Kreeta-Eulaalia, jos siinä on tukevat oksat kokeile kasvattaa yhdestä puunmallista yksivartista ja leikkaa sitten vasta haaroittuvaksi ylempää. Minulla on kokeilussa sinulta saamani taimi kasvamassa puumaiseksi. Saa nähdä onnistuuko.
Leikkelin parisen viikkoa sitten mustaherukasta vanhimpia oksia. Kokeilun haluisena laitoin sitten noita latvoja multiin miten juurtunevat. Ovat ainakin silmut jo aukaisseet hiirenkorvalle. Saa nähdä kuinka nopea kuolema sitten näille iskee.
Mutta, se tuoksu, se on ihana.
Muistan lukeneeni täältä Pentistä, että jollain olisi viinimarjapensaista tehty pensasaidanne. Toimiiko?
Miten tiheään pensaat voisi istuttaa, kun tarkoitus olisi myös saada kerättyä satoa? Aidanne olisi tulossa naapurin rajan tuntumaan näköesteeksi nykyisen koiraverkon lisäksi. Tarvitsisi varmaan laittaa sen verran kauas rajasta, että pääsee pensaan toiseltakin puolelta keräämään marjoja? (Tai sitten riittävän monta pensasta, että raskii jättää toisen puolen marjat naapureille…? )
Herukat toimii hyvin aidanteena. Olen nähnyt muutamilla leikkialueilla esim. mustaherukkaa aidanteena.
Niidenhän pitää olla kohtuuvapaasti kasvava aidanne, jos satoa oikeasti haluaa. En siis istuttaisi liian lähekkäin.
Aitataimiahan on helposti neljä metrillä,josleikataan ja pidetään tiiviinä kasvusto.
Herukoilla on mielestäni kaunis kasvutapa ja ne pysyvät kauniina kun säännöllisesti poistaa huonot oksat ja pitäänesamallaterveinä ja satoisina.
Pensas/ metri ?
Hämäävää on se, että herukka ei ole kovin peittävä talvella lehdettömänä mutta lehdessä on hyvinkin tuuhea.
Luonnonmukainen marjanviljely-kirjassani sanotaan, että herukkapensaat aitana tai aidanteena 1-1,5 metrin välein.(Tavallisesti 2-2,5 metrin välein, niin että kukin pensas saa tilaa pari neliömetriä tai riviviljelmässä taimiväli voi olla pienempi ja rivien väli taas isompi, 3-4 metriä).
Väleissähän voi alussa kasvattaa jotain muuta, vaikka yksivuotisia kukkia tai vaikka vihanneksia. Tai ehkä voisi suoraan istuttaa jonkin maanpeitekasvin, mikä muutenkin sitten olisi alla, jotta rikkikset saisi pidettyä kurissa.
Kiitos R&T ja Tuomipihlaja! Näköesteen tarve ei ole huutava tuossa kohtaa, eli ei haittaa, vaikkei ihan aukoton ja ympärivuotinen näkösuoja olisikaan. Kunhan tuottaisivat satoa kuitenkin, eivätkä heti kärsisi jostain härmästä tms. 1,5 metrin väli varuiksi? Meidän nykyiset pensaat olen näköjään istuttanut 2,5 m välein, piti ihan käydä mittailemassa.
Toinen kysymys onkin sitten, että kannattaako mieluummin ostaa suosiolla uudet taimet kuin lähteä siirtämään 13 vuotta sitten istutettuja pensaita? Nämä vanhat pensaat ovat aika huonossa paikassa ja saavat varmaan joka tapauksessa lähdön jossain vaiheessa. Jotenkin tuntuu, että helpoimmalla pääsisi, jos ostaisi uudet taimet ja hävittäisi vanhat sitten, kun uudet alkavat tuottaa satoa. Saisi mustaherukankin vaihdettua hieman ryhdikkäämpään lajikkeeseen (Mortti?).
Maanpeitekasvi pensaiden juurella kuulostaa hyvältä.
Satoa tuottavan aidanteen ja kauniin saa marjatuomipihlajasta eli saskatoonista. On ihana kukkiessaan ja marjoessaan. Minä rakastan sitä.
Meillä linnut vie tarkkaan tuomipihlajien marjat. En ole niitä halunnut verkottaa. Ei oikein pääse paljoa edes maistelemaan, kun vievät ihan sitä mukaa kun alkavat kypsyä. Kukkiessaan kyllä kaunis. Mustaherukoita ei meillä linnut kovasti syö.
Niitä vanhoja herukkapensaita ei varmaan ole helppo saada ylös. Lajikkeista mulla ei ole kokemusta. Meillä on sukulaisilta tuodut ikiaikaiset marjapensaat, joiden lajikkeita en varmuudella tiedä. Kokonaisina ei pensaita toki siirretty, vaan juurtuneista oksista juurivesoja.
Laittaisin joko uusia taimia. (hyvä huomio tuo pystykasvuisuus) tai sitten kesän mittaan voisi tosiaan juurruttaa tai tehdä taivukkaita vanhan pensaan oksista.
Siirrettyämme yhden vanhan punaherukan,ja kaivettuani sairaan mustaherukan pois, en toista kertaa ryhdy siihen puuhaan
Herukat lähtee tosi helposti pistokkaista, suosittelen kokeileen mustaherukaakin vaikka vedessä, jos ei nyt juuri ole sopivaa multaa.
Pystykasvuisista taivukkaan tekeminen on vähän vaivalloista.
Punaherukkaa en ole kokeillut vedessä, mutta multaan työnnettynä sekin lähtee helposti kasvaan,( runkopensaan runkoja tulossa.)
