Herukka, Viinimarjapensaat , Ribes

Oma mustaherukkani on Öjeby lajiketta, sitä en ole ainakaan latvonut millään lailla,kun on tehnyt pieniä jakotaimia, on tuuheentunut kyllä ihan itsekseen.

Viime syksynä sain oikein puuskan ja leikkasin melkein kaikki okast pois vanhoista mustaherukkapensaista. Uutta kasvua on tullut paljon, mutta ei marjoja tietenkään.

Nyt vaan voidaan syödä ne muutamat marjat pensaista.

Onko muuten kukaan kokeillut millaisia tulee kuivatuista mustaherukoista. Nyt kun mulla on tuo kuivuri ajattelin kokeilla. Mulla on Melalahtea ja Morttia ja jotain vanhaa lajiketta Kuhmosta, jonkun marjat uhraan ja kokeilen kuivata. Tuli mitä tuli.

Kannattaa kokeilla. Toisaalta kannattaa myös opiskella :) Minä joskus kuvittelin, että mustikka auttaa kaikkiin vaivoihin, missä muodossa tahansa. Kävikin ilmi, että ripulia ei kannata hoitaa mustikkakeitolla :) Kuivatut mustikat käy. Oppia ikä kaikki. Kuivaa ihmeessä, jos mahdollisuus on. Myöskin lehtiä. Ja laajenna oppiasi muihinkin lehteviin pikku hiljaa. Ja minttuja kannattaa kasvattaa. Preerianväriminttu muka sisältää yhdisteitä, jotka tuovat mieleen earl greyn.

Siellä se kuivuri hyrisee, kokeilen sekä vihreitä että mustia herukoita. Yrttejä olen jo kuivaillut monen monta purkillista, fenkolin lehtiä ja lipstikkaa on vuorossa seuraavana. Ensi vuonna ajattelin laajentaa yrttipenkkiäni ja lisätä minttuja, tällä hetkellä on vain omena- ja piparminttua kasvamassa. Mustikoita taidan ostaa laatikollisen kun en selän takia uskalla metsään mennä ja eikun kuivuriin.

Hävitin äsken vanhan mustaherukkapensaan, mutta otin siitä pistokasoksia juurtumaan veteen. Siinä pensaassa oli siellä täällä, niin uusissa vaaleissa kasvuissa kuin myös tummemmissa vanhemmissa kasvuissa, joidenkin lehtien päällä jotain valkoista, kuin hometta tai tomusokeria (tai jotain siltä väliltä). Olen yrittänyt etsiä herukoiden taudeista jotain "sopivaa" muttei missään mainita mitään tuollaisesta.

Onko kellään tietoa mistä on kyse. Kuvaa ei ole laittaa kun puska meni jo. Kysyn siksi kun otin niitä pistokkaita, enkä haluaisi sairasta pensasta alkaa kasvattamaan. Pistokasoksissa ei tietenkään ollut näkyvissä mitään epäilyttävää.

Kyseinen pensas kasvoi huonossa paikassa (vähässä mullassa kivien päällä, juurakko levinnyt kuin jokisen eväät etsimään parempia kasvuolosuhteita)  kokopäivän auringossa. Puska oli iso ja rehevä, marjoja löytyi tasan yksi. Ikää sillä kai oli jotain 20 vuotta.

Kokemuksia? Tietoa?

Olisko härmää???

Yleensä ottaen noin vanhasta pensaista ei kannata aloittaa uutta pensasta, varsinkin kun on vielä noin huono tuottamaan marjoja. Vanhaan pensaaseen on aikojen kuluessa varmasti kertynyt erilaisia haitallisia virustauteja, jotka siirtyvät oksan mukana uuteen pensaaseen. Uuden taimen hinta on kuitenkin aika pieni sijoitus, kun ottaa huomioon istutuspaikkaan satsatun työn, lannoitteet ym. Pensasta on tarkoitus kuitenkin pitää varsin kauan.

Vanhasta mustaherukasta ajattelin ottaa sen takia uutta kasvua että jos se vaikka olisi jotain muuta lajiketta kuin mitä nämä nyt kaupan olevat ovat. Mutta jos tiedät, ettei 20 v. puskaa kannata enää uudistaa niin jätän sitten tekemättä. Ja edelleenkään en tiedä mikä se valkoinen homeen näköinen juttu niillä lehdillä oli. Oliko härmää, vai ei?

Unohdan sitten koko jutun.

Minulla taas on sellainen kokemus, että vanhoja kannattaa hoitaa.

Meidän puutarhan hoitamattamolla alueella kasvoi - tai oikeammin kituutti - muutama tosi vanha mustaherukka. Ne olivat hankalassa paikassakin, joten siirsin ne parempaan paikkaan ja puskien alustat katettiin. Kukaan ei tiennyt kuka ja koska ne oli istuttanut, joten ikää täytyy olla monta kymmentä vuotta.

Nyt ne suorastaan kukoistavat ja rehottavat, ja niissä on ihmeellisen suuria ja makeita mustaherukoita. Vähän mutta laadukkaita. Ne ovat selvästi jotain eri lajiketta kuin nuo puskat, jotka ovat ns. marjapuska-alueella. Niiden roikkuvat oksat juurtuvat oikein helpolla katteisiin, ja olen suunnitellut niiden lisäämistä. Mustaherukka on myös kaunis maanpeitekasvi

Sen sijaan löytämäni punaherukantaimi, jonka siirsin vierihoitoon marjapuska-alueelle, on kasvamisen jälkeen ainut puska jossa on jotain hometta. Paikka on tuulinen joten en ymmärrä vaivaa. Katsellaan nyt kuitenkin miten homma etenee.

