Hevoskastanja, Aesculus

Minäkin haluasin hevoskastanjan pihalle mutta herra ei suostu. ei kuulemma halua niitä piikkisiä palloja pihalle.

Omakohtaisesti tehokkaimmaksi koettu tapa varmistua siitä hevoskastanjan piikkipallon itävyydestä oli mennä keväällä  naapurin pihalle ja kerätä sieltä ämpäriin sopiva määrä talven yli maassa maanneita siemenöitä. Valkkasin tietysti ne, missä oli mehevimmät idut jo valmiiksi.

Ne sitten iskin maahan ja sieltäpä puskikin iloisesti pikkuiset alut esille.  Eli jos olette jostain keränneet noita piikkipalloja, niin ei ne mitään kummallisia säilöntätekniikkoja tarvitse, laittakaa pihalla jonnekin talteen ja antakaa muhia hangen alla talven yli, niinhän ne luonnostaankin tekisivät.  Hevoskastanja kun on niin hidaskasvuinen etten tiedä maksaako vaivaa esikasvatella sitä missään purkissa ikkunalla yhtään kevättä...

Me muuten isännän kanssa just pähkittiin pari viikkoa sitten Prahassa yhden puun juurella että mitähän halvatun miinoja nuokin on… Katse ylös ja hevoskastanjahan se. Eikähän siinä mitään, että kastanja pudottelee siemenpallukoita; meidän ihmetys oli se, että vaikka me asuttiin monta vuotta Lauttasaaressa Tallbergin puistotien piiitkän, vanhan ja upean hevoskastanjakujanteen varrella, niin kummallekaan ei ollut jäänyt mitään havaintoa niiden siementämisestä!! ?? Upeasta kukinnasta vain.

Missä sijaitsee Mikkelin ja Jyväskylän Hevoskastanjat, onko katuosoitetta ? Kysyy nimimerkki; siemenistä kiinnostunut kieli ulkoa.

Suomessa saa hevoskastanjalla olla hyvät olot että se alkaa vanhuuttaan (tai omasta mielestään aikuistuttuaan) tehdä siemeniä. Vähän etelämmässä ulkomailla ne tekee niistä paljon isompia ja PALJON, eikä ne silti ketään haittaa. Piikit kun ei meinaan edes ole teräviä saati kovia. Sisällä oleva siemenkuori on kova, mutta se "piikkinen" osuus on aika pehmeää ja korkkimaista. Sympaattisia palluroita

Näin ison löysin Romaniasta. (Min käsi ei oo sitten ihan kamalan iso kuitenkaan, tuon halkasija on noin 4,5 senttiä)

Ja tällaista näkyy sisälle katsottaessa. Korkkimainen pehmeä kerros on ihan sormin irrotettavissa.

Että ei nämä piikkipallot kenenkään _riesana_ kyllä voi olla naurua Ihania sydän ....tosin tuo yksilö oli pudotessaan jo vähän ehkä ylikypsä. Avasin loppuun asti ja siemen oli homeessa. Pesin tietty kädet huolellisesti tutkimuksen jälkeen. Myrkyllisiähän ne ovat tuossa vaiheessa kuitenkin.. ja minä aina kaivan kynnellä hampaankoloa oho

mikkelistä tai jyväskylästä en tiedä,mutta savonlinnassa on oopperapuistossa balkanin hevoskastanja,on muuten kukkiessaan upea.olis vaan käyntiä savonlinnassa näin syksyllä.

Lajike-ero, Humulus, lajike-ero.....

Mistäspäin Helsinkiä eri hevoskastanjoita kannattaisi etsiä? "Piikkisiä" löysin Kurkimäestä, "piikittömiä" Koskelantieltä. Keräsin alkuviikota muutaman kastanjan piikittömästä lajikkeesta (piikkisessä ei paljoa ollut, ainakaan maassa asti) . En kuitenkaan tajunnut laittaa kastanjoitani heti johonkin kosteaan ja kylmään, joten en siis tiedä, ovatko mötikät enää itämiskunnossa.

Joka tapauksessa kiinnostaisi etsiä lisää kastanjoita omia kylvökokeiluja varten. En aio kuitenkaan odottaa kevääseen ja lähteä puistoihin lapioimaan, joten pitäisi toimia pian...