Melkein kaikillahan on tähän kokeiluun materiaalia yllin kyllin.
Huomio, huomio! Onko joku nettiläisistä kuullut puhuttavan herukasta nimeltään “Mustialan jättiläinen”. Nimeä on käytetty ainakin 1950-luvulla Mustialasta ostetuista taimista.
huomasin tänään mustialan jättiläistä olevan myynnissa marketin puutarha osastolla ja ajattelin ensin tutustua ennen kuin ostan
pähkinäpussi, heti alkoi kiinnostamaan että missä sitä on saatavilla. Harmikseni huomasin ettei sinulla ole profiiliisi laitettuna paikkakuntaa eikä kasvuvyöhykettäkään. Ne tiedot on tosiaan usein kovasti tärkeitä, ja niille on siellä omassa profiilissa oma paikka valmiina. Jos vaan viitsit, lisäisitkö ne sinne, ja lopuksi muista varmistaa että tiedoissasi on ruksattuna se “näytä julkisesti”, ja ihan lopuksi muista painaa “tallenna”.
piti käydä tarkastamassa kaupassa nimi uudelleen myynnissä olleet taimet ei ole mustialan jättiläinen vaan puutarha tahvoset /pohjan jätti, aina pitäs olla itsellä kynä ja paperia mukana taskussa kun jonkun mimen meinaa tarkastaa tai etsiä muuten helposti sotkeutuu saman tyyliset nimet
Viinimarjapensaat! Pensaat kyllä kukoistaa, mutta pensaani ovat lähinnä mustaviinipensaita, sillä marjoja niissä ei kyllä nimeksikään ole. Mikä siis neuvoksi? Ostin Prismasta (muistaakseni Morttia) 6 tainta kolme vuotta sitten, mutta satoa niistä saa vain kourallisen per pensas - ja nekään vähät marjat eivät mitään makoisia ole. Onko mitään keinoa saada pensaita satoisammaksi?
Maa on savimaata. Istuttaessa paransin maata vähän ostomullalla ja heitin hyvin palanutta hevonlantaa lapiollisen perään, sen jälkeen en ole tehnyt mitään. Punaherukat voivat vieressä hyvin ja tuottavat kiitettävästi satoa, mutta nämä mustat murheenkryynit harmittavat! Pitääkö pensaat kaivaa ylös ja istuttaa Öjebytä, vai onko siis näille vielä jotain tehtävissä?
Kiitoskia vastauksistanne - lapio kädessä odottaa
Uniko
Mulla on kanssa 4 v. sitten istutettuja mustia, samoissa oloissa, olen tullut siihen käsitykseen että ne on vaan hitaita. Vanhat 9 v. sitten siirretyt mustaherukkapuskat tuottaa n.4 litraa per pensas. Muistelen haikeudella yhtä vanhusta, jonka jouduin poistamaan kasvihuoneen alta, siitä sai 10 litraa. Ole vaan kärsivällinen?
Mä oon ihmetellyt, miksi viinimarjapensaita pitäis uusia, kun mun kokemuksella, mitä vanhempi, sen satoisampi. Kesämaallamme isoin viinimarjapensas on kasvanut samassa paikassa ainakin 40-50 vuotta ja joka vuosi siitä saa ainakin ämpärillisen marjoja - no jaa, miten nyt on rastaat ehtineet osille. Paras tietämäni mustaherukka kasvaa lapsuuskotini ladon seinustalla ja kasvoi jo silloin, ei varmaan mikään "lajike", mutta marjat ovat isoja ja makeita, oksat tosin lamoavat helposti, varsinkin kun sitä ei ole mitenkään hoidettu. Omista mustaherukkapuskista olen muutaman vuoden välein katkonut maata pitkin meneviä oksia pois, muuten en ole hoitanut mitenkään. Maa on tosin paksua ja multavaa ja voimaa tuntuu piisaavan. Ehkä rastaat lannoittavat.
Mun kokemuksen mukaan mustaherukat eivät tykkää erittäin savisesta maasta, niin kuin ei melkein mikään kasvi. Meillä herukat juroivat monta vuotta pienistä maanparannusyrityksistä huolimatta. Sitten paransin maata jo istutetuille pensaille, niin että olivat pensaat hukkua kompostimultaan ja nurmisilppuun. Siitä kyllä sitten alkoivat kiittää. Kasvattivat juurensa kekoon ja “nousivat ylös”. Pensaat ovat nyt jättikokoisia. Jokainen pensas tuottaa useamman ämpärillisen marjoja. Leikkaan pensaita joka vuosi ja pistän niiden juurelle ja alle noin 30 sentin kerroksen nurmisilppua joka kesä. Pensaat on toisten vanhoja tänne melkein 20 vuotta sitten siirrettyjä pensaita.
Tuomipihlaja, tuota pitääkin kokeilla. Tai no nurmisilppua meillä ei tule, kun nurmikkoa on niin pienen pieni pläntti enää jäljellä, mutta jos nyt yrittäisi edes hukuttaa nuo jo istutetut pensaat kompostimultaan. Mustaherukka kun kasvaa palstalla ihan hirvittävässä tönkkösavessa eikä todellakaan voi mitenkään hyvin. Just ja just pysyvät hengissä ja antavat hiukan satoa. Voisiko sitä kompostia lisätä nytkin, vai pitääkö odottaa loppusyksyyn/ensi kevääseen?
Luulisin, että vielä voi ja keväällä sitten lisää. Meillä kestää lähemmäs heinäkuun loppua ennen kuin saan kaikille marjapensaille nurmisilput. Ei ole haitannut mitenkään, vaikka lannoitus ei siis olekaan kevätlannoitusta.