Hevoskastanja, Aesculus

Voisiko hevoskastanjaa kasvattaa ruukussa? Me asutaan tiellä, jota reunustaa molemminpuolin valtavat vanhat hevoskastanjarivistöt, kukinta on komeaa kesällä. Kaipa niistä voisi napata muutaman siemenöisen ja kokeilla kasvattaa? Sitten kun niitä ryhtyvät tekemään on tienvarret täynnä niitä palleroita.. En tiedä mikä lajike on kyseessä mutta kyllä ne joitain hevoskastanjoita on.

Eikö tiellä asuminen ole vähän epäkäytännöllistä? =)) Ruukussa voi pitää korkeintaan 2 vuotta, kasvattaa senverran suuren juuriston ja talvetuskin voi olla hankalaa.

Kasvatatteko te hevoskastanjoita ruukussa sisällä? Siis noin saa nopeaan kasvamaan kokoa alkuun… Entä kun on ensin sisäkasvina, sopeutuuko sitten luontoon ulkoilma olosuhteisiin?

Heh. Aika rääkiltä kuulostaa juurien leikkely. Ajattlinkin just tota, et jos on lasitettu parveke, niin siellä se voisi talvehtiakin, mutta kyllä puut kuuluu maahan, eikö? Eikös bonsaina yleensä kasvateta ainavihantia, ei hevoskastanjaa ainakaan leikellä voi…

Eräs virolainen puutarhuri sanoi kerran, että puita ei pitäisi istuttaa ulos ennenkuin 4-vuotiaina, tämä pätee ehkä arempiin lajeihin eikä jonkun ison puun roudaaminen talveksi kellariin tms. ole kaikkein herkullisimpia hommia.

minulla kanssa hipin kaksi koninkastanjaa on jo kivan kokoisia, kiitokset hipille niistäsilmän isku.

kaksi isoa lehteä ja kolmas tulollaan, jesskieli ulkoa. voi tätä kasvatuksen riemuahymy.

Minulla ei suostu hevoskastanjat itämään, vaikka ruukut oli ulkona kasvimaan multaan upotettuina koko talven, suojana harso eikä ruukussa seissyt vesi. Siellä ne näkyy mullassa uinailevan kiiltäväkylkisinä. Onko toivo jo menetetty? terv. nim. tahtoo kastanjan

No on kummallinen siemen tämä…Ehkä otan pari sitten jääkaappiin ja talvetan huonetiloissa, jos onni suo.

Löytyisikö keneltäkään ylimääräistä hevoskastanjaa minulle, vai onko niitä tähän aikaan vuodessa kenelläkään “varastossa”. Vaihossa mulla ei ole mitään antaa mutta voisin siitä vähän maksaa ja postituskulut tietenkin. Oli tosi kivan näköinen puu ja sellainen sit pitäisi jostain saada. Ei malttaisi loppu kesään odottaa et sais jostain puusta kerättyä, eikä täällä meillä päin niitä kyllä ole tai ainakaan en oo ikinä missään nähnyt. Eikä viittis kuitenkaan koko suomea lähteä kiertämään siementen toivossa.

Kuopio onkin kolmosta, epistä kun se on hiukkasen pohjoisempana kuin meiänkylä, mutta silti ollaan nelosta…Kallavesj lämmittää.

Asun itse Turussa ja tiedän monia paikkoja mistä saa komeita hevoskastanjoita ämpärikaupalla. Niitä voin lähetellä syksyllä sitten postissa niille kenellä niitä ei ole ja olisi kinnostuneita. Hankkija saa kyllä maksaa postikulut ja ehkä pientä vaivan palkkaa. Sähköpostini on sitten samir.siimes@gmail.com ja voi nyt jo kertoa jos haluaa niitä kastanjoita sitten syksyllä.

