Hopeaputous (Hopeavitja), Dichondra

Tässä vanhus pöntössään vielä ulkona

Taas huomas uudenlaisen jutun…en oo ikinä yrittänytkään talvettaa ko.kasvia, syksyllä kuiteski raahasin sisälle ison ja älyttömän painavan saviruukun kaikkine rönsyineen, sitt se kyllä vähän unohtu pesuhuoneen nurkkaan, mutta myöhemmin revin elävältä näyttäviä osia juurineen pienempiin purkkeihin ja ne on ollu muitten kukkien takana vieretysten ihan luonnonvalossa. Tänään kun meinasin niitä tutkailla ja siirrellä, niin eipäs ihan onnistunukkaan.  Rönsyt jotka roikalehti naapuripurkin päällä olivattten kasvattaneet  juuret joka lehtiparin kohdalta , joka oli kosketuksessa multaan. Olipahan sotku. Mutta ajatus jatkuu, tästähän voi tehdä johtopäätöksen, että jos syksyllä pätkii rönsyjä  useampiin pienempiin ruukkuihin, ei tartte yrittää talvettaa sitä ehkä jo isoa emokasvia. Näin tässä nyt siis kävi, eikä tuokaan oo tullu mieleenkään.  Löysin kyllä siemeniäkin sillon syksyllä, ja hyvin on isoilla taimilla nekin, joten ens kesänä on sitte useampi hopeavitja.

Noin kuukausi sitten otin saunalta sisään viimeuotisen hopeaputouksen. Purkista nousi peikonkakkaraa, tiikerikaunonsilmää ja koivua. Juuri kun olin jo luopunut toivosta nousi yksi hopeputouksen taimikin;)

Onko hopeaputous ja hopeavitja sama kasvi.

Tekee mieli llaittaa kesäksi mutta arkailen kun en tiedä kuinka onnistuu.

Tietääkseni on

Hopealanka (Leucophyta brownii) on eri kasvi, mielenkiintoisempi

Hopeaputous on talvehtinut autotallissa oikein hyvin. Pitkät roikot leikkelin pois ja alta näyttää kasvavan uutta untuvaa. 

Minun viime talvena kylvetyt hopeavitjat kasvoivat todella laiskasti koko kesän (no, olihan se aika surkea kesä säiden suhteen muutenkin). Siispä syksyllä tungin taimet pienempiin purkkeihin ja toin viileään huoneeseen talvehtimaan - yhdeksästä taimesta on kahdeksan hengissä ja kasvattavat aika mukavasti uusia versoja. Eli ehkäpä ensi kesänä saan nauttia komeista putouksista - toivossa on hyvä elää… :slight_smile:

Hopeaputous valmistautumassa toiseen talvehtimiseen autotallin lämmössä.

Kertokaapas viisaammat mulle, että mitä hopeaputouksen kanssa voisi laittaa samaan ruukkuun? Mulla on ajatuksena laittaa tuohon pohjoispuolen paraatiovelle amppeliin hopeaputouksen ostotaimia. Mitäs niiden seuraksi voisi ajatella? Ovelle paistaa siis aamupäivällä aurinko, muuten on varjossa.

Ahkeraliisa on ihana varjon kasvi. Ja minusta sopisi hopeaputouksen kanssa.

Ruusuliisaa ja keijunmekkoa mie laitoin hopeaputouksen kanssa aamuaurinkoon.

Kävin kellarista hakemassa muutaman hopeaputouksen rönsyn ja laitoin vesilasiin juurtumaan. Toinen astia talvehtii pelargonien kanssa samassa huoneessa, näyttää ihan hyvältä. Onneksi älysin ottaa niitä syksyllä sisälle, on nimittäin aika hidaskasvuinen siemenestä kasvatettava, ainakin mulla viimekin keväänä.

Voi vitsi, olipa hyvä kun otit puheeksi, miulla niitä on myös pari kappaletta navetalla päin talvehtimassa, tartteekin huomenna käyä kattelemassa mitä sinne kuuluu, no on siellä muitakin talvilevolla.

Ja siemenestä se on todella hittaanpuoleinen.

Mie olen jo pari oksaa tyrkännyt multiin, mutta muistaakseni huono juurtumaan.

Minä en jostain syystä tykkää juurruttaa mullassa, varmaan sen takia että juurien tuloa ei näe. Tuli juur mieleen koulusta biologian tunnilta aikoinaan opettajan sanoneen, että juuria muodostuu paremmin pimeässä, tehtiin siitä koekin. Elikkä vissiin sit mieluummin umpinaiseen vesiastiaan kuin lasiin…

Milloin kylvätte hopeavitjan? Siemenet olisi valmiina ja meinasin kyllä että laitan tänään tai huomenna multiin.

Tän ketjun mukaan tammi-helmi-maaliskuu. Et varmaan kannattaa laittaa jo multiin. Vissiin aika hidas kasvamaan aluksi.

Joo, niinpä on. Olen monena vuonna sitä kasvatellut mutta en löydä mistään kylvömuistiinpanoja aiemmilta kerroilta.

Jos sinulla on talvetustila olemassa, niin kannattaa säilyttää kasvi syksyllä.

Tuo säilytystilan puute on todella ahdistavaa, ei mitään tilaa minne noita laitella ja kompostiin päätyvät. Voiskin pitää syksyllä kirpparin sellaisille joilla tilaa on =D Nyt kuitenkin hopeavitjat tosi hyvässä kasvussa, vähän meinaavat kasvaa pituutta valon vähyydessä.