Hiiri, rotta

Hui kammotus, hiiri sängyssä! Paljon niitä täälläkin vipeltää, mutta luotan siihen että edes yksi kolmesta kissasta on sen verran valppaana ettei hiiri sänkyyn asti pääse. Ellei sitten putoa suoraan jostain katonrajasta. Hui ja yök.

No kauhea kammotus tuosta jäikin. Sen vielä ymmärrän, että yhden kerran sinne eksyi..mutta että toisenkin. Kaikenlaisia otuksia se minäkin sänkyyni vedän, pitäisiköhän tästä päätellä jotain silmän isku Tuon jälkeen olenkin sitten nukkunut makkarin ovi sen verran raollaan, että siihen saa räpsän väliin. Nyt mielenkiinnolla odotellaan, minä aamuna isäntä sen unohtaa kun töihinsä lähtee....

Meillä on hassunhauskoja päästäisiä. Hirmuisen pieniä, ei niitä isoja mötkäleitä. Sunnuntaina yksi näistä tyypeistä hengaili isännän kanssa hallilla. Illalla mahdollisesti tämä samainen tyyppi tuli hengailemaan mun kanssa kun olin kuistilla tupakalla. Se piipersi mun jalkojen juureen hirveellä tohinalla ja ajattelin, että onpas rohkea pikkupäästäinen. Ja A-P-U-A, se tuli suoraan mun kenkään sisälle! Mulla oli jalassa kannasta tohvelimallisiksi tallotut lenkkarit ja se pirun päästäinen hipsutteli mun jalkaa siellä kaikessa rauhassa naurua Mä olin ihan jumissa ja mietin hetken, et mitä teen kun sattui vielä olemaan se juuri operoitu jalka kyseessä. Heilautin jalkaa eteenpäin ja sieltä se tuli Plumpsis allapäin Oli siinä naurussa pidättelemistä pomppivaa naurua

Meillä kans ihan mahdoton hiiri ja myyrä vuosi. Olen koittanut tukkia aina sitä mukaan mahdottomatkin kolot mistä joku on tullut sisälle, koira ne paljastaa. Olen herkistynyt hiiren hajuun, haistan nykyään heti et taas on hiiri menny tosta. Ulkona koira on lumihangesta kaivanut ja tappanut jo kymmenkunta myyrää. Yäk! Varsinkin kun se tuo ne näytille ja sit pitää kiikuttaa ne roskiin ja tietysti kehua koiraa. Luuleekohan se olenvansa kissa? Ku osaa kyl naukuakin.

Myyrät on vähentynyt lotsasaaliina huomattavasti, olen niitä kyllä systemaattisesti saalistanutkin viime syyskesästä saakka. Mutta niitä onnettoman pikkuruisia päästäisiä näyttäisi nyt täälläkin riittävän. Omalla tavallaan hieman humoristinen näky kun sellainen pikkurillin kokoinen päästäinen on jäänyt rotanloukkuun. Se on kyllä taatusti laaki ja vainaa.

Tuli tuosta lotsasta mieleen päästäisen inhottava tapa käydä syömässä hiiret/myyrät lotsasta. Yhden päivän tätä touhua seurasin, mun läsnäolo ei häirinnyt päästäistä ollenkaan… Karvat pölisi ja luut narskui kun se veteli hiiren suihinsa. YÄK! Sen päivän aikana niitä kävi oletettavasti useampi siinä “herkuttelemassa”.

Voi kun mulla on ollut suloista katseltavaa.Puoli tuntia on kaksi pikkusta hiirulaista herkutellut pudonneilla siemenillä lintulaudan alla,ja sitten kun ne säikähtää jotain niin sukeltaa takaisin syvään lumihankeen,ja taas hetkenpäästä pienet päät kurkkii koloistaan ja pullaahtaa ulos ja jatkaa ateriaa.Kiva kattella ikkunasta tarkkaan niitten touhuja:) Kunhan tosiaan pysyvät ulkona…

Mikähän hiiri mahtaa muuten olla ihan älyttömän pieni?Vai oisko noi jotain poikasia,kun ovat pienempiä kun tulitikkuaskit.Häntä tietysti päälle.On ruskeita,joilla tumma selkä ja tosi vaalea masu.

Päästäinen?

Voi olla että muistan väärin,mutta eikös päästäiset ole niitä pitkäkuonoisia? kun nämä aika lyhytnokkasia,vähän niinkuin myyrät,mutta näillä löytyy pitkät hännät…

Päästäisellä on tosi pitkä nenu.

Pieni pelto- tai metsähiiri?

…eikä päästäinen taida pistellä jyväsiä suuhunsa. - tumma selkä(juova) on peltohiirellä.

Taisinpa löytää sen kuukkeloimalla:vaivaishiiri! siksi noi on niin pikkuisia,ihan kun vauvoja:)

heh, Wikipediasta osui hauska kohta vaivaishiirestä silmään:

Vuonna 2001 Wimbledonin tennisturnauksessa käytetyt tennispallot lahjoitettiin vaivaishiiren tekopesiksi. Kyseessä oli Ison-Britannian Wildlife Trustin hoitama vaivaishiiren suojeluohjelma. Pallon sisus on riittävän suuri vaivaishiiren pesäpaikaksi, kylkeen porattu 16 mm:n reikä sen sijaan liian pieni petoeläinten kuljettavaksi.

Awa kisunen pyydysteli eilen pellon laidalta pari pitkänenää eli päästäistä, kun oltiin valjaskävelyllä. Kissakaan ei syö päästäistä laisinkaan, mutta leikkii kyllä.

Hyvä idea nanikka,taidanpa viedä niille lahjoituksena pari kissanpalloa,niin saavat muuttaa meille:)On oikeesti ihan himpskutin söpöjä,vaikken olekkaan yleensä mitenkään jyrsijöiden ihailija.Kissatkin kattelee mun kans niitten touhuja,ja niillekkin kävis että otetaan ne meille asuun:)

lissu85, näyttikö näin söpöltä?

Kyllä näytti,ja jotenkin vieläkin söpömmältä:)En ole ennen nähnyt näin pieniä hiirulaisia…

Metsähiiri kasvaa hiukan kotihiirtä isommaksi, yli kymmensenttiseksikin. Karvaton häntä on ruumiin mittainen. Korvat näyttävät isommilta kuin kotihiiren korvat, mutta metsähiiren paras tuntomerkki on tarkka väriraja selkäpuolen ruskean ja vatsapuolen valkoisen välillä. Tapaamispaikan perusteella lajia ei voi määritellä. Syksyisin myös metsähiiret usein pyrkivät asuntoihin.

Eihän nämä tuntomerkit sopisi Lissun hiirulaisiin?

Jalomin viestistä sain oivalluksen: Nehän voikin olla meidän pihan jäljet nimenomaan tuon metsähiiren. Olen rotaksi aatellut koska se hännän jälki on yleensä näkyvissä. Ja jalanjälkien välit on aika pitkät. Molempia on näillä seuduilla, sekä metsähiiriä että rottia (naapuri just ison tappoi omalta pihaltaan), mutta jos voin valitan, niin olkoon se hiiri :slight_smile: