Nyt on todella SUURI ONGELMA noiden peijakkaan vesiversojen kanssa, kuten näkyy..
Olisikohan Arporaattori linjoilla?
Tai joku muu tietäväinen, joka osaisi kertoa mitä ihmettä tekisin? Viime keväänä leikkasin sen varmaankin päin, sanonko mitä..Mistä kohtaa ne pitää oikeaoppisesti leikata pois vai kannattaako katkaista koko puska...? Ei koskaan ole ollut noin julmettua määrää noita mokomia...
Kilse on nähnyt parempiakin keväitä..
Sinitalvikki, onneksi itse lisäsit tuon kauniin hopeapensaskuvan. Olisiko parempi malttaa mielensä ja karsia nyt vain pahimmat sojokit ja katsoa, miltä pensas lehtevänä kesällä mahtaa näyttää? Pensaan sijoituspaikka on minusta tosi tyylikäs.
Voi, kilsepensas on suosikkini , tykkään siitä hirmuisesti. Sinitalvikki, pensaasi on komea ja minunkin mielestäni sopii juuri tuohon kuin ''nenä päähän ''.
Omani on juuri samanmallinen , kasvavatkohan ne kaikki juuri noin väärään , sitä en tiedä. Leikkasin itsekin toissa vuonna ja nyt niitä juurivesoja on aivan mahdottomasti joka puolella. Leikkaus taisi ne villiinnyttää
Sattumalta olen näköjään ottanut molemmat kuvat samasta paikkaa eli sisältä keittiön ikkunasta, verhoista heijastuu ruudullisuus jälkimmäiseen kuvan alalaitaan .. kilsen takana oleva pensasaita on keltaista hanhikkia..
Olen antanut perintökilsellemme paljon anteeksi vaikka näin keväällä se näyttää kyllä ihan risukasalta. Nyt huomasin, että se tekee söpöjä "pajunkissoja" niihin vesiversoihinsa..käyn kuitenkin hieman verottamassa niitä , mutta jätän katkaisematta tyystin..onhan siinä tilaa levitä..Näitä pensaita ei oikein kenenkään pihassa näy täällä päin (lieneekö niin vanhanaikainen), kiva, että jotkut tykkää!
Piti vielä lisätä, että noista kuvista näkee miten eri vuoden ajat näyttävät todella erilaisilta, sehän tässä Suomessa onkin hauskaa...
Minulla oli edellisessä paikassa kilsepensasta. Samanlainen rytökasa lehdettömänä, mutta aivan viehättävä lehdessä. Ruohonleikkurilla ajoin juurivesat matalaksi ja parin päivän päästä oli jo uudet. Kasvutapa on lamoava ja leikkaisin harventamalla maata myöden tarvittaessa.
On muuten vanhanajan pensas, jota ei juuri näekään kuin (puoli)vanhoilla pihoilla.
Mä kerkesin hätiin viime kesänä, kun erästä pihaa "kunnostettiin" ja revittiin irti mm. kilsepensaat (ja perennoja -joita niitäkin sain pelastettua). Nyt mulla on maassa 2 pensasta ja hyvin talvehti myös vesisoikossa toiset kaksi.
Mielittelen kilsepensaasta aidannetta rajaamaan tonttiamme vilkasliikenteisestä kylätiestä. Maaperä paikalla on kuivaa ja hiekkatie pölyää.
Tykkään harmaasta väristäkin.
Verso on muuten hienon värinen lehdettömänä juuri nyt -kuin pronssisuihkeella spreijattu.
Kilsepensaassa avautuu juuri kukkia ja tuoksu on mitä huumaavin, jonka kyllä haistaa jo pitkälle.
Eroon kilsepensaasta.
Nyt lähtee pihalta kilsepensas ja kaikki juurivesat, jotka saan kaivettua irti. Tietääkö joku, olisiko pensaan upealla oksistolla käyttöä "leikkovihreänä"? Käytin itse ruusukimpussa pari viikkoa sitten. Lehdistöhän on todella kaunis.
Ajattelin tarjota paikalliseen kukkakauppaan. Miten on - ostaisikohan kukaan parimetrisiä tuuheita kilsepensaan oksia, josta saisi kaunista hopeaista leikkoa kymmeniin asetelmiin? Vai heitänkö kaikki suoraan kaatopaikalle menevään kärryyn?
Jos sinulla on omaa kokemusta, että kestää hyvin leikkona, varmaan kukkakauppias olisi kiinnostunut. Miksi sen hävität? Sehän on nätti pensas, minä vaalin niitä pihallani.
Onhan se todella nätti, mutta valitettavasti aivan väärässä paikassa. Kerran olen sen jo siirtänyt (edellinen asukas oli istuttanut perennapenkkiin) parempaan paikkaan, mutta nyt ei toimi enää siinäkään.
Pensas tekee jatkuvasti juurivesoja parin-kolmen metrin päähän omenapuiden juurille. En tajunnut, että juurivesat ennen pitkää kulkevat myös ojan yli ja ovat nyt riesana myös marjapensaiden ja raparperin juurella. On vain ajan kysymys, milloin ehtivät kasvimaahan saakka.
Pensas on todella kaunis, mutta juurivesat ovat raivostuttavia ja leviävät aivan mahdottomasti. Luulin aluksi, että ruohonleikkurilla saa ne pysymään kurissa, mutta nyt on selvää, että vain pensaan täydellinen tuhoaminen voi estää sen leviämisen koko hyötytarhaani.
Siksi olisikin kiva, jos jollakin olisi iloa edes oksista. Juurivesoja saa hakea ken haluaa, mutta kannattaa olla todella tarkka, mihin pensaat laittaa. Itse en huoli tontilleni enää ainuttakaan juurivesoista lisääntyvää pensasta. Lumimarjapensaat olivat toinen hirviömäinen riesa pienessä tilassa. Tosin niille löytyikin sitten uusi koti. Lienevätkö kotiutuneet?
Minulla hopeapensaat kasvavat järkyttävän kuivalla paikalla, eikä vielä ole yhtään juurivesaa näkynyt. Vaikka kuinka toivoisin! Sandilta olen ne alut saanut., kiitos hänelle taas kerran.
Osaako kukaan sanoa, miten hopeapensas menestyy ei niin aurinkoisella kasvupaikalla (puolivarjo)??
Hopeapensaani kukkii. Ja TUOKSUU!
Kilsepensas tuoksuu jo pitkälle . Onkohan Intopiin pensas erilaista, lehdet ovat kapeammat ?
Missä tuommoisia myydään, onko ihan yleisesti saatavana taimimyymälöissä?
Ei ole ennen tullut vastaan ja kaikki tuoksuvaiset kiinnostaa.
Pistäppä Hyrinä osoitetta hyriseen tännepäin, niin sinullakin on kohta tämä haisuli
Tässä ikivanha kilsepensas sen poikasia on muillekkin jaettavaksi
Taas koko pihamaa tuoksuu, kun tämä aloitti kukkimisen..nuuh ;)