Minulla on sellainen käsitys, että kun maanparannusaineet levittää maan pinnalle, ne vaikuttavat vähitellen. Eli ne voi levittää mihin aikaan vain. Suurena apulaisena tällaisessa maanparannustyössä ovat kastemadot. Tällaisssa eloperäisessä lannoittamisessa kasvi osannee ottaa sen, minkä tarvitsee missäkin kasvun vaiheessa.
Itse olen levitellyt ruohosilppua pitkin kesää perennoille ja pensaille, enkä ole havainnut mitään ongelmaa.
Jee! On siis jotain toivoa siitä, että meidän mustaherukat vielä joskus rupeaisi viihtymään ja voimaan paremmin ![]()
Ostin parisen viikkoa sitten taimitarhalta “perheherukka”-pensaan, korvaamaan plantaasilta vietyjä herukkapensaita. Tässä ostamassani on mustaa, punaista ja vihreää samassa. Onko kenelläkään tietoa tarkemmista lajikkeista? Mukana tulleessa lappusessa ei sen tarkemmin tietoa ollut.
Istutuskuoppaan laitoin puutarhaturvetta (tjsp.) mukaan, muuten maa on savipitoista. Tosta kohdin edelliset olivat tosin maata vähän parannelleet viime vuonna, joten tönkkösavisuusaste ei ole ihan maksimissaan. Satoa en nyt tänä vuonna odottele, mutta toivotaan, että selviää talven hengissä.
Yksi tuttava on vuosikymmeniä parantanut mökillä savimaata käymälän tuotoksilla, ja siellä ovat isoimmat mustaherukat mitä olen nähnyt.
Meillä ja naapurissa on punaherukkapensaissa tummia kookkaita toukkia. Syövät lehdet kokonaan. Niitä on aina useampi yhden lehden kimpussa. En olisi asiaa huomannutkaan, jollei naapuri olisi kertonut. Ovat lehden alapuolella. Onko muilla?
muoks. taitaa olla isokarviaispistiäinen.
Olenkohan nyt oikeessa vai luulenko vain, kun puna/valkoherukat alkaa olla kypsiä, ei kai ne näin aikasi ruukaa olla, niin miusta ainaski tuntuu. Valkosia on kyllä tavallista enemmän , ei pysty paljon oksaa nosteleen , on niin painava, ettei mee poikki.
Meillä punaherukka on kovin myöhäistä lajia, mutta valkoherukat ovat jo pian poimittavissa ja niitä tulee paljon.
Iiris-kukka, karviaispistiäisiin auttaa seuraavalla seoksella suihkutus: 3 dl mäntysuopaa, 0.5 litraa spriitä, 1 rkl suolaa ja 10 litraa vettä. Karviaispistiäiset iskee vain punaherukaan ja karviaiseen. Talvehtivat maassa joten ensi kesänä iskevät uudestaan jos et toimi.
Hyvähän se on varmaan torjua, mutta mun kokemuksen mukaan seuraavana kesänä ei välttämättä käy pahemmin, tosin mulla ei ole kokemusta siitä, että olisivat punaherukalla. Meillä karviaispistiäiset ovat kahteen kertaan syöneet kaikki karviaiset lehdettömiksi kahdenkymmenen vuoden aikana, vaikka en ole mitenkään jaksanut torjua, eikä olleet peräkkäisiä kesiä. Marjoja on saatu noinakin kesinä, koska vasta karviaispistiäisten toinen sukupolvi on saanut syötyä lehdet kokonaan. Tähän aikaan on jo tuo toinen sukupolvi menossa. Ensimmäinen on kesäkuussa. Parhaisiin tuloksiin torjunnassa pääsee, kun torjuu jo ensimmäisen sukupolven toukkia. Niitä vaan ei ole niin helppo huomata, koska tuhot silloin vielä jäävät yleensä melko pieniksi.
Eilen keräsin yhdestä punaherukkapensaasta marjat, olivat jo ihan kypsiä. Toinen punaherukka on näköjään hiukan myöhäisempi. Tänään keräsin viherherukkapensaan tyhjäksi, aivan kypsiä ja vähän jo kerätessä tuppasivat maahan tippumaan. Mustaherukat vielä kypsyttelevät jonkin aikaa.
Myöhästynyt kommentti: Tosiaan, savimaahan pitää saada jotain eloperäistä ainesta varsinkin mustaherukalle. Lisäksi pieni kumpu tai rinne auttaa asiaa. Pensaiden alle voi myös laittaa kuivia lehtiä katteeksi, mikä auttaa pitkällä tähtäimellä ylläpitämään maan elävyyttä.
