Hopeaputous (Hopeavitja), Dichondra

Mitenkä on kasvin viihtyvyys ulkona? Aurinko/varjo.

Ompa sinulla Maire`mahtava hopeaputous, minulla Keijunmekon kanssa talvehtinut on hengissä, samoin verenpisaran juurella kasvanut.

Minulla on ollut Keijunmekon kanssa auringossa ja myös yksin kasvanut jopa paahteisella paikalla, silloin joskus kun oli vielä kesätkin kesiä. Sinä oikein kuumana kesänä!

Vau Maire, tosi komee. En oo tiennyt et sen voi talvettaa, omani heitin viime syksynä kompostiin. Kyllä on hienoa tälläiset palstat, aina oppii uutta.

Hyvin todella onnistui hopeaputouksen talvetus. Olinkin kovin yllättynyt, vaikka melkoinen työ oli kun kuivuneet lehdet leikkelin pois, mutta kannatti. Siemenestä kasvatetut keijunmekot sensijaan kaikki entisiä ja se kun harmittaa.

Mairen kuva ei juuri simenestä kasvattajaa lohduta! :wink: mahtava, todellinen putous hopeaa!

Onneksi sentään 8::sta siemenestä tuli 8 kasvia… Minikasvia…

Jaoin kahteen ruukkuun putoukset. Toinen on sisällä eteläikkunalla ja toinen viherhuoneessa. Sisällä oleva on alkanut vihdoin kasvaa niin että sen huomaa…

Onko kellään kokemusta siemenen keruusta? Vaikuttaa hankalalta projektilta. Osa pienistä keltaisista kukista kukkii täysiään ja osa on tiputtanut siemenet. Ne joissa vielä siemen on sisässä ja olen aukonut niin ovat ihan pehmeitä ja keltaisia vielä.

Minulla oli yksi kasvi talvehtimassa muutama vuosi sitten, kun keväällä leikkasin kuivia oksia pois, lattialle putosi paljon siemeniä, mutta niitä en saanut itämään. Aivan kasvin juuressa olevat siemenet jotka tippuivat itsekseen kuolleen kasvin juurelle (en onnistunut kasvia talvettamaan vaan se keväällä kuoli, ehkä liikaan kasteluun)itivät joista kasvatin uuden hopeaputouksen.

Olipa hyvä kysymys, tänään juuri ajattelin hopeaputouksen talvetusta. Minulla se on pylvään päällä nurmikolla, jos siemenet ovat noin vaikeita saada taitaa olla paras siirtää se kukkamaahan. Kiitos neuvosta.

Joka vuosi tuon sen sisälle, mutta ei ole vielä talvehtinut, mutta ne uudet siemenet kyllä mullassa itävät, olen vain yhden taimen/ruukku laittanut ja se on liian vähän. Kun ostin tänä vuonna uusia, niin niissä näytti olevan monta tainta yhdessä?!

Mulla talvehti viime talven kaikista pienin hopeaputous. Kaksi suurempaa kuoli. Keväällä oli kyllä tosi surkean näköinen, mutta niinpä vaan lähti kasvuun.

Mulla monta vuotta vanha. Talvehtinut viileässä puolikuivana.

Kyllähän ne kukat on muutes siellä alkupäässä oksia. Eli todennäköisesti siemenöiset tippuu ruukkuun. Koittelin keräillä niitä kun kahdeksan siemenen satsi maksoi aikas paljon.

Olenkohan myöhässä hopeaputouksen kanssa, kun ne ovat vielä ulkona ruukuissa? Vieläkö kannattaa nostaa sisälle ja yrittää talvehdittaa?

Jos ne siemenet siellä mullan pinnalla vaikka itäis? Moni on täällä sanonut että vanha kasvi kuolee mutta siemenet siellä ruukussa kasvaa sitten keväällä. Kukat näyttivät olevan hyvinkin alkupäässä versoja joten uskon että multaa tippuvat.

Otin tänään Hopeaputouksen verannalle, oli vaan niin kylmä yö, että paleltukohan ulkona? Taas yritän isonkin säilyttää ,viime talvena Keijunmekon kanssa sailyi yksi taimi. Siemenet on juurella itänyt keväällä.

Kiitoksia.
Ei olisi ilman tätä ketjua tullut mieleenkään että hopeavitjaa voi talvettaa sisällä. Syksyllä oli ihan kuolleen näköinen, mutta nyt roikkuu uudet varret jo yli metrin pituisina. Oli koko talven kuuman patterin yllä hämärässä, ei näköjään haitannut.

Luin että joku oli sisätiloissa saanut hopeavitjan säilymään talven yli. Onko kukaan upottanut ruukkua maahan ja talvehtisiko se siellä (esim. hieman peteltynä tms.)? Kysyy, ensi vuonna mahdollisimman omavarainen puutarhuri.

Hopeavitja selvisi hyvin talvesta riippapelakuun kanssa viherhuoneessa ihan huonekasvin tapaan. Kasvihuoneeseen laitoin pari multapetiin talveksi, mutta eivät varmaan siellä ole selvinneet. Otin muutaman pistokkaan, josko saisi niistä lisääntymään hänet.

Hopeaputouksesta nyt uutena, outona kasvin kanssa kyselen… Latvotaanko hopeaputouksen taimet? Entä lähteekö pistokkaista kasvuun, mikäli latvoisi?