Horsma, Epilobium

Valkoista maitohorsmaa vailla olen vieläkin. Ei siementä eikä kokonaista kasvia ole vastaan tullut, olisi minusta kerrassaan ihastuttava. Vinkkejä vastaanotetaan, siemenistä tai kasvupaikoista!

Jossain sanottiin ettei lähtisi siemenestä?

Merlin, Ruissalon kasvitieteellisessä puutarhassa on ainakin siemeniä ollut myynnissä, en tiedä, miten kasvatus onnistuu.

Ah, ja minulla kun on ollut vuosikausia vanhoja valkoisesta horsmasta kerättyjä siemeniä mitä en ole viitsinyt kylvää, kun olen luullut että niistä ei tule mitään! Vieläköhän ne itäisivät

Kiitos, rakkaat kanssatarhurit! Reippaan viikon kuluttua olen tulossa muutoinkin, joten poikkeanpa Ruissaloon. fiora, tee koekylvö, voidaan sitten vaihdella taimia : D. - Jonain mutaationa sitä aiemmn pidettiin, mutta alkaa vissiin yleistyä puutarhoissa, koska ruotsalaisissa lehdissä olen nähnyt järisyttävän hienoissa perennaistutuksissa, taustakasvina.

Täytyypä kokeilla :slight_smile:

Tässä vaaleanpunaista horsmakasvustoa, aikaslailla blondi hempukka on hän. Kuvan olen ottanut kasvupaikaltaan, jossa keväisin kulotetaan koko tienvarsipöheikkö, ei siis ole minulla taimia, juuria eikä siemenöitä, mutta kuva on!

Kasvustossa onkin sitten vaaleampia ja tummempia vaaleanpunaisia kukkia, edellisessä ihan tavallinen värikin vertailun vuoksi. Tässä kuvassa näkyy taustallakin näitä pinkkejä vailka kuinka kauas.

- valkoiselle horsmalle toisessa kasvupaikassa käy joka kesä kalpaten, kun piennaralue leikataan just ennen kukintaa matalaksi veks. Olen kuitenkin nähnyt jonakin kesänä mökille menevän pikitien varressa kauniita vitivalkoisia horsmia. Ovat tykkänään eripuolilla kuin nämä kuvien pinkit.

Merlin, Merlin, Meriliin … Marilynin sävelin laulaen sinulta tiedustelee valkoisista maitohorsman kasvatuksistasi ja tervehtii täältä Pohjan perukoilta Inarista Kaisamaaria.

Joko olet saanut valkoisen horsman kokoelmiisi ?

On tuo horsma tosi kaunis kukka. Jos ei olisi niin yleinen, niin taimitarhoillahan sitä myytäisiin. Kesäkynttilä eli gaura saa korvata sen.

Yhdellä mökkipihalla oli siististi parturoitu piha, siellä ei kukkia harrastettu yhtään, mutta sen komean maitohorsman olivat jättäneet siihen saunan nurkalle. Oli muuten todella edustavan näköinen. Ajatella, ihan ilmaiseksi ihmiselle, joka ei jaksa tällaisista puutarha-asioista muutoin huolehtia. Jos horsman laittaisi parempien perennojen joukkoon, ei sitä varmaan kaikki heti hoksaisi horsmaksi.

Tienvierestä kaivettu vitivalkoinen tässä parsan kanssa yhdessä.

Kaunis on hän eikä ole löytynyt siemeniä eikä kasvia - onko sinulla kaisamaaria, vinkkiä?

Siitä laulusta niccini onkin, poikani oli ymmärtänyt Juicen laulun sanat koskevan sitä taikuria Disneyn piirretystä (tai alunperin Pyöreän pöydän ritareista).

On tietoa on ja voinkin lähettää juuri sinulle juuren palojatäyteläisen valkoisesta horsmastanijahka kevät koittaa ja hanget sulavat. Valkoinen horsma ei kanna valkoista väriä siemenissään ja siksi näin kotioloissa lisäys käy päinsä vain jjurenpalojen avulla. Pidetään mielessä ja palataan asiaan kevään korvalla.

Aivan totta - olen iloinen ja kiitollinen : )

No, äh, taas tällaista tietoa. Minä kun jo iloitsin siitä että löysin lopultakin ne valkoisen horsman siemenet, jotka luulin heittäneeni roskiin, ja sain ne multiin. Siis ei sittenkään tule valkoisia horsmia niistä, eikä edes niiden jälkeläisistä?

Oletteko huomanneet että tuolla yhes paikassa myydään valkosen horsman siemeniä? Eli lähteekö sittenkin siemenistä???

http://www.joyseeds.fi/maitohorsma-p-538.html

Päätin kokeilla itse eli tilasin. Kuinkahan monta vuotta kestää että kukkivat?

Fiora, miten sinun kävi niiden joyseedsin valkoisten maitohormien kanssa v.2011?? Itivätkö ja tuliko kukista valkoisia? Just katselin kyseistä katalogia vm. -15, ja valkoinen horsma näyttää edelleen olevan myynnissä. Vaikka jossain toisaalla luonnonkasvikeskustelussa todetaan, että ko. valkoinen ei lisäänny siemenestä, vaan juurakosta. Siis miten on, kokemuksia?

Horsmat eli hoikkahorsmat, Epilobium

on noin 160–200 lajia sisältävä kasvisuku. Useimmat lajit ovat yksi- tai monivuotisia ruohoja, mutta sukuun kuuluu myös muutamia varpuja. Horsmia esiintyy sekä eteläisen että pohjoisen pallonpuoliskon lauhkeilla vyöhykkeillä.
Monet horsmalajit ovat puutarhojen rikkakasveja. Tunnetuin horsmalaji on maitohorsmasukuun (Chamaenerion angustifolium , aiemmin Chamerion angustifolium , aiemmin Epilobium angustifolium ) kuuluva maitohorsma.

Kuva: Maitohorsma

Kuva: Lehtohorsma, Epilobium montanum

Lähde: Wikipedia