Hopeaputous (Hopeavitja), Dichondra

Lähtee pistokkaasta

No niin, pitääpi taas kysellä ja ihmetellä. Oikestaan, millaisen kasvatuksen-/ kastelun Hopeaputous tarvitsee menestyäkseen? Nämä vaan jurottaa, eikä tietoakaan pitkäksi kasvamisesta. Vähän on ehkä tuuheentuneet siitä kun istutin. Tällaisia edelleen nämä ovat.

Vuokkis… minäkin olen joskus kasvattanut, mutta viime keväänä en ja ostin puutarhalta jolloin huomasin että niissä ns taimissa on monta aina yhdessä kasvamassa! Itse elellisvuosina ihmettelin miksi en saa niin tuuheita kasvamaan, mutta tässä on kai selitys :wink:

Keräsin just varaston suojissa olleesta hopeaputouksesta siemeniä, ja laitoin kokeeksi itämään. Olen nimittäin todennut, että hopeaputouksen siemenet eivät ole ihan sieltä halvimmasta päästä, kun niitä lähtee ostamaan, ja pussissa on yleensä vaivaiset puolenkymmentä siementä. Olen joskus ennenkin yrittänyt kasvattaa noita omista siemenistä siinä kuitenkaan onnistumatta, mutta nyt onkin menossa oikein tieteellinen selvitystyö; kylvin eri riveihin vaaleat, ruskeat ja oikein tummat siemenet, niin näänpähän sitten, mitkä niistä oli itämiskelpoisia. Jos mitkään!

Nyt on kulunut 9 vrk siitä, kun kylvin ne itse keräämäni hopeaputouksen siemenet. Tässä vaiheessa voin todeta, että paras itävyys oli vaaleilla, pulleilla siemenillä, ruskeat itivät kohtuullisen hyvin, mutta niistä oikein tummista ei noussut yhtään. Mutta ihania putouksia on siis tiedossa pihalle ensi kesäksi!

Minun hopeaputous (tai hopeavitja) kylvöt itivät 100% (ostosiemenet), mutta itämisen jälkeen ei oikein tapahdu mitään… On näköjään todella hidas kasvamaan? Olin muka tosi aikaisessa, kun kylvin tammikuussa, mutta en näköjään liioitellut yhtään.

Juu, hidas on, mutta kunhan valo lisääntyy, niin vitjakin innostuu! Koulin just viikonloppuna omani.

Minun viestini jostakin syystä näkyvät vielä esikatselussakin, mutta sitten tekstit häviävät niistä jonnekkin. No mutta: Omani ovat siis myös kylvetty tammikuussa, ja vasta toisia kasvulehtiään kasvattelevat, mutta olen ymmärtänyt että alkavatkin kunnolla kasvaa vasta ulkona. Tässä vielä kuva noista omista taimista:

No ei muuta kun ulos vaan hopeaputouksen taimet… tai taitaa olla vielä liikaa pakkasta.
Minun taimissa ei ole vielä muuta kuin sirkkalehdet ja kylvin tasan 4 viikkoa sitten. Itivät aika nopeasti ja ovat siitä lähtien olleet kasvilampun alla n. 16 h vuorokaudessa, vaan eivät suostu muuta kasvattamaan…

Kai kasvilamppu on tarpeeksi lähellä taimia? Miulla on vaan tuo puoli-pituinen tuplaloisteputki ja sen ja taimien latvojen välissä ei ole kuin kasvihuone-pömpeleidenm korkeuden vuoksi n. 15-20cm. Meillä toisekseen tuo lamppu posottaa yötä päivää vaikka ei olisi tarviskaan, jälkikasvujen vessareissujen vuoksi(vessaan kuljetaan tuon huoneen kautta) siinä huoneessa on pakko pitää jotain valoa öisinkin, joten laiskana ihmisenä annan sen kukkavalon paistaa yötkin.

Aika lähellä valoa taimet ovat, olisko jotain max 30 cm väliä, mutta ei tässä auta muuta kuin odotella…

Hopeavitjan kasvattajat, neuvokaa vielä, missä vaiheessa taimet kannattaa koulia? Pitääkö odottaa, että kasvattavat ensimmäiset kasvulehdet vai joko sirkkalehtivaiheessa?

Nuo minun taimet ovat nyt olla jököttäneet kohta kuukauden kasvattamatta ainoataan lehteä, lisävaloa saivat aluksi aamusta iltamyöhään ja nyt jo ympäri vuorokauden. Alan pikkuhiljaa menettää uskoni!

Kannattaako ympäri vuorokauden pitää valoa, odottele, kyllä ne innostuu kun on aika.
Lueppa tätä ketjua, siellä me olemme vuosia kasvettaneet siemenestä ,kuka mitenkin onnistuen

Lollipop, älähän hättäänny! Kyllä ne tosiaan innostuvat, kunhan on aika! Olen yleensä koulinut hopavitjan siinä vaiheessa, kun osassa on eka oikea lehti, mutta useimmissa vielä ei. Hopeavitjani itivät tänävuonna 14.1 ja koulin ne 10.2. Jos tuo antaa sinulle jotain osviittaa asiaan. Vanha koulupöydän loisteputkivalo on päällä aamusta iltaan, mutta sammutan sen kyllä yöksi.

Mulla näkyi vanha roisko olevan vielä hengissä kun kävin tänään vähän sille vettä ruikkimassa. Kai sekin olisi syytä uusia ennen kuin kuolee koko komeus. On varmaan ainakin 5 vuotta vanha.(yks wc-pytyllinen)

Tänään koulin hopeavitjat ja vihdoinkin näkyy ensimmäiset pienet lehdenalut, jee. Jospa ne siitä vähän innostuisivat kasvamaan pikkuhiljaa, olenhan jo yli kuukauden odotellut.

Jos Hopeaputouksen ottaa sisälle talvehtimaan voiko sitä leikata lyhyemmäksi, ja kuinka paljon se tarvitsee valoa sisällä? Onko siitä silmälle iloa talvella?

Mie leikkasin. En ole mikään asiantuntija kun en ole aiemmin sen talvetuksessa onnistunut. Meinaan loisteputkivalossa pitää talven.

Mulla se on ollut vuosikaudet (5-6v)pelakuitten kanssa viileässä ja päässyt kuivumaankin välillä, mutta aina se keväällä on vironnut uuteen kasvuun.Kyllä se kannattaa leikata. Ainakin mullakaikki latvat ovat kuivuneet talven aikana. Ulkona se vielä menee vallan mainiosti.

Kiitos Juti, laitankin sitten saunalle talveksi viileään.