Hopeaputous (Hopeavitja), Dichondra

Minun putous on kyllä pelkkä noro, kuuluisi "surkeimmat " palstalle.

naurua Parempi kuitenkin kun ihan lirunaurua. Mulla ei oo ollenkaan..

Enhän vaan ole liian myöhässä; olisko hopeavitja pitänyt jo kylvää?!puhetta Tuolla Kylvöt2008-ketjussa oli joku jo Joulukuussa laittanut.... Kerkiääköhän nuo minkään pituisiksi enää tälle kevättä jos nyt vasta laitan?

Ei ole vielä kiirettä, minulla on viime vuotinen hengissä keijunmekon juurella! Ei ole suuren suuri, mutta uusi alku kuitenkin,oikeastaan kaksikin, kunpa en niitä nyt liialla kastelulla tappaisi!

Etsin tuolta vanhan pentin puolelta koska viime vuonna kylvettiin. Helmi- kuun loppupuolella ja maaliskuun alussa siellä kylvettiin!

hopeaputouksesta myöhäisinnostuneena: vieläkö voin kylvää, kuinka monta alkua yhteen purkkiin ja meneekö varjoisella paikalla, kuten puutarha com väittää ja vielä, meneekö talven yli ruukussa autotallissa...???

huhhelihuu! tietääk kukkaan siit hopeeputouksest??? siämenkauppa kutsuu jo ihan liikaanaurua

En ole siemeniä itse kylvänyt, mutta viime vuonna talvehtineessa viime keväänä iti itse kylväytyneitä siemeniä jotka koulin purkkeihin ja kasvatin yhtä/purkki, sisällä. keväällä istutin keijunmekon kanssa samaan ja kasvoivat hyvin. Kokeilun arvoinen kasvi mielestäni.

Niin tämän vuoden talvehtijasta keijunmekon juurella olevat edelleen hengissä otin ne omiin purkkeihin. Toisesta talvehtimassa olevasta amppelista ei vielä ole varmaa onnistuinko talvettamaan on ollut yläkerrassa valossa viileässä.

Taas vanhassa ruukussa on uusia itäneitä alkuja, ja kaksi Keijunmekon juurelta palastettua jatkavat kasvua!Hopeaputouksen kasvu taas turvattu!

Sitä olen ihmetellyt, kun jostain luin ettei se muka kuki ollenkaan ja kuitenkin joka vuosi juuressa on paljon siemeniä!Aivan köynnöksen alussa melkein mullassa.

Tuo siementen paikka selvisi minullekin nyt ihan hiljattain…syksyllä etsin ja etsin niitä - ja tietysti varresta. Eipä löytynyt…nyt sitten parvekelaatikoita siivotessani sattui sormiini nuo pahkulat, ja sieltä juuresta joo! Arvatkaa harmittiko? Laitoin ne multaan kuitenkin, vaikka myöhäistähän se jo oli…

Hydrangea, saitko ne siemenet itämään, kun minä otin siemeniä viime vuonna, yksikään niistä ei itänyt, mutta viime vuotiseen purkkiin ilmestyi itsekseen taimia josta sain uusia taimia!

PirjoA - ei tietoa vielä! Laitoin ne reilu viikko sitten multaan ja turvonneet ovat huomattavasti…olisikohan toivoa? Aika ihme kyllä olisi, sillä nuo siemenet viettivät talven ulkona. Ajattelin kokeilla ‘ei-se-ota-jos-ei-annakaan-tyyliin’ ja sattui yksi kylvölootakin olemaan ulottuvilla. Mutta huhuilen sitten jos jotain ilmestyy näkyviin!

Minulla on ollut viime vuotinen sisällä talvehtimassa. Ja niin myös edellisenä vuonna.

PirjoA:n esimerkin innoittamana yritän hankkia valmiin hopeaputouksen täksi kesäksi ja koettaa talvettaa sen.

Mutta lukiessani PirjoA:n kertomusta kasvin talvettamisesta, kysyn vielä: Piditkö hopeaputoukset normaalisti muiden huonekasvien seassa huoneenlämmössä vai jossain pimeässä ja kylmässä?

Kuulkaas, jos olisin tiennyt, että hopeaputous on talvetettava, niin toki olisin yrittänyt…mutta tästäkin opin uutta ja olen ensi kerran viisaampi!

Huonekasvien seassa säilyi parhaiten Keijunmekon kanssa samassa ruukussa.

Toinen ruukku tai oikeastaan kori oli viileämmässä yläkerrassa, se vanha kasvi kuoli, mutta siinä mullassa näkyy nyt yksi itänyt taimi ja varmaan lisää tulee jos onnistuu niinkuin viime vuonna.

Kiitos kiitos PirjoA:lle! Leikkasitko syksyllä varret nysiksi vai oliko se jopa koristeellisen pitkillä varsillaan koko talven tuvassa?

Oli sellaisenaan koko talven! Vähän sisäkukkien takana, niitä kun on niin paljon, että seassa menivät tämänkin talven!

Hydrangea, minun viime vuotisessa ruukussa on jo ainakin viisi siementä itänyt!