Hiiri, rotta

Meillä oli tuonRotta ongelma 6-7v sitten. Naapurin daami oli montatalvee ruokkinut ulkolintuja kaikella Kauralyhteillä ym… Välillä oli toistasataa lintuu syömässä kaikkee siemenii. Siinä sitten Rotatkin lisääntyivät. :-1:t4:
Kerran näin keskellätalvee, kun Varpushaukka nappas pikkulinnun ja söi keskellätietä sitä. Niille tuli ero vuosii sitten ja ruokinta loppu siihen…… Joroisissa kuhisee ylen mukaan Rottia

Yksi ruumis :worried:
Syöttinä ruisleipätaikina.

Kolmas hiiri lossassa. Saisikohan jo itse syödä tomaatit. Leipätaikina on hyvä syötti.

Seitsemän hiirtä jäänyt lossaan kasvarissa.

2 tykkäystä

17 hiirtä päässyt hengestään. En yhtään tykkää. Naapureilta kyselin, mutteivat ole huomanneet. Huomaa, ettei naapurissa ole enää kissoja eikä siilikään ole käynyt.

Tehokasta!

Metsämyyriä täällä, viheliäisen viisaita pyydystettäviä ja tunkevat kasvariin kuten maamyyrätkin mutta kaivautumalla. on Myyriä on nyt paljon.

Metsähiiri esiintyy Etelä-Suomessa Vaasan, Joensuun korkeudelle asti, leviää pohjoiseen. Mökillä niitä ei ainakaan ole.

Rottatutkimus väittää että kaikki pihalla olleet syötit on rotta syönyt. Minä en suostunut uskomaan että rotat olisi ne syönyt kaikki, epäilen että oravat voisi myös niitä syödä ja ukkoetanat voisi limallaan niistä jotain liuottaa. Niissä syöteissä pitäisi olla niin karvas maku että muut ei niitä syö kuin rotat. Tilasin kuitenkin kolmen kuukauden rottatorjunnan. maksoi lähes neljäsataa euroa. Kallista mutta jos on aihetta jatkoon niin uskon että löytyy vastaavat myrkyt omatoimisesti. Illalla laitoin kameran kuvaan mahdollisia rottia syöteillä mutta kamera sitten ei toiminutkaan tai sitten olen sen onnistunut jotenkin sekoittamaan. :thinking: Viime vuonna näin yhden rotan juoksevan tontilla.

1 tykkäys

Tämä on mun mielestä rotta, onko kukaan eri mieltä… tuo laatikko on ehkä vajaan 15 senttiä leveä..

Jos on pitkä häntä ja paljon isompi vartalo, kuin hiirillä, niin rotta kyseessä.

Voin kokoa arvioida vain tuon kuvan perusteella, hampaan jäljet syötissä olivat mielestäni rotan hampaista jääneet. Pitänee alkaa suunnitteleen rotanloukkuja mihin ei jää pikkulinnut tai oravat. :thinking:

26 hiirtä tapoin kesällä kasvarista lossalla. En tykännyt yhtään.

Mulla hiirille loukut viritetty, toisesta syötti hävinny mutta ei pyydys lauennut. Uudet viritykset…

Ruistaikina paras syötti.

1 tykkäys

Korvien muodon ja koon perusteella tuo näyttää enemmän metsähiireltä.

Kuvan otus on myös lähempänä kameraa, joten kokoa on vaikea arvioida ja se saattaa näyttää paljon todellisuutta suuremmalta. Meidän valvontakameroissa näkyy aina paljon jättiläishämhäkkejä ja oikesti ne on sellaisia tosi pieniä, mitkä tekevät verkkoja siihen kameran linssin eteen.

Olet oikeassa. Katselin googlesta myös rotan korvan kuvia, eivät samanlaiselta näyttäneet kuin kuvassa korvat.

Olisiko tästä apua. Mies suunnitteli tällaisen systeemin. Neljä lautaa ja päätylaudat. Toiseen päätylautaan pyöreä reikä ettei siilit siitä sovi, toinen pääty laudan paksuuden verran matalampi että kansi laskeutuu koloon. Kannen saranoiksi ruuvit n. 5 cm päähän päädystä. Sisälle heti tappava lisku johon naru josta voi nostaa ja asettaa liskun. Kaikenlaista herkkua voi laittaa tarjolle, siinä on tilaa. On saatu tuolla kesän jälkeen viisi rottaa. Naapurin mies neuvoi ekologisen tuhoamiskeinon, pudotetaan rotta tontin rajalle puskaan, harakka hoitaa sen nopeasti.

Pikkulinnut eivät osaa pujotella kulkuesteiden ohi. Ei tällä muuta ole saatu kuin rottia.

3 tykkäystä

Minkä kokoinen reikä pitää olla ettei siili siitä mahdu..

Mittaan huomenna valoisan aikaan.

1 tykkäys

Vaikuttaa toimivalta peliltä!

On toimiva. Ensin pyydettiin verkkoloukulla, liian isokin se on. Sinne pääsee kaikki oravat ja linnut ja siilit, ei me kyllä mitään saatu sillä.
No sitten se rotta pitäisi vielä itse tappaa siihen häkkiin ja sitä operaatiota joskus seuranneena tiedän että ei ole helppoa.

2 tykkäystä