Hevoskastanja, Aesculus

Minä sain nyt ensimmäisen kerran hevoskastanjan talvehtimaan III-vyöhykkeellä ulkona. Tosin laitoin sille kunnon suojat; verkon ja paljon havuja ympärille ja nyt onnistui. Vuosia sitten yritin talvettaa ulkona ilman suojaa samankokoista vajaan metrin korkuista ja keväällä oli entinen.

Varmaan teen samat kivat ensi syksynä kuten jalopähkimäpuullekin.

Itse olen tuon siemenestä kasvattanut.

Tuossa on ison hevoskastanjan alla 3-4 poikasta, 20-50 cm korkeita. Oisko ottajia? Etelän ellien vaihtoon 6.6. voisin tuoda, tai muuten sovitusti :slight_smile:

Meillä on täällä kolmosella hevoskastanjat talvehtinut monta talvea, ilman mitään suojauksia.

täällä olis hevoskastanjan taimille koti eltsu ellei jo ole taimet varattu!

Täällä kans kiinnostunut, 20 cm:n pätkänen sopisi kulkemaan postissa?

Äsken olin koiran kanssa lenkillä ja rohkaistuin ja menin kysymään yhdeltä naiselta, että saanko ottaa hevoskastanjoita heidän pihalta. Kaksi kohtalaisen kovaa löysin, muttaa tarkempi tutkimus osoitti, että ovat märäntyneitä kuitenkin.
Eiks joku ole löytänyt itämisvalmiita näin keväällä? Lumen alla ollut suojassa/kylmäkäsittelyssä?

Mä olen löytänyt keväisin itämisvalmiita, usein on jo pieni valkoinen juurenkärki näkyvissä niissä mitkä meinaa kasvaan lähtee, eli kannattaa vähän käännellä ja valkata niitä kun apajille pääsee.

Juu, multakin löytyi pihasta valmiiksi itäneitä hevoskastanjoita. Jos tulee lisää itäneitä vastaan, lähetänkö sulle?

No enemmän kuin mielellään!Kiitos! Laitampa hölöä…

Etsin pieniä hevoskastanjan taimia (1-2kpl) tai itäneitä siemeniä.

Maksan postikulut tai voin antaa vaihdossa Opuntia kaktuksen pistokkaita (useita erilaisia)

Mä tapoin eltsulta viime kesänä saamani hevoskastanjat :frowning: Tai siis ne ottivat ja kuolivat syksyllä. Olis vaan ensin pitänyt purkissa kasvatella, mutta menin istuttamaan ne maahan.

Täällä voi olla sitä/niitä piikkipalloja vielä maassa.
Pitäs vaa käydä katelee.

Minun hienoille hevoskastanjoille kävi Jänö niminen leikkuri tekemässä hallaa…yksi on syöty ihan maahan asti ja kaksi taimea on pulittu rangaksi noin 20 cm korkeaksi tapiksi ( puolet pupun suussa siis ).

Tammisaaresta keräämäni kastanjat itivät kaikki 2012 ja lahjoitin niistä puolet pois. Verkon unohtaminen niiltä oli kohtalokasta.

kuva

Tuommoisia löytyi tänään, mutta vasta kolmannestapaikkaa, mistä etin. Osa itänyt jo

Täällä on iso puu pihassa ja joka vuosi se heittelee piikkipallonsa tuonne maahan josta ne haravoin mettään. Eli jos tarvetta jollekulle on kastanjoille niin voin katsella löytyykö?

Hep Nasty76, laitan yv

Meillä odotettavissa hevoskastanjan ensimmäinen kukinta tänä vuonna. Ikää puulla on mielestäni n 15 vuotta

Minulla on täällä nelosalueella nyt toista kesää tämä Hevoskastanja. Hyvin kesti viime talven pakkaset, mutta ihmettelen kun pituuskasvua vain n. 20cm/v, (heti keväällä) sitten alkaa uudet silmut kehittymään. Paksuuskasvu näyttää jatkuvan koko kesän. Puu nyt noin 160cm pitkä. Ei nähtävästi kuki vielä vuosiin. Maa turpeinen ja varmaan hapan ja siksi puun lehdet kellahtavan vihreät.
Kuinka Teillä muilla puun kasvu edistynyt ja menestynyt?

Voihan rähmä! Nuo tuulet pirulaiset on katkoneet hevoskastanjastani ison oksan aika tyveltä. Paha on jälki rungossa, pelkään, että koko puu kuolee tuohon. Jos ei nyt, niin myöhemmin ainakin. Onkohan kenelläkään tiedossa mitään ihme taika-ainetta jolla tuon vaurioituneen kohdan voisi käsitellä? Vai paranisiko parhaiten omia aikojaan?

Kyselin täällä hevoskastanjan pikkutainta. No kun ei vastauksia kuulunut, päätin käydä ostamassa puutarhakaupasta vähän isomman yksilön. Ei enää ole tarvetta oikein mitään kasveja ostaa, kun tuntuu että on jo liikaakin. Siksi päätin satsata puuhun. Remppatalon pihassa on itse siemenetä kasvatettu ja se voi hyvin ja on kasvanut suureksi kuudessa vuodessa.
Istutin tämän ostetun aidan viereen, mihin ensin ajattelin laittaa soihtunauhuksia. Nyt istutan puun juurelle vain jotain matalampaa maanpeitekasvia.
Taaempi puu on viime vuonna kastehelmiseltä saatu saarni.
Kärhö Arabellan istutin yhden noista poikkitukitelineen viereen.