Minä kävin tänään keruuretkellä nummelan raitilla.. Tälläisia sain saaliiksi:;

ajattelin talvehdittaa ne kasvihuoneessa, maassa ruukuissa? Ja ekä ensimmäinen kesäkin olisi hyvä kasvaa vielä siellä ja sitten seuraava talvi, etteivät heti joudu jänön ruuaksi? Jos istuttaa niitä tuonne peltoon vasta isompana ja suojaa verkolla.

Humulus, niin minäkin!!!kieli ulkoa

Nopsis, kiitos hevoskastanjan siemenestä. Se vaikutti niin tutun oloiselta että aloin oikein miettimään mistä sen tunnen...Luin tämän pentin ketjun läpi, ja sen tuloksena äsken keksin mennä "käpykorilleni" (keräsin briteissä ollessani kaikenlaisia erikoisia käpyjä talteen) ja siellähän niitä oli muutama hevoskastanjakin korin pohjalla. Ikää niillä on joko 4 tai 2 vuotta, en muista milloin ne keräsin, joten ne ehkä eivät idä enää. Kokeilen niillä kuitenkin myös. Jos haluat niitä kokeilla, "vaihtari" kyllä järjestyy

Taidanpa jättää väliin, on noissa omissakin yli oman tarpeen, ainakin toistaiseksi. Ainoa hevoskastanja jonka vielä voisin haluta, on se punakukkainen.... Vaikka vannomatta paras, jokin omituinen tulee vastaan ja se onkin pakko saada!

Kiitos ohjauksesta tähän keskustelujonoon Nuulta ja Jujitalle kiitos viestistä. Olen todellakin vihreä tällä palstalla, kuten Nuu epäilit ;), kuten myös kaikessa puutarhan liittyvässä. Yksi vehka kotona jostain kumman syystä jaksaa kanssamme jatkaa vaikka välillä näyttää että nyt viimein on loppu tullut …

Sainkin hyviä ideoita siemenien idättämiseen. Kiitos siitä. Ajattelin kokeilla tuota kosteassa muovipussissa talven yli säilyttämistä josko se onnistuisi. Ovat jo ehtineet kuivua siemenet tässä jahkaillessani, mutta toivottavasti siitä virkoavat;)

Tätä palstaa luettuani, ei heoskastanja olekaan hankala ollenkaan Suomessa kasvattaa!

Kastanjatar, hyvä että tietoa löysit. Olin itsekin ihan vastikään lueskellut tätä hevoskastanjaketjua, ja päätin itse tehdä sen "pussi jääkaapissa"-systeemin muutamalla, ja suoraan ulos laitan myös muutaman...kokeilun iloa ja jännitystä.  Ehkä voimme ensi keväänä  vaihtaa kokeilujemme kuulumisia täällä

Talviretki Hesassa poiki (puna)hevoskastanjoita. Osa oli jo yrittänyt itää, osa ei. Laitoin ne nyt multaan muhimaan. Saa nähdä onko liian aikaista. Ne, jotka eivät ole yrittänyt itää, laitan jääkaappiin odottamaan. Mikä lienee itämisaikaodotus? Kuinka nopeasti olette saaneet tuloksia? VOineenko hevoskastanjaa pitää Suomessa sisäkasvina. Täällä susirajalla se ei välttämättä ulkoilmasta tykkää.

Voi kun muistais kuukauden päästä ottaa h-kastanjan siemenet pois jääkaapista. Niille taitaa olla 4 kk kylmäkäsittely kutakuinkin sopiva ja se aika tulee täyteen 21.3. Paitsi että ulkoahan ne marraskuussa keräsin, eli olivat kylmässä jo ennen mun j-kaappianikin.

Hmm, minä onneton jätin hevoskastanjan pompulat ulos astiaan syksymmällä. Ne ovat sen jälkeen jäätyneet ja sulaneet muutamaan kertaan… Onkohan niistä vielä itämään? Ovat siis ainakin saaneet kylmäkäsittelyä… Välillä vedessäkin… ja niitä on varmaan parikymmentä, jos joku haluaa itävyyttä testata :slight_smile: Itse en halua kuin muutaman.

Lätkäse ne maahan suoraan, kyllä sieltä keväällä pitäisi alkuja tulla :slight_smile:

Mullakin on muistaakseni 19 kastanjaa purkissa ulkona.

Terveisiä vaan, Hippi,hevoskastanjametsääsi. Minun kolme siementä itivät kaikki hienosti. Pisin on 44 senttiä pitkä ja hänellä on kolme lehteä. Kiitos ja kumarrus sinulle.