Minä kävin poimimassa punaherukoita eräästä vanhasta pihapiiristä, jonka marjapensaat ovat hyvin vanhoja, ainakin 70-vuotiaita. Osa varmaan vanhempiakin. Pensaat ovat melkoisen suuria, etten sanoisi valtavia, ja marjat hyviä! Yhdestä pensaasta en olisi ylettynyt keräämään ylimpiä marjoja, ellei vieressä olisi ollut kiveä, jonka päällä seisoin ja kurkottelin. Viime vuoden kuiva kesä ja sitten hankala talvi taisivat kuitenkin olla noille pensaille koettelemus, sillä marjoja oli vähemmän kuin edellisinä kesinä. Fanitar, punaherukkasi saattaa hyvinkin piristyä, eivätkös ne ole hyvin pitkäikäisiä nämä herukat?
Hauska kuulla. Nyt olen leikannut kuivat oksat pois, antanut syyslannoitusta, ja laittanut katetta sekä jutellut sille mukavia. Sitten kehittelen vielä somat tuet ympärille. Linnut meillä kyllä sitten punaherukat suurimmaksi osaksi syö. Olisi eri asia jos marjoja olisi paljon, niin silloin keittelisin mehua.
Olen vasta hankkimassa punaista pensasta. Koska laitan vain yhden pensaan ja senkin kesäsyötäväksi, saisi marjat olla mahdollisimman makeat ja pensas pystykasvuinen. Mitä suosittelisitte.
Miten on mahdollista että meillä kasvaa Oranssin vaalea punaviinimarja pensas?
Tuossa tunkion vieressä kasvaa 1 iso pensas, syötäviä, ok makusia marjoja. Väri vain ihmeellinen, mistä johtuu? Onko joku oma laji?
Olisiko se valkoherukkaa?
Valkoherukkakin on punaherukka... Punaherukasta voi itsepölytyksen tuloksena tulla osittain värittömiä tai tavallista haaleampia jälkeläisiä. Tuollainen pigmentin katoaminen on ihan normaali sisäsiittoisuuden seuraus.
Trekoli:
Meillä on tosi tosi vanha pehku ..eli nimeä en tiedä,mutta tekee paljon marjoja -> tämä ainokainen antoi miulle tänää vuonna ennätys sato , sain 20 litra mehua .
Kannatta otta pistokas joltakin ,jos haluat tuottoisa pensas...nämä vanhat lajit tuntuvat olevan sellaisia.
Punaherukan leikkaamisesta on jotain kuvitettua ulkomaanohjetta osoitteessa thevegeplot.com/softfruit.html Karviaiseen voinee soveltaa samantapaisia ohjeita.
Hei!
Minulla on punaviinimarjoja yli oman tarpeen enkä saa niitä annetuksi mihinkään. Jos jätän marjat puskiin miten se vaikuttaa puskaan? Tuntuu hölmöltä poimia ne ja heittää kompostiin -T-
Anna marjojen jäädä pensaisiin, linnut syövät. Ei haittaa pensaiden kasvua.
Miten te poimitte viinimarjat, terttuineen vai yksitellen? Mitä hyötyä / haittaa eri poimimistavoista on? Itse olen oppinut poimimaan ne yksitellen ja niin puhtaina, että ne voi laittaa suoraan maijaan. Se on paljon hitaampaa, jotan olen kiinnostunut kuulemaan, onko siitä teidän mielestänne mitään hyötyä. Vaikuttaako poimimistapa säilyvyyteen tai käytettävyyteen jotenkin?
Poimintatapa ei vaikuta seuraavan kesän satoon, joten puskan puolesta ihan miten vaan. Mehunkin voi keittää niin, että laittaa marjat maijaan reksuineen, joten sen puolesta ei ole pakko kerätä yksitellen - tosin puhtaista marjoista saa tietysti yhdellä keittokerralla enempi mehua. Eli poimit niin kuin itsestä parhaalta tuntuu
Minulla on ollut paljon vääriä luuloja marjapuskista. Olen tosiaan ajatellut, että jos marjoja ei poimi pois se vaikuttaa seuraavan vuoden satoon. Samoin olen kuullut toitotettavan, että marjat pitää poimia terttuineen. Tästä johtuen itse poimin kerralla koko tertun.
Terttuineen poimiminen on nopeampaa, ja poimittaessa poistuvat myös vialliset marjat, joiden mukana poistuu tuhohyönteisten munia. Marjat voi erotella varvuista sitten mukavasti istuen. Ainakin mustaherukoista kannattaa varvut poistaa, koska mehustusjäte on mitä parhainta puuroainesta ja voi sitä syödä sellaisenaankin jätskin kanssa. Punaherukan mehustusjäte ei ole niin arvokasta, että sitä juurikaan kannattaa käyttää.
Minun mielestäni tertut kuitenkin kannattaa poistaa, koska niistä irtaantuu mehuun kitkerää makua.
Taidan kaivaa koko puskan pois.Kolme vuotta se on ollut,mutta marjoja ei ole tehnyt.Joku tauti varmaan, lehtiäkään ei tee kunnolla.Ihme juttu, kun ostin niin oli hyväkuntoinen.
Istutettiin omamme 99 kun lasten koiravanhus lopetettiin. Pensaan alla on koira haudattuna. Ainakin kolmeen kesään ei tullut kymmentä marjaa enempää, mutta nyt on parina viime vuonna tullut jo puoli ämpäriä. Puutarhuri sanoi että sillä kesti monta vuotta kasvattaa juuret sinne ravinnepaakkuun. Kuulemma joka istutettavan marjapuskan alle pitäisi laittaa jotain tuhtia ravintoa, lantapatteri tai katiskan syömäkelvottomat särjet ja sulkavat.
Muutamia marjoja on. Joka vuosi jonkunverran, enemmänkin saisi tulla, ovat hyvänmakuisia.
Minä keräsin meidän Vertistä tänään marjat pois, olivat jo kypsiä ja ai miten hyvän makuisia. Pari litraa taisi tulla kaikkiaan. Ne syödään kyllä ihan tuoreeltaan pois.
Minä muistan isoäitini sanoneen että mustaherukat voi kerätä miten vaan mutta punaherukat pitää ottaa terttuineen!
Aamulla kuvattu, marjaa näyttää tulevan. Tämä pensas on istutettu vuosi sitten.