Hiekkamaan parannus

Jälleen huomaa, kuinka pihalla olen pihahommista. En tajunnut ees etsiä netistä mitään hiekkaviljelyhommia, koska en ymmärtänyt, että hiekassa vois mitään kasvattaa. Kiitokset Kaisaliisalle, mullahan on siis periaatteessa valmis kasvualusta härkäpavuille, turhaan kriisasin niistä mullista. Katteena käynee ruohon lisäksi rikkaruohosilppu, sitä (vuohenputkea) kun irtoaa joka penkistä päivittäin. Eiku hevonkakan hakuun, ja istutteluun!

Hiekkamaa on arvokasta. tilasin kuorman seulomatonta hiekkaa. maksoi 180 euroa. Siitä sitten kärrään perunamaalle ja kivet tien kuoppiin. Savimaahan hikka häviää nopeasti.

Mayamilla on mitä parhain kasvualusta valmiina! Täällä savimaalla en voi viljellä esim. porkkanoita ollenkaan ilman mittavia toimenpiteitä…

Noloa on se, että mä oon eiliseen asti haukkunut entisiä asukkaita maalajivalinnoista, ja kiukutellut mullan kallista hintaa. :smiley: No, ny on hietikko käännetty uudestaan, kalkittu, levitetty hevonpeetä, käännetty taas, ja istutettu härkäpavut ja porkkanat. tuhat kääntöäsiis “pienehkön” vuohenputkiongelman takia. Jännityksellä odotan, kasvaako tosta mitään. Katteet on laittamatta, koska en jaksanut ton jälkeen enää kitkeä muualta rikkoja, lannassa ny on heinää ja olkea mukana, mut siinä kaikki.

Keräävä ruohonleikkuri olisi sun paras ystävä nyt!

On mulla ns keräävä leikkuri, siis sellanen työnnettävä kunnonkohottaja, jossa on keruupussi mukana. Mut ikävä kyllä nurtsilla kasvaa niin vähän ruohoa, että siitä ei paljon leikettä tuu, suurin osa kasvustosta on sammalta. ja puolet pihasta sellasta möykkyä, et leikkuri on koko ajan jumissa, ja sitten kun sitä ravistele likkeelle, irtoaa keruupussi, ja se litra, jonka oot saanu kerättyä, lentää pitkin pihaa. En vaan raaski ostaa kunnon leikkuria vielä, ku tässä on tuhat muutakin rahareikää. Ja kasvaa kunto, ku tota lykkii ja ravistelee. :smiley: