Meikä, "kaikenoppinut" ja vannoutunut purukuivikkeisen hevonpeen käyttäjä, olen saamassa jokusen kuution turvekuivikkeista ja tietysti heti pentin tietäjiltä kysymään että mitäs sitten tehdään...
Kasa on ilmeisesti parin vuoden aikana kerrostunut, ei koskaan käännetty. Tähän aikaan vuodesta varmasti kosteaa.
Turha lienee levittaa vielä pellolle, lienee syytä kompostoida kevääseen jotta lannan bakteerit saavat varmasti kyytiä. Lähteeköhän maatumaan jos sen kasaa pelkiltään? Vai kerrostanko viherlannoskasvuston kanssa kuten purukuivikkeisen joka näin ilmastettuna maatuu hyvinkin nopeasti ja varmasti? Mikä on turvelannan maatumisnopeus, eli jos ensi viikonloppuna kasaan pelkiltään eli ilman väliaineita, niin yritänkö saada kasan käännettyä vielä ennen joulua? Ja onkohan sillä pelin käyttökelpoista jo keväällä? Vai riittääkö että tulee kunnon kääntö kun kama lapioidaan ensin kasasta kärryyn ja sitten kärrystä kompostiin.
Ja tarkoitus kompostoida muutaman kuution avokompostiin säiden armoille.
Kalkituksesta tulen huolehtimaan, tuhkaa kun ei kuitenkaan riitä koko määrälle.
Njaa… turvekuivikkeinen lanta maatuu keskimäärin 3-6 kuukauden aikana. Siis tosi nopeaa puupohjaiseen kuivikkeeseen nähden. Sinuna minä levittäisin koko lantaläjän tänä syksynä ja muokkaisin kasvimaahan ihan tyynen rauhallisesti.
Itse kasaan talven aikana turvekuivikkeisen lannan lantalaan ja keväällä se kuskataan traktorin kauhassa pellon laitaan. Siinä se tulee käännettyä. Annan palaa vielä 2-4 viikkoa ja levitän kasveille. Se näyttää pelkältä muhevalta mullalta.
Viime kesä oli niin märkä että tuvesuolta ei saanut kuivaa turvetta. Tänään kävimme hakemassa kutteripaaleja talliin kuivikkeeksi. Kuulin että naapurikaupungissa olisi suurpaaleja kuiviketurvetta. Ei kai auta kuin ajaa peräkärryn kanssa hakemaan. Normaalisti käytämme suoraa suolta tuotua irtoturvetta. Ei onnistu tänä vuonna…
Mielestäni parasta maanparannusta on hevosenlanta, jossa kuivikkeena on 3/4 turvetta ja 1/3 kutteria. Kutteri ilmastoi muutoin niin tiiviin turvelantapatterin.
Miellä turvekuivikkeinen lanta on ph 5,5 - eli aika reilusti tarvitaan kalkkia tai tuhkaa.
Karsinasta poistetussa tuotteessa on kahta ainetta (1. lanta+virtsa sekä 2.käytettyä kuiviketta). Hevosenlanta itsessään maatuu noin kuukaudessa. Mutta riippuu käytetystä kuivikkeesta kuinka pitkä aika materiaalia tarvitsee kompostoida. Kun kuivikkeena käytetään pelkästään turvetta on hevonpee valmista käyttötavaraa noin kuukauden kompostointiajalla koska turvetta ei tarvitse erikseen kompostoida, ainoastaan lanta. Mikäli käytetään turpeen seassa muita kuivikemateriaaleja niin silloin kompostointiaika on huomattavasti pidempi.
Taidan kasata lannat kasvimaan kulmaan, käännän kasan ennen talvea jos se on sään puolesta mahdollista, ja levitän sitten keväällä kalkin kera. Lehti- ja juurivihannesmaata kun tässä kuitenkin parannetaan niin parempi edes koettaa saada bakteerit kuriin.
Viikko takaperin haettiin peräkärryllinen mustaa kultaa. Noutamamme erä oli rutikuivaa, katoksen alla ollutta. Kastelin sitä letkulla ennen kuin kärräsin kasaan ilmavien väliainekerrosten kera. Viikossa ei ollut tapahtunut mitään, tosin sen verran kasa oli lämmin että lauantainen lumi suli kasan päältä pois.
