Tänne tuli viime keväänä ainakin yksi rotta. Lintujen ruokintasiemenet houkutteli asettumaan taloksi. Yritin loukkaalla pyydystää, mutta eihän se siihen mennyt.
Ilmakivääri jos olisi ollut niin olisi saanut. Nyt on päätetty että ei aleta ruokkimaan lintuja. Ei viitsi ottaa sitä riskiä että taas tulisi rapistelemaan. Harmi ettei hoksannut aikoinaan jemmata rotanmyrkkyä.
Onko kenelläkään kokemusta pattereilla toimivista hiiri yms. ötökka karkottimista. Ostin yhden kokeeksi. Saa nähdä toimiiko patteri koko talven kylmässä talossa. Sen lisäksi levitin jo autotalliin yms. liima-ansoja. Ne toimivat jo viime vuonna. Keväällä löytyi muutama muumioitunut hiiri.
Mä kylvin viimekuussa ulkorakennukseen Rotanmyrkky syöttei useaan kohtaan ![]()
Toivottavast ne kuolee, jos niitä on siellä. Naapuri ruokki vuosia sitten ulkolintuja paljon kaikenlaisilla siemenseoksilla. Kerran näin talvella, kun Varpushaukka nappas varpusen ja söi sitä keskellä ajotietä.
Alkuperäinen kirjoittaja: David2
Rottia on alkanut olla joillakin alueilla ihan vaivaksi asti, kun enää tavisihmiset eivät saa käyttää tehokkaita rotanmyrkkyjä. Ja tottahan on älykäs eläin, eli loukkuunkaan eivät helpolla mene; varsinkaan, jos lajitoveri on just hiljattain jäänyt loukkuun.
Lintujen ruokintapaikat keräävät hiiret, rotat ja oravat.
Itse olen ajatellut pitää nyt tulevana talvena tarjolla vain tali-siemenpötköjä. Jätän jyvät hankkimatta. (Tosin mulla on varastossa yksi säkki auringonkukkaa, kun tuli keväällä ostettua.) Tosin sitten ei ole punatulkkuja katseltavana, kun ne eivät talipötköistä perusta.
Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012
Kuoritut aurongonkukansiemenet syödään paremmin lintulaudalta, eivät tiputtele niitä maahan yhtä paljon kuin kuoripäälliset, niitä aion syöttää talipötköjen lisäksi.
Alkuperäinen kirjoittaja: Ohvakukka
En edes tarkkaan muista milloin olisin viimeksi linnuille ruokaa kaupasta kantanu. Lopetin sen samaan aikaan, kun tulli lopetti linnunsiementan tarkastukset ja avas ovet salmonellalle ja ken ties mille muulle. Mä tarjoan tintille pöntön, eväät saa ettiä itte. Ei oo hirmusesti jyrsijöitä ilona, maakellarissa ei oltu myrkkypussiin koskettu.
Sillä siemenmäärällä, joka tänne talvisin roudataan luonnonvaraisten elukoitten evääks, eläis moni nälkäkuoleman partaalla oleva lapsi pulleasti.
Viime kevään rottajahdissa laitoin pienpetoloukkaan sokkelin viereen. Parin päivän päästä vilkaisin niin siili kyhjötti loukkaassa. En ole tosin varma jäikö sitä päivää edes väliin.
Päästin pois ja siili lähti terveenä pusikkoon. Lopetin käytön siihen, kun jos unohtaisi loukkaan niin esim. siilille kävisi köpelösti.
Laitoin ulkorakennukseen viimeyönä 15 syöttinappii… ulko-ovi kiinni, ettei sinne kissat ym pääse… 2 tunnin päästä menin kattoo, lattialta oli hävinnyt kaikki syöttinapit, Pitää viikonloppuna laittaa niitä lisää. 3-5päivää ni Rotta pitäs olla ”nirri pois”
Tänään kävin katsomassa autotallin liima ansat. Yhdessä ansassa 3 kuollutta hiirtä. Toinen koskematon.
Muual keskusteluissa on ollut pari hyvää rottasyöttiä.
Eka oli että sisätilaan laittaa katiskan, sinne jotakin syöttiä Nielun alapää 5cm kiinni.
Kuulemma toimi Sitten kun rotat kiipeilee katiskan verkossa ylöspäin, ni ne on helppo seivästää siitä.
![]()
Toinen keino,Mallasta ja sementtiä sekoittaa 50/50 ja rotat ![]()
tykkää, ne syövät sitä ja kohta alkaa tuntua paikoissa jäykältä…
tulee kivettyneitä rottia.
Yhden hiiren löysin vuosi sitten ja otin lemmikiksi.
Vein eilen harsoja kasvihuoneeseen muovilaatikossa. Kun viimeinenkin oli ripustettu kuivumaan, laatikon pohjalle jäi kolme pientä myyrää. Karvapeite niillä jo oli, mutta eivät olleet kovinkaan vikkeliä. Vähän vain liikkuivat ja mönkivät.
Vein laatikon eteiseen ja kissat tuotiin paikalle. Olivat aika ihmeissään, Sähi vain tutki niitä. Tassu aikansa ihmetteli, sitten otti myyrän kerrallaan suuhunsa, vingutti vähän ja söi kaikki kolme.
Myyräemo oli löytänyt lämmintä materiaalia, josta oli silpunnut pesän poikasilleen. Nyt on harsoissa reikiä.
Kaks energistä kissaa pitää huolen hiiriongelmasta. Tuovat niitä välillä näytille ja sitten pitää kehua kovasti:blush:![]()
Se on vaan ikävää, että kissat ja koiratkin voivat saada jyrsijöistä sekä sisä että ulkoloisia ja yleensä ne saavatkin, etenkin silloin se on ikävää jos lemmikki ei halua millään ottaa “matolääkettä”. ![]()
Meillä koirat madotetaan kerran vuoteen aina syksyisin kun ne kesällä tonkii pihaa …tekee kuonolla pienen ympyrän ja syö multaa…en tiedä miksi mut siksi saavat pillerit.
Meillpäin on pieniä metsähiiriä …mut ne ei pakkaa sisälle.
Täällä ei ole näkynyt hiiriä eikä myyriä juuri ollenkaan, yhden hiiren olen saanut lossasta noin vuoden aikana. Luultavasti kissat pitää huolen ettei ole, pari “kulkijaa” olen nähnyt melkein pihalla, ja ne varmaan hoitaneet hommansa.
Tällainenkin on osoittautunut hyväksi. Se vain on likainen kun kotilot tykkää sen päällä ja sisälläkin majailla.
Miten teillä on nämä äänilaitteet toimineet rottien kanssa? Äitini tontilla Helsingissä on rottaongelma.
Nuo on helppo virittää loukkaamatta omia sormia.
Maapähkinävoi toimii hyvin syöttinä. Se ei myöskään irtoa niin helposti loukkua virittäessä kuin jokin ruuan palanen.