…ei kun vertti maistuu ihan tosi hyvältä mustaviinimarjalta. ainakin vielä vajaa kaksi tuntia sitten, kun keräsin kourallisen namipalaksi samalla, kun otin lehtiä mukaani kurkkusäilykkeitä varten. lehdet tuoksuvat mustilta myös…
Viherherukka on mustaherukan vihreämarjainen muoto. Eli muuten sama kuin mustaherukka, marjojen väri on vain erilainen.
Minä tykkään Vertin mausta, se on minun suussani ainakin miedompi kuin mustaherukat.
Minustakin vertti on miedompi kuin musta mustaviinimarja. Itse kyllä rakastan kaikkein eniten kypsiä mustaviinimarjoja, varsinkin sellaisia vanhaakantaa olevia, joissa on vivahdus lääkkeenomaisesta jälkimausta (eli mein äiteellä yks semmonen joku tosivanha tapaus, mut harmi vaan nimetön).
Meillä on varmaan 50 vuotta vanhoja mustaherukkapensaita… kaksi vuotta sitten, kun tänne muutettiin isäntä raivasi haavat ja pajut niiden ympäriltä ja viime kesänä ei tapahtunut niille yhtään mitään. ei marjaakaan. Pitäisköhän ne käydä nyt vetämässä alas kaikki? Jos sitten ens vuonna tulis marjoja? Ne on ihan kamalia kranttuja kaikki.
Minä olen katkonut neljän vuoden ajan marjapensaista muutaman vanhimman oksan vuodessa, meilläkin pensaat ovat ikivanhoja ja hoitamattomia. Nyt kaikki vanhat oksat ovat poissa ja uudet nuoret oksat tuottavat satoa. Meillä osa marjapensaista oli jo kuollut pystyyn. Katoin heti ensimmäisenä keväänä pensaiden alustat sanomalehdillä joiden päälle laitoin haketta, rikkaruohojen hävittämiseksi.
Kinkunpaistaja: kun muutimme, olivat vanhat mustaherukat huonokuntoisia. Luulin ensin, että kunto johtui vain huonosta hoidosta ja heinikon sisään jäämisestä, mutta suurin kiusa taisikin olla äkämäpunkki:( Pensaat revittiin maasta ja hommattiin uudet taimet.
Kymmenen vuotta sitten istutin uusia viinimarjapensaita hyvillä ohjeilla. Kuulemma sanomalehteä siihen ympärille kun istuttaa niin ei rikkaruohot tule kiusaamaan.Istutuskuopat vuorasin lehtikerroksilla.
Näinkin voi väärinymmärtää.
Pitäisi saada vihdoin jo niistä kolmesta satoa enemmänkin kuin litra yhteensä.
Vaihtoehdot: 1.rautakangella reijittää juuristoalue ja kananpaskaa ja kalkkia 2. Siirtää pensaat kauemmaksi paremmalle paikalle. 3. luovuttaa ja heittää ne kompostiin. Nuori 30v tammi alle 3 metrin päässä vie loputkin mitä istutus antoi.
Herukat ovat aika vaatimattomia varsinkin lannoituksen suhteen. Valoa pitää kuitenkin olla paljon, ja kosteutta. Olisikohan siis vaihtoehto 2. parhain.
Onko nyt hyvä ajankohta leikata pari oksaa vanhasta mustaherukkapuskasta pois? Oksat ovat nupuilla, joten nyt näkyisi myös hyvin mitkä oksat eivät enää tuota hyvin.
Voi leikata, herukka ei ole muutenkaan kranttu leikkaamisajankohdan suhteen.
Piti sitten samantien juosta ulos saksien kanssa.
Oi sitä ihanaa tuoksua mikä puskasta lähti kun siinä hääräsi. 
Viime keväänä katkoin ja poistin äkämäpunkin vaivaamia. Koskas niitä pallukoita tulee jos on tullakseen? Kevätruiskutuksen meinaan tehdä kunhan lumet vähän sulaa ja ostan painesuihkupullon. Keittiönkaapissa on parafiiniöljypullo jos löytyisi siihen ohjetta kenelläkään.
Kerkisin kanssa just sopivasti leikata kuivia ja vanhimpia oksia pois ennen kuin sää lämpisi, nyt ovat silmut turvonneet jo niin, että kohta lehtiä pukkaa! Vertti näyttää siinä johtavan.
Tänä kesänä kyllä teen sen mitä viime vuonna suunnittelin: jossain kohtaa kesää / syksyä jos en heti leikkaa huonoja oksia pois niin merkkaan vaikka punaisella villalangalla poistettavat. Sen näki kesällä niin hyvin mitkä oli liian vanhoja eli tuottivat satoa enää kärjistä, ei pitkin oksaa.
Lähipäivinä saavat marjalannoitetta vielä vähän ympärilleen kun kerkiän.
Punaherukkaan tulee aina kauheet silmuryppäät
Kymmeniä ja kymmeniä villiintyneitä ja äkämäpunkin saastuttamia mustaherukoita revitty ja poltettu pihan laitamilta. Niitä oli paljon! Viime keväänä hävitettiin kaikki “varsinaiset” pensaat. Silloin en tajunnut, että villiintyneitä oli noin paljon. Enkä sitä, että niihinkin oli punkit pesiytyneet. Uudet taimet olivat sitten koko viime kesän näiden villien; ei nyt ihan lähi-, mutta naapureina kumminkin. Nyt sitten mielenkiinnolla odotetaan, menivätkö uudet taimetkin punkeille…
Äitini soitti ja kertoi, että hänellä olisi muutama pieni mustaherukka ylimääräisenä. Olivat kasvaneet ruusupuskassa. Forssasta voi käydä hakemassa, jos on tarvetta. Vaihtariksi kelpaisivat puun ympärille maanpeitteeksi sopivat kasvit.
Mä istutin tänään multiin viinimarjapensaan joka löytyi tontilta viime kesänä jostain nurmikon seasta. Se vaan sitten unohtui vesiämpäriin talven yli. Hyvin on silti selvinnyt, silmuja jo alkoi työntää. Samassa ämpärissä lillui karviainen, sekin yhtä terhakkana vaikka puoliks hukuksissa.
Yep, auki on!
Yep, kohta on kypsiä! (31.5.12)