Valkoherukasta kysymystä esitin äsken, osoitin Hoyabellalle mutta oli siinä muillekin asiasta tietäville juttua. Äkkinäisenä ihmisenä menin ja leikkasin pari oksaa juurtumaan vesiastiaan, mutta ne olivat kaikki ns. paksuvartisia. Siinä puskassa ei ollut näkyvissä yhtään sellaista nuorta kasvua jonka mieltää helposti lähtevän uuteen kasvuun. Sensijaan huomasin että useimpien varsien lehdissä oli vähäistä ryppyisyyttä ja enemmänkin sellaisia laikkuja, osa rusehtavia. Joku tautihan sitä vaivaa? Vaiko kenties joku puutos?
Puskahan on vanha (n. 20 v.) ja vieressä kasvaa mustaherukkapuska (yhtä vanha?) jonka määrityksen sain tehtyä kun löysin etsimällä etsien yhden mustan marjan. Muuten paljon kasvustoa siinä on, uusiakin, mutta sellaista homeen näköistä lehtien päällä siellä täällä. Kertooko tämä jotain jo asianntuntijoille? Senkin voisin siirtä paremmille kasvumaille, mutta mikä se valkoinen homeen oloinen juttu lehdissä on? Pitääkö hävittää koko puska?
Kun on sama pää kesät talvet Eipä tullut mieleenikään, mutta niinhän se tietysti on järkevintä tehdä. Siirrettävä se on joka tapauksessa, mutta pienempänähän tuokin on monin verroin helpompaa. Täytyykin lähteä leikkuuhommiin heti kun saadaan koirien kanssa naposteltua äsken kerätyt sokeriherneet parempiin suihin...
Valkoherukkapuska siirretty, juuret yllättävän syvällä niinkin huonossa paikassa (pohjalla kiviä, eikä kovinkaan syvä multa). Myös oksia juurtumassa, ehkä voisi olettaa että jompikumpi toimenpiteistä johtaa uuteen puskaan.
Mustaherukka vierestä poistettu, mutta oksia otettu juurtumaan veteen.
Milloin leikkaatte mustaherukan III - IV vyöhykkeellä?
Herukoille suositellaan leikaamista sadonkorjuun jälkeen syksyllä, koska silloin huonot oksat erottuvat hyvin. Mutta voi sen leikata keväälläkin.
(Itse asiassa mustaherukka kestää melkein mitä vain.)
No niin kestää,mitä vaan
Sain keskellä kuivaa kesää mustaherukkapensaan tyttäreltä ,kun oli heittämässä sen pois.Sanoin että tuo minulla ja löin sen suoraan savimaahan ja leikkasin juuresta poikki, en edes kastellut koko kesänä,vain istuttaessa. Samana kesänä se kasvoi ja seuraavana kesänä siinä oli marjoja. Joten eipä ole mikään kranttu pensas. Normaalisti leikkaan syksyllä tai keväällä, yleensä se jää kevääseen.
Mustaherukkalajikkeita mietin.
Mistä lajikkeista pidätte (kasvutapa ja maku -sadon määrä)? Ja mitä ette suin surminkaan istuttaisi pihallenne?
Mä inhoan lamoavakasvuisia yli kaiken ja suunnittelen hankkivani pihalleni uuden pensaan. Mikä se voisi olla?
Kopsaan tähän netistä lajike-esittelyä sivulta http://www.nicehouse.fi/puutarha/hyoty/marjat.htm:
''MUSTAHERUKKA
Mustaherukat ovat hyvin C-vitamiinipitoisia. Mustaherukka ja myös
viherherukka tuottavat makeita marjoja. Mustaherukan pensaan lehtiä voi
käyttää myös teeaineksena.
Melalahti
Menestyy parhaiten vyöhykkeillä 4-7. Sato on
runsasta ja kypsyy aikaisin. Marja on makea, suuri ja pehmeäkuorinen.
Pensas on härmänkestävä ja pystykasvuinen.
Mortti
Menestyy parhaiten vyöhykkeillä 1-4. Sato on
runsasta ja kypsyy melko myöhään. Marja on voimakasmakuinen, hieman
hapahko, suuri, paksukuorinen ja kiinteä. Pensas on pystykasvuinen ja
härmänkestävä.
Öjebyn
Menestyy parhaiten vyöhykkeillä 1-5. Sato on runsasta
ja melko myöhäinen. Marja on hapahko, voimakas makuinen ja suuri.
Pensas on härmänkestävä ja melko pystykasvuinen, mutta pensaalla on
taipumusta lamoavuuteen.
Lepaan musta
Menestyy parhaiten vyöhykkeillä 1-4. Sato on aikainen. Marja on erittäin aromikas. Pensas on lamoavakasvuinen ja altis härmälle.''
Meillä on Melalahtea ja vaikka luvataan sen olevan pystykasvuinen, kyllä se leikkaamattomana osaa lamota sekin. Nuori ja hoidettu pensas pysyy pystyssä kyllä melko hyvin.
Mustaherukassa jo silmut auenneet, lehdet supussa.
