Lainasin eilen kirjastosta Tammen suuren puutarhakirjan - osa 3- ja siitä lueskelin illankähmässä oikein antaumuksella kohtia pihapuiston hoito ja sun muuta. Yllätyin oikein isosti, kun kirjassa sanottiin, että vaahteran ja tammen lehdet tuottavat hapanta lehtikariketta! Minä olen touhunnut vaahteranlehtiä esim. viime syksynä silppuamalla kasvimaan multaa parantamaan, tehnyt isoja lehtikomposteja, missä suurena enemmistönä on ollut vaahteraa ja käyttänyt lehtiä myös jatkuvasti katteena perennapenkeissä.
Eli neulasmassan lisäkkeeksi kun vaahteraa laittaa saa taatusti hapanta tuotetta! (Vaikka se ei ole ollut tarkoitus)
No. Kirjassa myös selostettiin viisaita siitä, mitä kangasmetsässä suurten männynrunkojen keskellä asuja voisi tehdä. Neuvottiin myös ymmärrettävästi maisemapuiden huomioon ottoa ja niiden esiin nostoa liian tiheän puuston keskeltä. Oli mm. hyvä neuvo koivuista. Kaada niin monta koivua, ettei uni meinaa silmään illalla tulla ja kaada aamulla muutama lisää. Se neuvo pitää ainakin paikkansa: meillä kaadettiin joku aika sitten pihan reunalta yksitoista koivua, jolloin esiin pääsi kaksi kaunista, suurta riippakoivua, eikä ohikulkija edes huomannut, että puita on häipynyt!
Pihlajaa alipuustoksi siinä suositeltiin suurten mäntyjen joukkoon sopivassa määrin ja myös hienosti neuvottiin, miten oksia säilyisi mahdollisimman alas saakka suurissa männyissä. Tuo pihlajasuositus oli mannaa minun korvilleni (tai toiveilleni), koska niissä kahdessa saavissa ja yhdessä tynnyrissä seisoo yhä pihlajia odottamassa hyvää urakehitystä. Kirjassa lueteltiin myös joitakin hyviä pensaita mäntykankaalle, mutten muista niitä tässä kaikkia ulkoa.
Suosittelen teille muille mäntypihan puutarhureille tuon opuksen tekstiä siitä alusta ennen kasvikohtaisia esittelyjä.
Myös hernepensaiden kohdalta sain ansiokasta lisätietoa ja uskonvahvistusta samasta painavasta tiiliskivestä. Pyrin itse saamaan aikaan hernepuita, en leikattua herneaitaa - toiveenani on jopa itse kasvattaa riippahernepuita ammattitaitoisen puutarhamyyjän (Suonenjoki: Iisvedentien varren perimmäinen myymälä) neuvojen ja kirjavahvistuksen avulla.
Jos siis hiekkamaalla halutaan kehittää olosuhteita mahdollisimman luonnollisesti ja luonnonmukaisesti, kannattaisi puustona käyttää mieluiten vain muutamaa koivua, eniten pihlajaa ja harmaaleppää (jonka sanotaan pärjäävän kuivillakin paikoilla kohtuullisesti). Tuomihan menestyy ainakin minun paikassani myös mainiosti - samoin kriikuna, kirsikka ja omenapuu. Hyviä pärjääjiä ovat hernepensaat, pensasruusut ja enemmistö perennoista, jotka eivät tarvitse välttämättä "tuoretta maata".