Hevoskastanja, Aesculus

Kertokaapa kokemuksia hevoskastanjan leikkaamisesta. Vanhoista viesteistä löysin vähän juttua, mutta kuinka on puu on pärjännyt leikkaamisen jälkeen. Eikös kastanja vuoda mahlaa keväällä ja silloin ei kannattaisi leikata.

Itse en haluaisi lainkaan leikata komeaa puuta, mutta nyt yhtiökokouksessa naapuritontin omistaja oli valitellut lehtien roskaavan hänen tonttiaan...että näin saadaan riita aikaan kun kaupunkialueella puut roskaavat naapureiden tontinkin.

Jos hevoskastanjaa ylipäätänsä on pakko leikata niin se tapahtuu mahlavuodon takia parhaiten loppukesällä. Rakenneleikkaus tulee kuitenkin aloittaa ajoissa kun puu on nuori. Kastanjalle ei suosita yli 5 cm paksujen oksien poistamista.

Uusi kasvu on taas alkanut.

Viime syksynä Jarko lähetti ohionhevoskastanjan siemeniä ja nyt sieltä kasvaa kolme alkua!!!  Onko muita onnellisia kastanjan kasvattajia onnistanut?

Vanhempien luona tämä iso hevoskastanja  jouduttiin leikkaamaan pieneksi koska alkoi haljeta(kaksihaarainen) Toinen haara leikattiin kokonaan pois, kaikki oksat leikattiin pois ja latvaa lyhennettiin. Nämä tehtiin varmuuden vuoksi. Aika klanihan siitä tuli mutta nyt on jo toinen talvi takana ja kasvaa hienosti uudestaan.

Keräsin viime syksynä hevoskastanjan siemeniä (vai mitä pähkylöitä ovatkaan), ja kylmäkäsittelin ne kosteaan hiekkaan haudattuna. Vielä ei ole yksikään itänyt.. Olen laittanut purkkiin sisälle ja suoraan ulos, mutta mitään ei tapahdu. Lisäksi kävin vielä nyt keväällä katsomassa samasta paikkaa vieläkö löytyisi siemeniä. Pari löysin, joista yksi oli jo alkanut itämään. Laitoin sen kosteaan multaan ja kappas, sehän homehtui koko alku. Ei siis hyvältä näytä tämä minun hevoskastanjan kasvatus..apea

Jarkon lähettämät siemenet ei ole täällä vielä heränneet. Odottelen että vasta kesemmällä alkaa tapahtua.

Minullakin on Jarkolta saatuja hevoskastanjan siemeniä. Laitoin siemenet syksyllä ulos ruukkuihin ja nyt odotan taimia. Olen ollut hieman kärsimätön ja kaivelin yhtä purkkia. Siemen oli itänyt, mutta ilmeisesti ilmat on olleet viileät joten taimi ei ole vielä mullan pinnalla.

Minulla ei ole ollut ongelmia hevoskastanjojen kasvattamisessa. Olen pitänyt sitä helppona kasvuun lähtijänä kastanjasta, ilmeisesti olen tuurilla seilannut.

Laitan syksyllä keräämäni kastanjat muovipussiin ja pussin jääkaappiin, hiukan sumuttelen vettä pussiin. Siellä ne sitten jääkaapin perällä loppuvuoden ja alkutalven viettävät, kunnes yleensä helmikuussa niissä alkaa näkyä itämisen merkkejä. Sitten laitan ne multaan.

Esim. viime syksynä keräämäni kaikki 46 hevoskastanjan siementä itivät.

Nyt ne ovet n.25-35cm korkeita taimia. Helppoa kuin heinänteko.

Hevoskastanja kukkii, ikää lähes 30 v.

Suomen ehkä pohjoisin hevoskastanja aloittelee kukintaansa Kuopion Kirkkokadulla.

Outo sattuma, kun minä hölmistyin keskiviikkona kun näin hevoskastanjantaimen myynnissä ja lapussa luki että vyöhykkeelle IV saakka! Hiukan taistelin ennenkuin pääsin lähtemään sen luota, taimi yritti kärryille aivan vakavissaan.

Nyt kun katsoo tuota kukkivaa hevoskastanjaa alkaa jo kaduttamaankin...

Minkä ikäisenä hevoskastanja alkaa kukkimaan? Me istutettiin Saksassa sieltä löydetty pähkinä purkkiin v. -98 ja tuotiin se mukanamme Suomeen -99. Nyt komeus on n. 2,5 metrinen, mutta yhtään kukkaa se ei ole vielä tehnyt. Tarvisiko jotain lannoitusta??

Lappeenrannan arboretumin mukaan: hevoskastanja kukkii vasta noin 8-10 vuoden kuluttua istuttamisesta.

Meillä läntisellä Uudellamaalla istutin rivin hevoskastanjia (apua, miten se taipuu? hevoskastanjoita???) 80-90-luvun taitteessa ja nyt ne ovat noin 8-10 metrin korkuisia ja eka kesä, kun kaikki puut kukkivat kunnolla. Satunnaisia kukkia on ollut parissa puussa jo muutaman vuoden. Nyt puut olivat aivan valkoisina kukista.

Kukat ovat kauniita nyt mutta sitten syssymmällä ei parane mennä pimeässä iltapisille puiden juurelle paljain jaloin. Kun kerran astuu siihen piikkipommiin, niin sen muistaa pitkään.

En tiedä kasvaako IV-alueella, mutta täällä kolmosella on näkyvissä hevoskastanjaa. On ne vaan hienoja kukkiessaan. Nyt näin ensimmäistä kertaa Helsingissä.  Ja täällä Kuopiossakin näin jonkin kappaleen kukkia.

Hevoskastanja vitosvyöhykkeellä... Kovin on kituliaan näköinen.. krhm..naurua Oikeasti ei kyllä kesässään aina kummoisesti pituutta veny -mutta hengissä on!

hei!

kiinnostaisi kokeilla kasvattaa hevoskastanjaa. Tiedän lahdessa yhden puiston missä niitä kasvaa, mutta milloin piikkipallojen pitäisi olla valmiita noukittavaksi? onko lahdessa muualla kyseistä puuta kuin fellmanninpuistossa? Sain mieheltä tänään vihreän hevoskastanjan, mutta siitä ei taida saada itämään vai kannattaako yrittää ? kiitos etukäteen vastauksista. hymy

Ainakin Lahden kaupungin sairaalan tai terv keskussairaala se taitaa nykyään olla, pihalla on hevoskastanja rivistö, kukkii kauniisti keväisin. Sieltä löydät taatusti siemeniä.

En ole kokeillut mutta kun ne piikkiset hedelmät putoilevat puusta ja piikki pallo lohkeaa auki niin sieltä sisältä paljastuu kauniin ruskea siemen eiköhän se ihan itämiskelpoinen ole, kokeillahan aina voi.

Tunnustan nyppässeeni Lepaalta suoraan puusta tuommosen vihreän piikkipallon (ja vielä paljain käsin). Laitoin sen "kypsymään" pannuhuoneeseen ja nyt kuori onkin auennut ja sisältä löytyy ruskea siemen. Missäs vaiheessa se nyt sitten pitäisi sinne jääkaappiin tunkea, vai voisiko esim. loppusyksystä istuttaa kukkaruukkuun ja iskeä lasitetulle parvekkeelle talveksi? Vaikka taitaa tosin olla aika turha vaiva kun ei tuo edellinenkään ole ole 15 vuodessa kasvanut edes metrin mittaiseksi. Vaikka pupujusseillakin siihen saattaa olla hieman vaikutusta.