Tosin nyt pensaat ovat liiankin tuuheita, marjat eivät saa tarpeeksi aurinkoa.
Sitten vaan leikkaamaan pensaita säännöllisesti, niin että eivät ole liian tiheitä.
Myskimalva kirjoitti 29.04.13 keränneesä oksia juurtumaan. Onnistuiko ?
Voikohan niitä ottaa vielä tähän aikaan ?
Minulla olisi mahdollisuus ottaa vanhempienin mökiltä alkuja. Pensaan taimet on ostetu noin 1945-46, eli vanhaa kantaa. erittäin suuret marjat, makoisat, hyvin tuottava ja eikä ihmeenpiä sairauksia.
Haluaisin todella saada alkuja kyseisistä pensaista. Pitkäaikainen juurrutus ei voi tulla kysymykseen.
Mitä teen ? Kokeillakko vedessä vain laitanko multaan ? Vai onhan tuhoon tuomittu ajatus tähän aikaan vuodesta?
Olipa taas hyvä ajoitus tulla penttiin… Keskustelu josta hyötyä oli heti ensimmäisenä. 
Olen katsonut jo pitkään kauempaa, että punaset on valmiita poimittavaksi. Aamulla niitä menin poimimaan ja tarkastelin lähempää niin nehän oli suurinosa ihan raakoja, osa kohta kypsiä ja sitten oli vielä ihan vihreitä. Ihmettelin suuresti marjojen eriaikaista kypsymistä, mutta muutamat viimeiset viestit anoivat selityksen. Ne on liian tuuheita. Tuomipihlajalle ja Peltomyyrälle
![]()
Keväinen pistokaslisäys onnistui ihmeen hyvin. Luinkin jostain, että tuo aika olisikin paras kokeiluun. Voihan noita oksia kokeilla nyt juurruttaa vaikka vesilasissa, josko nopeammin joutuisivat kuin mullassa? En tiedä.
Olen keväällä ennen silmujen puhkeamista ottanut pitkiä suoria oksia ja laittanut ne juurtumaan si/multavelliin
. Sitten kun on reilut juuret istutan isoon ruukkuun. Aluksi vähän varjoon ja loppukesällä aurinkoo. Olen jättänyt vain latvaversot kasvamaan. Näin saan rungollsia pensaita
Ovat hyvin menestyneet 12 l mpäreissä. On helppo sijoittaa tuollainen ämpäri sopivaan paikkaan. Ämpäriin olen tehnyt reikiä sivuille hiukan pohjan yläpuolelle.
Lillifi, onko mahdollista ottaa siis keväällä noita oksia? Mietin vaan talvesta selviämistä, jos nyt ovat ihan ruippoja.
- Olen vuosia sitten syyskuussa ottanut mökiltä viinimarjapensaan oksan vanhemmilleni. Laittoivat oksan vesitynnyriin juurtumaan - se pensas on vieläkin.
- Viime syyskuussa palstallani kun istutin eri valkkarin kynsiä olin unohtanut nimilaput kotiin. Menin kaivelemaan kompostia, jospa sieltä löytyisi jokin kapulanpätkä väliaikaiseksi merkiksi. Siellä oli kuivuneita viinimarjapensaan oksia muutama. Katkoin niistä tikkuja. Vimppa tikku ei katkennutkaan niin helposti, kun ei ollut kuiva. Jätin tikut syksyllä merkiksi kuitenkin, vaikka viereen laitoin nimilaput. Kesäkuun alussa huomasin, että valkkaripenkissä kasvoi jokin korkea rikkis - se olikin se vimppa "tikku", joka oli alkanut kasvamaan pituutta. (Kaivan "tikun" ylös vasta valkkarien noston jälkeen).
Eli hyvin voi tähän aikaan vielä meilläpäin ottaa pistokkaita!
OK- Kiitoksia. Koitan nyt "syssyllä" jos vaikka onnistuisi, kun en tiedä voisinko saada noita latvoja keväämmällä. Koitetaan noilla tavoilla "että unohdetaan". Liikaa kun ei saa passata, muuten ei niistä tule mitään.
Mummi, tuopa oli hyvä vinkki. Meillähän kasvoi pihalla mustaherukka, kun muutettiin tähän, mutta siitä tuli niin valtava, että piti siirtää se palstalle pois kukkien tieltä. Eniten kaipaan siitä lehtien tuoksua ja tuoreita lehtiä teessä (siis pihakasvina). Jos siis ensi keväänä otan siitä pistokkaan, voin tehdä siitä itselleni ruukkukasvin, jolloin pääsen taas tuoksuttelemaan lehtiä ja heittämään niitä teen joukkoon. Kiitos, mummi <3.