Eipä tuo paljon ota jos ei annakaan, kokeileminen. Varsinkin, jos on tilaa kasvattaa sekä vanha että mahdollisesti uusi puska vaikkapa eri puolilla pihaa. Minä ainakin säästäisin "geenipankissani" vanhankin, mutta itse kukin tietysti taaplaa omalla tyylillänsä.

Itselläni on osa mustaherukkapensaista oikein roikko-oksaisia retaleita, jotka ovat lintujen kylvämistä siementaimista peräisin, mutta koska muutamat niistä tekevät niin peijakkaan hyvän makuisia marjoja, annan niitten kasvaa.

Kummasti aina puhutaan virustaudeista joita oikeasti esiintyy erittäin harvoin.. josko puutarhuri on niitä uransa aikana nähnyt 1- 2 tapausta.. useimmin on kyseessä joku sienitauti tai bakteerien aiheuttama. ja kyllä niitä vanhoja herukoita kannattaa yrittää uuteen paikkaan siirtää tai ottaa pistokas jos ei ole tautinen puska.. ja jos härmä iskee niin se ei ole iso vaiva saada pois.. Ja herukoitahan leikataan joka kevät vanhat (tummat ja paksut oksat) pois sillä ne tuottavat vähemmän marjoja ja yleensä roikkuvat pitkin maata.. vanhoihin marjapuskiin jätetään 22-25 nuorta oksaa, nuorempiin noin 20. Joka keväinen leikkaus auttaa pitämään puskan ilmavana ja ei tarvitse marjapuskatukia. Tietty se leikkaaminenkin on ihan makuasia.. eihän niitä pakko ole leikata ja silti tuottavat hyvin satoa.. mutta minulle ainakin koulussa opetettiin leikkaamaan.. näin saa hyvin pidettyä siistinä puskan alusenkin..

Tietenkin ennaltaehkäisy on paras keino ..  ja melkein jokaisella kasvilla on oma härmälajinsa joten härmä ei leviä lajista toiseen.. yksi kemiallinen torjunta-aine on saprol. voi kokeilla myös tolu tai mäntysuopaliuosta ,käsittely uusitaan usein.. jos oikein pahoin saastunut pensas eikä halua käyttää kemiallisia aineita, silloin parasta hävittää kasvi ja olla istuttamatta samaan paikkaa mitään vähään aikaan.. jos kasvi kärsii härmästä niin silloin kasvaa huonoissa olosuhteissa.. paikan vaihto voi auttaa vähentämään härmää.. jos kasvin voi siirtää.

hoyabella,härmä ja harmaahome ovat kaksi eri tautia. Ne ovat sienitauteja, jotka aiheutuvat yleensä huonoista olosuhteista. Ne eivät siis ole välttämättä pysyviä. Ja jotkut kasvit ovat niille alttimpia kuin toiset.Esim. mansikoissa on tänä kesänä ollut harmaahometta kosteudesta johtuen.

Tuossa viikko sitten kaivoin yhden mustaherukkapensaan ylös perennapenkin "tieltä". Heitin sen aidan toiselle puolelle (poissa näkyvistä) Tänään kävin katsomassa ja hyvin se siellä porskuttaa... eli jos joku haluaa ylimääräisen mustaherukkapensaan niin saa tulla hakemaan täältä Keravalta.

Meillä ollut mhpensaat 20v, leikattu on, pitäiskö vaihtaa uusiin, kun tuntuu että eivät enää tuota paljon. Vai pitääkö ne lepovuosia?

Joka vuosi (aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä) tulisi leikata noin viidesosa (20%) vanhimmista oksista kokonaan pois, maata myöten. Oksa tulee siis leikata aina kokonaan pois! Näin pensas uusiutuu kokonaan viidessä vuodessa. Pensaan voi myös leikata kokonaan alas, mutta sitten menee useampi vuosi ennenkuin saa satoa.

Tellum, mitenkäs on maanparannuksen laita? Ja onko alus nurmikkoa?

Alus ei ole nurmikkoa, se on ihan luonnonvarainen, mutta pensaat ovat kyllä aika tiheään, pitäis varmaan harventaa. Mitään erityista maanparannusta en ole laittanut, joskus tuhkaa talvella. Muistan kun lapsena kotona tuli paljon marjoja joka kesä, eikä niitä kyllä lannoitettu.

Hei

Mitähän minä tekisin meidän mustaherukoille, jotta saisin niiden kasvua hillittyä? En ole enää vuosiin antanut niille typpeä, syyslannoitetta vain. Leikata niitä täytyy, koska muuten olen ihmeissäni niiden kanssa. Viime kesänä laitoin uudet tuet, nyt oksat luikertelevat niiden yli ja latvat juurtuvat maahan. Pistokkaita en moisista käärmeistä tarvitsisi. Oksat ovat ohuita, haarovat paljon ja haarat kasvavat ihan mihin suuntaan sattuu. Marjoja kyllä tulee, isoja ja mehukkaita, mutta niiden keruu on melkoisen hankalaa. Lajiketta en tiedä/ muista, osa pensaista on yli 20 vuotta vanhoja, tuoreimmat (ihan taimikaupasta ostetut) n. 5 vuotiaita. Vanhimmat jo kertaalleen leikkasin maata myöten ja poltin oksat paikan päällä, jotta pääsisin niistä eroon, mutta kun kasvoivat niin terhakkaasti uudelleen ja antoivat mahtavan sadon, annoin niiden olla. Kasvavat neljässä eri kohdassa tonttia, joten uutta kasvupaikkaakaan ei enää löydy. Onko suosituksia kenties jostain uudesta ihmelajikkeesta, joka kasvaisi "ihmisiksi"? Jotain vinkkiä, kiitos hymy