Asun nelosvyöhykkeellä Viime keväänä, siis -07, ostin noin puolitoista metrisen taimen. Avojuurisena suoraan kylmävarastosta.Hitaasti se lähti kasvuun ja pelkäsin sen talvella kylmettyvän, Käärin sen pakkaspeiton sisään, vain käärön huipun jätin auki. Tänä keväänä otin peitteen pois vasta kun routa öli sulanut. Siinä oli mahtavat silmut, jotka heti lähti kasvuun. Se on istutettuna ritarinkannusten keskelle, koska siinä on suojainen paikka. Jos se elää ja menestyy, harvennetaan kukkia pois ympäriltä, jos ei, niin sitten vain ritarit saa kasvaa niinkuin ennenkin. Varmaan ensi talveksikin täytyy suojata.Nyt se on jo noin kaksi metrinen.

onnea! täällä IV itäiselläkin vyöhykkeellä kasvaa hevoskastanja, siemenestä kasvatettu. EI siis minulla, mutta kestävät ellei pakkanen tai muu nitistä kukkuu. Ottaisin kyllä itsellenikin, on se niii in kaunis kukkiessaan, miniversion kun kehittäisivät, ei rivitalopihaan mahdu iso hevoskastanja, voi harmi.allapäin

Hoyabella: oletko peittänyt talveksi? Täällä meillä ei lumestakaan ole paljon apua, kun sitä tulee niin kovin vähän.

ei ole mikään ihme vaikka kukinta vielä viipyy… voi viedä käsitykseni mukaan jopa 15v ennen kuin innostuu kukkimaan…=(

Kyl ne osaa paleltuu tääl II/III vyöhykkeelläkin.Tutullani on 5-7v ollut H.kastanja ja se on kuollut latvasta joka vuosi eikä ole kasvanut korkeutta.Se paikka on alava ja kylmä, niin heikentää menestymistä, kannattaisi laittaa varmaakin lämpimimmälle paikalle pihaa, ja suojaan.

Mei pihala ei ole ongelmia ollut pahemmin, soraharju.Kasvattelin niitä joitakin siemenistä 2003-

Yksi mikä voisi autaa voisi olla syyslannos (Kemira) heinä-elokuussa ekan kerran sit elokuun puolevälin jälkeen ja syyskuussa, ja reilusti sitä, varmistaa todella että ne rupeaa talvehtimaan.

Mulla, aikanaan Päärynäpuut neljälajiketta viidestä paleltui joka talvi osa maata myöten.Sen jälkeen kuin annoin syyslannosta niille, niin ne eivät enää paleltuneet.

Kävin Pariisissa toukokuun alkupuolella ja siellä oli punertavakukkaisia ja kermanvärisiä hevoskastanjoita. Tietääkö kukaan jotain noista punakukkaisista? Saisiko niitä ja kasvaisivatko pääkaupunkisuedulla?

Mulla on yksi Punahevoskastanja Aesculus x carnea

Ostin sen 2v sitten http://www.kukkatalo.fi/haku.asp?show=1

Meillä on valtava 50 vuotta vanha hevoskastanja Tampereella, jonka rinnalla toi kolmevitonen puu näyttää ihan hontelolta pojanklopilta. hymy Viimeisenä kahtena kesänä siitä on revennyt kesämyrskyssä pari isoa oksaa, ja pelkäämme koko puun puolesta. Vaikuttaa siltä, että se on kasvanut liian isoksi itselleen, eikä yhtään auta että 45 vuotta tuulensuojana ollut mänty kaadettiin naapurin puolelta viime vuonna. Ketjun alussa joku puhui hevoskastanjan "alasleikkauksesta", jonka jälkeen puu oli alkanut kasvamaan. Onko muilla kokemuksia vastaavasta? Haluaisimme kovasta puun pelastaa, siihen ihastuttiin jo ennen tätä taloa..

Hevoskastanjat kannattas olla suojattu muillapuilla, niiden oksat repeää kovemmassatuulessa helposti, jo 15- nuoretpuutkin katkeilee helposti, nähty on livenä. Niiden rakenne on ilmeisesti heikko.

Tuossa viime keväänä tv:ssa pyörineessä ruotsalaisessa ‘Piha kuntoon’ (Söderläge) puutarhaohjelmassa kerrottiin, että Ruotsissa hevoskastanjoissa on havaittu jotakin tautia, joka uhkaa lähivuosina ja vuosikymmeninä tappaa valtavat määrät kansankodin vanhoja hevoskastanjapuita ja -puistoja.