Edellisviikonloppuna haimme myös kuorman purukuivikkeista märkää hevonpeetä jonka kompostoin omaan kasaansa väliaineiden kera. Se kasa höyryää, on taatusti sula pinnasta ja on painunut toistakymmentä senttiä. Viikossa.
Nyt haimme uuden turvelantakuorman, siihen saatiin jo kasan pohjalta kosteaa ja valmiiksi palavaa tavaraa, saas nähdä parantaako se tilannetta turvelantakompostissa. Toivottavasti, siitä kun pitäisi tulla keväälle jo käyttökelpoista…
Ja tuskin maltan odottaa kevääseen että pääsen testaamaan turvekuivikkeisen ominaisuuksia kasvimaassa
Juhuuu, hevonpaksa-asiantuntijat! Annesurfs täällä kaipaili "ostosneuvoja". Nostan tän esille, kun on niin valtavan tärkeästä asiasta kysymys. Mutta luulen kyllä että kahlaamalla noi kompostointi-ketjut läpi löytyisi ostoksiakin ajatellen neuvoja...
minulla on kyseenalainen kunnia olla uudehko paska-asiantuntija! Paras pee on turpeeseen, ei sahanpuruun sekoitettua ja niin palanutta, ettei haise peelle lainkaan. meillä sitä mannaa myy kiertävä paskakauppias, heh! Iskin vuosia kituuttaneille kriikunoille ja juhannusruusuaidalle. kasvua tuli kesän aikana vähintään puoli metriä. kaikki kukki aivan paratiisimaisen ihanasti verrattuna edellisiin vuosiin.
annesurfs, en ole erityisemmin asiantuntija… Mutta eri talleilla käytetään erilaista kuiviketta (turve tai puru) ja eri määriä, joten siksi lannan laatu vaihtelee.
Bakteereista ei ole vaaraa, mutta liian tuore lanta on kasveille haitallista. Toisaalta viime syksynä hevosen karsinasta luotu turvelanta saattaa olla jo suoraan lantalasta oettuna riittäävän kompostoitunutta.
Mitä enemmän tuotos näyttää multamaiselta, sitä kompostoituneempaa se on. Ja jos näkyy kokonaisia lantakokkareita, ei ole kovin kompostoitunutta.
Toisaalta puolipalanutta lantaa voi laittaa esim. katteen alle tai sekoittaa kasvualustaan, mutta se on vähän sellaista näppituntumahommaa…
Hevonpee on kuitenkin kaikista turvallisinta peetä! Viime kesänä oli aika tuoretta kasvarin penkit puolillaan, eikä ollut muuta haittaa, kuin jokin sienikasvusto, joka saattoi olla halpispussimullastakin peräisin. Lehmän, puhumattakaan sian tai kananpee tappaa raakana!
Paljon hevonpeetä lapioineena ja kompostoneena kehtaan esittää mielipiteeni. Paras mahdollinen puutarhan ystävä on kuivikkeista pihin, tarkan tallityöntekijän aikaansaannos, jossa kuivikkeena on 70-80%:sti turve, loppu kutteria. Pääosa siis pelkkää lantaa.
Pelkkä turve on aika tiivistä tavaraa - vaatisi kompostoijalta kääntämistä ainakin kerran. Tuotos tahtoo painua aika ilmatiiviisti läjään. Siihen auttaa pienikin kutterilisä, joka ilmastoi lantakompostia.
Tää on kuulkaa 10 vuoden kompostikokeilujen lopputulos. Ikävä kyllä viime kesä oli turpeen nostolle tosi huono, ja olen joutunut nostamaan kutteripitoisuutta aika-ajoin jopa 50%:iin. Onneksi viime kesän ja syksyn tuotos on omassa läjässään. Siellä on optimitilanne. Syksyllä viimeiseksi se vielä käännettiin traktorin etukuormaajalla. Kyllä on messevää alkaa ajaa lantarallia ympäri tonttia!
