Lapsuuden kodissani meillä oli valkoherukkaa ja nyt olen jo vuosia sellasesta haaveillut itselle. Mustaherukasta on nyt kolme pientä oksantaivukkaasta alkavaa pensasta tuossa odottamassa josko johonkin ne tökkäisin mutta tuo valkonen..... se pitäis saada.
Valkoherukka on kyllä herukoista parhaimman makuinen! Tosin mehuun pitää laittaa ripaus jotain muutakin, muuten ei oikein hivele aisteja...
Ööh ja että siirrettyjä!
Minä ostin keskiviikkona ensimmäisen valkoherukkani, rungollisena puuna keittiöpuutarhaa koristamaan. En ole ikinä edes muistini mukaan maistanut valkoherukkaa. Tuo oli jo täynä raakileita.
Vartetulta näyttää, mihinkähän varttavat?
Valkoherukan minäkin vielä loppukesästä hommaan, kaivan yhden mustaherukan joka ei paljon marjoja tee, paikaltaan ja isken valkoherukan siihen tilalle. Muistan lapsuudesta valkoherukoitten maun, eräässä naapuritalossa niitä oli monta isoa puskaa ja olen aina tykännyt niistä. Nyt sitten pitää saada omalle palstalle. Sitten mulla on puna-, musta-, viher- ja valkoherukka ja kolmea karviaista, Kibun mustakin tekee tänä vuonna ekat marjat.
Temskukka oliko valkoherukkapuu kovinkin arvokas, (euroissa) ?
Parinkympin tietämillä, mutta sillä on korkeutta toista metriä. Sen vuoksi minulla meni aivan budjetti ja kauppalista uusiksi, mutta onneksi etsimäni rottinkiamppelit olivat vain kolmisen euroa kappale joten vähän helpotti
Pensas vois olla vähän halvempi. Taitaa kuitenkin noilla hinnoilla jäädä mulla ostamatta.... jos jostain joskus vaikka saisi oksataivukkaan niin vois alkaa niin pienestä kasvattamaan. Nyt annoin ystävälle kaks oksapistokasta mustaherukasta.
Hillasuo, miulla on valkoherukka puoliks haudattuna kurkkupenkkiin. Voisin katsoa saisko siitä juurien kanssa versoa.
Valkoherukka on hyvän makunsa lisäksi siitä mainio marja, etteivät linnut syö sitä! Valkoherukat jää aina meille - meinasin kirjoittaa kaksijalkaisille, mutta en ole nelijalkaista rastastakaan nähnyt - ihmisille!
Maksoin alle kolme euroa kipale noista omista valkoherukoista. Mielestäni valko- ja punaherukkaa ei varteta, mutta mustaherukka on sen verran “vetelä” että siinä on yleensä punaherukan runko. Korjatkaa jos olen väärässä.
Vuokkis; kyllä se valkoherukkakin varmaan lähtee pistokkaasta siinä kuin muutkin herukat. Jos olet löytänyt jonkun herkkupensaan niin ota ihmeessä pistokas talteen. Itse “löysin” Lahdesta tosi maukkaan vanhan punaherukan ja kokeilin siitä pistokaslisäystä (ja onnistui). Reilu 10 cm pätkä riittää, paina kosteaan multaan ja vaali kuin silmäterääsi
Tuli yhtäkkiä mieleeni, että tuossa ihan lähellä, jyrkässä mukassa kasvaa tosi iso valkoherukkapensas. Tekee muuten isoja marjoja. Ja jos on istutettu samaan aikaan kuin tämä muu omenatarha, niin on yli 50v vanha. Voiko muuten pitää paikkansa? Miten vanhaksi pensas elää? Käynpä huomenna hakemassa siitä pistokkaita… Marjoja olenkin siitä joskus poiminut.
Jos sulla on useampi pistokas, niin laita muutama suoraan multaan ja vertaile.
Meillä on ihan onnettoman pienimarjainen valkoherukka. Jos jollain on suurimarjaista, niin mielelläni ottaisin pistokkaan
Rissa, laita osoite privaattina, laitan tulemaan pistokkaita alkuviikosta.
Ihan oikeesti vai? Toki laitan
Toki, tuo "mutkanpensas" tekee komeita marjoja. Jollei johdu jo korkeasta iästä. Otan muutaman ylimäärisen pistokkan. Se pensas on saanut lähtötuomion, peittää pahasti näkyvyyden pyörätielle. Omat pikkupensaani ovat, yllätys, yllätys, Valkoisia hollantilaisia. Taitaa olla yleisin lajike.
Näitäkin marjoja päästään kohta maistelemaan.
Hoyabella huhuu, valkoherukka-asioista kyselisin sulta. Miten kävi sille pistokkaalle jonka laitoit suoraan multaan? Vai laitoitko, ainakin meinasit laittaa. Ne lasissa juurrutetut siis juurtuivat hyvin, mutta vieläkö elävät kun maahan laitoit?
Tässä meidän pihalla kasvaa vanha ränsistynyt valkoherukkapensas (ei se voi 20 vuotta vanhempi olla, mutta ehkä sitä luokkaa). Huomasin että siinähän on vähän marjojakin, maistoin ja totesin erinomaisen hyviksi. Jos herukkaa voi makeaksi sanoa, niin tämä oli sitä. Normaalisti kun on tottunut että herukoita popsiessa menee vähän silmät sikkuraan
Meinasin heittää pensaan roskiin, mutta nyt siitä pitää ottaa kyllä istukkaita ehdottomasti. Toinen kysymykseni kuuluukin että jos nyt laitan veteen juurtumaan ja juurten kasvaminen vie ehkä kuukauden tai vähän yli, onko pensaalla mahdollisuuksia ehtiä juurtumaan maahan niin hyvin että se selviää yli talven? Vai pitäisikö koko homma jättää ensi keväällä tehtäväksi? Siinä mielessä olisi mukava saada sekin työ tehdyksi jo tän kesän/syksyn puolella että ensi keväänä päästäisiin suoraan kasvun vauhtiin.