Kuinka teidän Hopeaputouksen taimet kasvavat? Luin jostain, että niitäkin pitäisi latvoa, mutta kuinka monennen lehden jälkeen? Otin viime vuotisesta siemeniä, mutta niistä ei itänyt ainoatakaan. Vanhassa ruukussa, jonka yritin talvettaa, vanha kuoli, mutta siihen on itänyt kymmeniä siemeniä, jotka olen istuttanut kasvamaan uusiin esikasvatus purkkeihin. Ja muutaman olen laittanut jo Keijunmekon juurelle!
Ei taida omissani enää juuri eloa olla:(
Ompa harmi kun ovat kuolleet! Minun jatkavat kasvuaan! Tekevät uusia lehtiä kuin ruusukkeeksi aivan mullan pintaan, latvominen ei oikein ainakaan vielä onnistu!!
Missäs ajassa hopeavitjan siementen pitäisi itää? Minulla on olleet jo hieman yli 3 viikkoa mullassa eikä mitään kuulu. Ajattelin kylvää siihen tänä iltana jo jotain muuta.
Minä en saanut viime vuotisesta ottamia itämään . Pidin osaa pimeässä, osaa valossa ,osaa jääkaapissa, mutta ei tullut yhtään tainta, .Mutta kun säilytin viime vuotisen ruukun, niin siihen alkoi ilmestyä uusia taimia. Mullan päällä oli kymmeniä siemeniä, jotka itivät ja niitä olen siirtänyt purkkeihin kasvamaan ja antanut poiskin ystävilleni, kun on ollut niin paljon.Se vanha viime vuotinen kasvi kuoli.
Oletko pitänyt kylvöstäsi pimeässä ja lämpimässä? Ohje on että 22-24 asteessa! Ohjeen löysin vasta viime viikolla Googlella haulla!
Siemenet oli peitetty ja ruukku oli huoneenlämmössä, huoneessa +24 eli pitäisi ainakin lämpimän riittää. No, onhan noita muita ''rehuja'', jos yhdet ei idä.
Hopeaputouksen taimet eivät kasva minulla ollenkaan pituutta, vain uusia lehtiä. Ei taida kovin pitkää köynnöstä kasvaa yhden kesän aikana.
Hei! Minunkin näyttivät ensin, että eivät kasvata kuin uusia lehtiä. kun vielä jostain luin, että pitäisi latvoa, niin mietin, että mitähän näistä latvotaan! Nyt muutamaan taimeen on tullut jo pituutta ja haaroneet , että kyllä ne sinunkin alkavat venyä mittaa!
Onhan nyt vasta huhtikuun loppu! Viime vuonna ostin valmiit taimet kesäkuun alussa ja tänä vuonna uskoisin, kun on vielä reilu kuukausi aikaa kasvaa niin nuo omat ovat lähes saman kokoisia kuin viime vuonna ostetut! Ne kasvoivat viime kesänä yli metrin pituisiksi valtaviksi putouksiksi!!
Mukava tietää, että minunkin taimilla taitaa olla vielä toivoa kasvaa pituutta.
onko oikea kasvutapa? ei enemmälti köynnöstä.
Onpa sinulla jo hienoja taimia tötterö! luin jostain ,että niitäkin voisi latvoa! Jos tuo taimi olisi minun ja niitä olisi useampia kokeilisin latvomista jossain taimessa! ja aijon itsellä kokeilla, kun kasvavat vielä vähän. Minun ovat vasta alkaneet tehdä köynnöksen alkua. Sinun on jo kasvattanut köynnöstä. Se voisi tuuheentua jas latvoo? Oletko lannottanut taimia?
noita taimia on 7 kpl, olen itsekin harkinnut latvomista. siitähän saisi sitten yhden lisätaimen! kevyesti olen lannoittanut mutta silti kasvu tuntuu hirveän hitaalta siihen nähden että jo tammikuulla aloitin kasvattamisen!!
Eivät ole nopeimpia kasvajia! Minä en oikein tiedä koska minun ovat itäneet, kun huomasin vanhassa viime vuotisessa purkissa itäneitä taimia maaliskuun alkupuolella ja siirsin niitä purkkeihin kasvamaan. niitä iti koko ajan lisää siihen varmaan lähes sata, kun itsellänikin niitä on kasvamassa kymmeniä ,ja olen antanut niitä ystävilleni, kenelle vain on kelvannut! nyt viikon sisällä ovat lisänneet kasvuvauhtia! Onhan tässä aikaa kasvaa vielä reilu kuukausi sisällä ennenkuin voi ulos viedä! Täällä meillä ainakin täytyy odottaa pitkälle kesäkuuhun kylmien öiden vuoksi! Luin jostain ohjeesta, että pistokkaiden pitäisi juurtua helposti ja köynnöksen varrenkin pitäisi tehdä juuria jos on mullassa! Kai jos käyttää maanpeittokasvina!
Hopeavitja ei näytä pitävän paahteesta. Tässä paahteisen paikan ressukka. Puolivarjoisassa on aivan toisen näköinen.
Hei Maaonni!
Minulla oli ainakin viime kesänä todella paahteessa hopeaputous ja kasvoi ja voi hyvin koko kesän. Viime kesähän oli tosi kuuma. Sen sain säilymään kevääseen asti sisällä jolloin se kuoli, mutta sen juuressa oli paljon uusia taimia joita kasvatin täksi kesäksi uusia taimia. Ethän ole kastellut liikaa?
Taas minulla on yksi ruukku samassa paikassa kuin viime kesänä ja näyttää kasvavan , ei tosin niin iso kuin edellisenä vuonna taimistosta ostettu! Mutta määrä korvaa laadun!
mummuk, suurkiitos tiedosta! Täytyy tehdä kastelukokeita. Ne hopeavitjat jotka ovat puolivarjoisassa ovat minun käteeni tuntuneet ennen kastelua kosteammilta kuin tuo kuvan ruukku, joka on ollut ajoittain ihan kuiva. Mutta ehkä olen vain ollut ylihuolestunut koska on niin paahteessa.
Hei Maaonni!
Minulla on ollut Hopeaputous varmaan neljänä kesänä ja viime kesänä kuulin, että sen voi talvettaa! Syksyllä se oli toista metriä pitkä valtavan hieno "putous" jonka siirsin sisälle talveksi! Paahdetta se ainakin sieti hyvin!
Hei!
Talvetattako hopeaputoukset huoneenlämmössä vai viileämmässä paikassa. Mulle tuo on uutta, että sen voi talvettaa. Täytyypä kokeilla koska on hieno kasvi. Antaa mahtavasti vaihtelevuutta ruukkuistutusten värimaailmaan.
Hei!
Minun oli viime talvena huoneenlämmössä muiden kukkien seassa ikkunalla keijunmekon kanssa samassa ruukussa, ja toinen eri ikkunalla talvetettavien ruukkujen kanssa. Säilyi hengissä kevääseen, mutta kun aloin kastella niin vanhat oksat kuolivat. Todennäköisesti kastelin liikaa.
Niihin ruukkuihin tuli valtavasti uusia taimia, joita siirsin esikasvatukseen ja niistä kasvoi uusia taimia istutusten sekaan.Oli itse siementänyt juurelle!Ne ovat kasvaneet yhtä hyvin kuin yksi, jonka ostin taimitarhalta vertailun vuoksi kasvamaan. Kun katkaisin ne vanhat kuivuneet oksat keväällä, niistä tippui valtavasti siemeniä, mutta niistä en saanut kuin pari itämään.
Ensi talvena yritän taas. Ystävillekin riitti taimia vaikka kuinka paljon.
kiva, koitanpa samalla tavalla.