Hopeaputous (Hopeavitja), Dichondra

Tuo mulle, otan mielelläni =)

Sehän passaa =) Oli viime syksynä tarkoitus ilmoitella jossain että saa hakea, mutta unohdin.

Näköjään olen viime vuonna kirjoitellutkin tähän keskusteluun.  Ei tullut viime keväänä hopeaputousta laitettua... Tänäkin keväänä olen siitä haaveillut: voisi näyttää hyvältä sinisen lobelian kanssa parvekelaatikossa? Käytiin tässä taannoin Plantagenissa, mutta kyllä oli surkean näköisiä ko. kasvin taimia siellä. Ja minusta aika hinnakkaitakin.  Joten kauppaan jäivät.

Tänään osuin ihan sattumalta keskustassa samalle linkkipysäkille yhden puolitutun kanssa (sattuma jo sikälikin, että minä en käytä julkisia, paitsi kun on pakko - kuten tänään, kun auto on pajalla). Hän oli ostanut sokkarilta aivan mielettömän upeat hopeaputouksen taimet!  Kerta kaikkiaan ne olivat hienot. Eikä hintakaan (laatuun nähden) ollut ollut paha: 7,50€/kpl. Ja minähän reippaana tyttönä kysyin luvan vähän typistää hänen putouksiaan.  Nappasin molempien taimien latvuksista (oikeesti, niillä taimilla oli pituutta jo varmaan metrin verran!) n. 15 cm:n "niput". Nämä katkaistut latvat pistin kotona vesilasiin.

Toivottavasti tekevät juuret ja toivottavasti "typistämiseni" ei aiheuttanut vahinkoa emäkasveihin?!

Nostin viime syksynä ison hopeaputousruukun sisään ikkunalle,  kun nuukuuksissani ajattelin säästää rahaa. Kevättalvella unohdin välillä kastella muutaman kerran niin, että kasvi näytti jo lähes menetetyltä. Kuskasin ruukun alkukesästä ulos, ja ihan ällistyttävä toipuminen alkoi ulkona. Nyt on tosi komea Pehkonen taas. Ehkä talvetan jälleen. 

Edit. Yritin monta kertaa saada lisättyä kuvan, mutta ei onnistunut. Jostain syystä kuvalisäys on tökkinyt minulla jo pitemmän aikaa.