Surkein lantakomposti on pääosin sahanpurua tai kutteria. Jotkut luovat karsinaa “reilulla kädellä”, jolloin kuiviketta joutuu runsain määrin kompostiin. Parempi sekin kuin ei mitään…
Turvekuivikkeinen lanta maatuu nopeasti ja tosiaan jos saa kasan pohjalta niin on varmasti jo maatunutta ja voit huoletta käyttää kasvimaalla. Huomioi turpeen happamuus, eli kalkitse mikäli käytät turvelantaa kalkinsuosijakasveille.
Tuore turvelanta jossa kikkareet eli munkit ovat selvästi näkyvissä, vaatii muutaman kuukauden kompostoinnin.
Purulannasta saa pitkävaikutteista maanparantajaa savimaahan. Purukuvikkeinen lanta pitää kompostoida. Meikä kompostoi sen niitetyn luonnonheinän kanssa kerroksittain ja 1 - 1½ vuodessa siitä kehkeytyy mitä muhevinta mustaa multaa.
Kukkamaille huitelin tuoretta turvelantaa viimesyksynä. Kasvimaalle en tuoretta laita, ihan varmuuden vuoksi. Vaikka hevosen bakteerit ja loiset ovat hyvin eri kuin ihmisten, en silti halua riskeerata turhaan. Aina sitä on pari kuukautta aikaa odotella sitä maatumistakin.
Siurossa ja Pinsiössä on useampikin pikkutalli joka käyttää turvetta kuivikkeena. Kysely esim osoitteessa hevostalli.net voipi tuottaa tulosta. Tosin sitten joudut itse hakemaan.
Annesurfs, onko sulla tilaa isommalle lantakuormalle? Jos on paikka mihin kipata, kysy lähitallilta onko heidän mahdollista tuoda traktorin peräkärryllinen sitä ihteään sinulle siinä vaiheessa kun he lantalaa tyhjentävät. Yleensä se tavara on heille ns. ongelmajätettä, ja miettivät mihin oikein kippaisivat. Kuljetuskuluja vastaan voisivat mielellään tuoda lavallisen sulle jos lähellä ovat. Kompostoit sitten sen itse siinä, ja kottikärräät myöhemmin onnea tihkuen sen sinne sun tänne siellä pihallasi.
Joskus olen ostanut sitä hoopeetä säkeissä myytynä, ja täytyy sanoa että kyllä on hirmukallista siihen verrattuna että itse hommaa tai tuotattaa sitä suoraan sieltä alkulähteiltä.
Annesurfs, meillä isäntä on hyvin tarkka auton suhteen. Sitä ei sotketa jne. Mutta kummasti vaan on kantanut tallilta lantasäkkejä autoon sanomatta sanaakaan. Kaksi mustaa jätesäkkiä päällekkäin tai kaupan iso multasäkki käyvät oikein hyvin kuljetukseen eikä edes haise autossa.
Eikä kompostoitunut hevonpee haise pahalta, vaan hyvältä! Semmoista ammoniakinkäryä ei ole kuin aivan tuoreessa tuotoksessa jota lattialta kerätään kärryyn.
Minä olen vienyt äidilleni autossa avoimissa sangoissa hevonpeetä ilman minkäänlaista ajatustakaan mistään hajuista…
Saa nyt nähdä millainen tulos on muhinut meidän L-kompostikokeilussa.
Apu-va... oli pakko tulla tuskailemaan tänne, jossa tuska ymmärretään: Pentin puutarhapörssissä joku ystävällinen sielu lahjoittaa palanutta, turvetta seurakseen saanutta hevonpeetä VAIHTOLAVALLISEN (minkäkokoisen, se ei selvinnyt). Voi että, jos ihmisellä olisi paksajemma tässä tuhannen neliön tontilla, tuon minä haluaisin!
Herra Mies katsoi minua vähän aikaa hi-taas-ti ja totesi, että jaa, haluaisit meidän sitten olevan ihan paksassa... jepjep.
Meille olis tarjolla turpeeseen sekoitettua hevonpeetä. Kasattu viime kesästä asti, uusimmat tietty aika tuoreita ja kasan päällimmäisenä..
Tehdään uutta kasvimaata savimaahan, pinnasta kuorittu pois 5-10 cm nurtsia/sammalta. Seuraava vaihe jyrsiminen. Uskaltaiskohan tuota kyseistä paksaa käyttää maanparannukseen ja jo tänä keväänä ja kesänä käyttää kyseistä kasvimaata viljelyyn?