omenapuussakin niitä on.

Mutta ainahan joku menee pieleen. :smiley: Eri kesinä vain eri asiat.

Tuo on niin totta: kesät ovat erilaisia,mutta aina jokin puutarhassa onnistuu ja aina jollekin käy ihan surkeasti.

Koitin kahlailla sieltätäältä vatsausta mutta ketju on niiiin pitkä joten kysyn josko joku muistaisi sivua jossa leikkuuta käsitelty tai tietäisi herukkapensaiden leikkuusta. Milloin ja miten. Valkoherukkaa ei varmaankaan tarvitse vielä leikellä mutta mustaherukka alkaisi olla jo sen kokoinen että ei mahdu kapealla käytävällä kohta poiminaan satoa talteen.

Perinteisesti kevättalvella ennen silmujen puhkeamista, en sitten tiedä liekö mitään haittaa, jos vaikka nyt leikkaisi? Leikkausohjeita piisaa joka lähtöön, ensin tietty kuolleet ja vioittuneet versot. Siitä itse jatkan niin, että poistan isosta vanhasta puskasta 5-7 vanhinta versoa ja sen jälkeen niitä, jotka roikkuvat ottaen maakosketusta. Mutta aina ihan sieltä alhaalta lähtien pois siten, että jää vain muutaman sentin tappi ja leikkauspinta tasainen, jotta jäisi mahdollisimman pieneksi.

Marjapensaita neuvotaan leikkaamaan joko kevättalvella tai heti sadonkorjuun jälkeen. Itse olen leikellyt omani sadonkorjuun jälkeen, mutta koska niitä on niin paljon, niin usein on ollut ihan syksy, kun olen viimeiset leikannut. Ei ole mitään haittoja mielestäni tästä ilmaantunut. Leikkaan aina vanhimmat ja roikkuvimmat oksat maata myöten.

Ohessa käyttämäni (englantilaisesta teoksesta kopioitu) tapa suojata marjapensaita lintujen hyökkäyksiltä.

Meillä on puusta tehdyt telineet marjarivin päällä - vähän kuin pergola - jonka päälle heitetään räksäverkko. Siilien takia marjapensasrivistö on ympäröity katiskaverkolla, ja kiinnitän räksäverkon katiskaverkkoon "ompelemalla" (=pujottelen narulla). Noin metrin pätkän jätän ompelematta ja kiinnitän pyykkipojilla, jotta pääsen tarvittaessa räksäverkon alle.
Räksäverkon helmat on katiskaverkon sisäpuolella jotta siilit eivät takerru räksäverkkoon kiinni.

Apua, joku ötökkä tuhoaa mustaherukkaani ja huolimatta ankarasta etsiskelystä en ole löytänyt ötökälle diagnoosia. Mutta tuntomerkit: Mustaherukan lehtiä ja marjoja on kiedottu seittiin ja seitissä pieniä mustia tipluja. Pienemmissä marjanraakileissä on syöty reikä. Mustaherukan lehtiä on kellastunut läheltä vioituskohtia. Pentissä joku varmaan tietää, mistä on kyse.

Vaaleanpunainen herukka Aili… No ei siltä näytä!

viimevuonna olivat pinkkejä

Näkyvät Tatti nuo herukkasi ottavan värin sinun käden värin mukaan  Kameleonttiherukoita?

Kuvien valkotasapaino ei ole ihan kohdallaan.

Lievää väkivaltaa käyttäen korjattu kuva. Sininen kanava on ylivalottunut, mikä aiheuttaa ongelmia valkotasapainon säädössä jälkeenpäin. Siksi väkivaltainen korjaus.   .
   .

Selailin ketjua sieltä täältä mutta on niin pitkä että ei sattunut kohdalle asiaa.

Mustaherukan leikkausta mietiskelin. Oli tosi vähän marjaa tänävuonna ja osa oksista ihan kuivahkoja käppyröitä. Voinko leikata nyt kun sato on korjattu. Laitan tuen myöskin ympärille kun olen leikannut vanhimpia oksia. Tukea ei ole nyt vielä ollut ja puskat ovat tosi leveitä ja matala oksaisia. Syyslannosta ajattelin juurelle heittää myöskin josko ensivuoden sato olisi hieman parempi.

Kuivat oksat voi toki poistaa, mutta ainakin aiemmin oli muille oksille suositus, että lehdettömään aikaan.

Sadon korjauksen jälkeen on mielestäni ihan hyvä aika leikata. Itse teen aina niin, vaikka minulla kestää ennen kuin saan sadon korjattua. Vielä en ole aloittanutkaan. Toinen mahdollisuus on leikata aikaisin keväällä.

Jos leikkaus jää kovin myöhään syksyyn, niin sieni-infektioiden riski kasvaa.

Sato kyllä paranee vähitellen, kun vanhat oksat tulee pois ja uusia pääsee kasvamaan tilalle. Lisää keväällä hyvää kompostia tai jotain muuta lannoitusta ja maan parannusta. Itse käytän runsaasti nurmisilppua.

Ok ja kiitos neuoista:) mie leikkaan nuita kuivuneita oksia pois nyt kun sato on korjattu pakkaseen ja annan syyslannosta. Keväällä ennen silmujen puhkeamista katson tilanteen uudestaan… tarvitseeko pari vanhempi oksa leikkuuta. Ruokakompostorista saan hyvää multaa pensaiden juurelle ennenkuin keväällä levitän sanomalehtikatteen pensaisen alle. Kuorikatetta laitan naamioimaan sanomalehden ja tietysti pitämään lehdet paikoillaan. Ajattelin kaivella muutamalle letkunpätkälle koloset kevät toimien yhteydessä jolloin on helppo kastella täsmäkastelua katteen alle.

Tänään tarttuoi mukaan vihreä herukka… 1€maksoi joten en voinut jättää ostamatta vaikken vihreää olekkaan suunnitellut hankkivani:)Minkäs makuinen on?

Valkoisen viinimarjan marjat ovat hapokkaita ja makeahkoja riippuen kesästä ja kastelusta…olisikohan vertti saman lainen?