Öjeby on se rötkelökasvuinen, tarvitsee tuennan. Marjat hyvänmakuiset ja runsas sato. Paras mehumarjana kun marjat voimakkaan makuiset.
Mortti on pystykasvuinen, ei ole tarvinnut tuentaa. Satomäärä ehkä pienempi, mutta marjat isommat. Hyvänmakuiset.
Olen tykännyt molemmista.
Laittaisitteko tänne sitten lähikuvia mustaherukkapensaistanne.
Meillä on tyttären asustamassa vanhassa puutarhassa, varmaankin aika
vanhoja mustaherukkapensaita. Neljä kesää niitä on
hoideltu. Viime kesänä marjat oli tosi suuria ja hyviä!
Yksi äkämäpunkkipensas hävitettiin. Tulevana viikonloppuna menen taas
äkämiä " metsästämään" ja oksiston kuntoa tarkastamaan..
Näitten vanhojen pensaitten nimet kyllä kiinnostaisi. Jos ainakin syksyllä näkisi täällä kuvia ja nimiä pensaista, oksista ja marjatertuista .
Öjeby on nopeakasvuinen, satoisa ja miellyttävän makuinen. Sopii mainiosti mehumarjaksi. Öjeby sietää kohtuullista hallaa. Tukea se tietysti kannattaa.
Olettekos kokeilleet uutta (vai vanhaako?) tapaa leikata mustaherukkapensaita? Puska tavallaan halkaistaan keskeltä, niin että leikataan oksat pois. Siihen sitten kasvaa uudet oksat, joille on näin tehty tilaa ja valoa. Vuosien mittaan leikataan aina sivuilta vanhoja pois.
Muuten meikätyttökin leikkaa puskat syksyisin. Helpottaa kiireistä kevätaikaa ja jostakin luin sitäkin, että versojen muodostuminen on silloin hillitympää.
uutta mustaherukanleikkaustapaa pitää het kohta kokeilla!! kuulostaa oikein pätevältä, vadelmankasvatusvinkkiäkö sovelletaan??? ihan uutta minulle joka kaikkea kokeilen...
mökkisaaressa on melkein vielä varhaiskevät, jäitä rannassa viikonloppuna. sopiva pensaskin on millä kokeilla.
Mitä jos leikkaisit osan vanhoista oksista, niin pensas alkaisi tehdä uusia versoja.
Tyttären pihassa on monta ikivanhaa mustaherukkapensasta. Kaikki oli toinen toistaan hurjemman näköisiä. Eräässäkin kehikossa koko pensas oli jo kasvanut kokonaan pois kehikosta. Siellä olen pikkuhiljaa uudistellut näitä vanhoja puskia, ehkä vain kaksi on kokonaan viskattu menemään. Olen leikellyt kuivuneet oksat pois, joihinkin ei jäänyt kuin muutama. Sitten olen kaivanut suurimman osan pensaista ylös ja karsinut juuristoakin kun ne ovat tosi ränsistyneitä. Uudelleen istutuksen tein joko samaan paikkaan tai uuteen kun kasasin pensaat vähän pienemmälle alueelle. Istutuskuoppaan kunnolla palanutta kanankakkaa ja kompostia. Tämänkin käsittelyn jälkeen on pensaat lähteneet kasvamaa ja marjat oli viime kesänäkin niin mahtavan isoja ja maukkaita. Siksipä vaalin siellä pienintäkin puskaa.
Vuokkis, tuntuu siltä, että mustaherukkasi kaipaa maanparannusta. Toinen asia on se, että jos pensasta ei ole aikoinaan istutettu riittävän syvään, se voi huonosti.
No on Nanikalla komeet jo! Meillä on vielä raakileet ihan oikeita raakileita, vihreitä kun mitkä ja täy- tyy kyllä sanoa että vähän olen kateellinen
Mikäs on vikana, kun tänä vuonna ostettu mustaherukka alkaa lehtiään kellastuttamaan? Istutin sen Ke.kilän turpeeseen. Kasteltu on poutaisten jaksojen aikana niin että se ei ole kuivunut ollenkaan ihan kuivaksi. Missä vika?
Meillä on mustaherukka jo ihan yhtä kypsää kuin nanikalla. Ja marjoja on valtavasti. Kohtahan tässä pääsee jo piirakkaa leipomaan.
Hyvä kysymys. Itse juuri ruukutin pieniä pistokkaita valkoherukasta. Mulla ei ole vielä mitään kunnon lehtikasvua olemassa, joten jätän varmaan leikkaamatta (istutan ehkä vasta elokuussa). Viime vuonna otettu pistokas mustaherukasta on tehnyt haaroja ihan itsekseen (vähän liiankin rehevä, mutta meillä on sitä mikä-lie lamoavaa sorttia). Onkohan niissä eroja paljonkin? Minä kyllä itse tykkäisin haaromattomista pensaista, ilmavuus on parempi (härmä ei iske niin herkästi) ja marjojen keruu on helpompaa. (Tarkoitan nyt sellaista, että yksi oksa haarautuu miljoonaan osaan.) Eli juu, en leikkelisi, kyllä se tekee juuriversoja, kunhan jaksaa