Hortensia: Jalohortensia, Hydrangea macrophylla

Onko kukaan jakanut tai lisännyt pistokkaista Jalohortensiaa - endless summer, onko onnistunut vai onko muita keinoa lisätä kasvia ?

pistokas multaan niin pitäis onnistua

Ja kuinkahan tämän Endless Summerin saisi siniseksi? Kasvatin koko kesän sitä lannoittamattomassa turpeessa ja aivan yhtä vaaleanpunainen se on silti kuin tuossa edellisessä kuvassa.

Siis miten hapatan alustaa lisää? Tietäiskö joku?

Rautasulfaatti, jota saa apteekista, tekee mullan tarpeeksi happamaksi ja kukat sinisiksi. En muista annostelumääriä, vain sen, että aika usein sitä pitää kasteluveteen liuottaa.

Hei, kiitos!

Nyt kun sanoit, niin muistinkin kuulleeni, että rautasulfaattiahan sinne piti laittaa. Toutally disöpiörd oli mielestäni koko asia. Mutta hankinpa ensi vuodeksi rautasulfaattia, Tämän vuoden se saa vielä olla vaaleanpunainen.

Endless on nyt meillä toista kesäänsä ja tämän vuoden kukinta oli jo aikamoinen. Toivottavasti saan sen seuraavaankin kesään säilymään ja kenties jopa lisättyä sitä. Ei ole hullumpi kasvi. Kasvatan sitä isossa ruukussa, alkukesän se saa olla tuolla pihan perällä, mutta kun aloittelee kukintaa niin pääsee paraatipaikalle,

Onko joku netin konkareista saanut Endless Summer hortensiansa kukkimaan uudelleen? Minulla ko. hortensia on nyt talvehtinut hyvin 2 talvea, jopa vanhoja varsia on säilynyt ja niihin puhjennut silmut, mutta mutta kukkia ei vain näytä tulevan - ei uusiin, eikä vanhoihin varsiin. Ensimmäisenä kesänään hortensiat kukkivat kyllä kauniisti. Hortensiat ovat melko aurinkoisella paikalla, istutettu rodomultaan ja ovat saaneet kesällä havurodolannoitetta ja syyslannoitteen syksyllä. Ehkäpä tämäkin hortensia haluaa ensin totutella paikalleen ja kasvatella juuria, kuten köynnöshortensia? Teidän kokemuksianne?

Lumi: Endless Summer muuten juurtuu pistokkaista erittäin helposti. Itselläni vesilasissa katkennut kukkavarsi kasvatti juuret ja myös taivukkaat juurtuvat hyvin.

Nobile: Happamuutta voi lisätä esim liuottamalla ruosteisia rautanauloja  tai kasvuturvetta kasteluvedessä, myös rodolannoite happamoittaa maata. Ja välillä voinee lorauttaa vaikka vanhat piimät  tai kahvinporot hortensian juurelle... Myös alumiinisulfaattia voi käyttää, mutta se vaatii jo tarkempaa annostelua, jotta ei vahingossa tapa kasvia.

Kiitos tiedoista QiG!

Konkari en ole, mutta ihan helposti näkyy kukkivan uudelleen tuo Endlessini. Ostin sen pikkuataimena viime vuoden keväänä. Se kasvoi ja voimistui ja lisäsi kukintaakin jonkun verran heti ekana kesänä. Talvetin sen kasvimaassa valeistutuksessa (en edes peitellyt millään) ja nappasin sieltä keväällä isoon ruukkuun lannoitamattomaan turpeeseen. Sinne jonnekin pohjaosiin purkkia hautasin ison kourallisen hevonkakkarakeita. Tässä vaiheessa koko maanpäällinen osa piti leikata, koska se oli paleltunut.

Unodin sitten koko ruukun pihan perälle aurinkoon ja lämpöön, ihan omiin oloihinsa alkukesäksi. Varmasti se välillä kärsi suoranaisesta kuivuudestakin. Heinäkuun puolivälissä kasvi aloitteli kukkimista ja pääsi esille. Sen jälkeen olen kastellut aina silloin tällöin puutarhan täyslannoksella, kuten muitakin purkkikukkia ulkona. Se tekee nyt neljättä lapsen pään kokoista kukintoa tälle kesälle, eikä yksikään kuknto ole vielä kuollutkaan. Kukinta-aika on uskomattoman pitkä. Vielä kun saisi sen kukinnon siniseksi.

Ai niin. Ajattelin laittaa Endlessini tuossa isossa ruukussa kellariin ensi talveksi, että saisin vanhoja versojakin säilymään. Onko kenelläkään moisesta talvettamisesta kokemusta?

Minun summerit kukkivat nyt toista kesäänsä, ja kukkia on runsaasti, samassa penkissä outoa kyllä vaaleanpunaisia ja laidalla vaalean sinisiä, kukat talvehtineet maassa, varsiosat kuolivat talvella mutta kasvi teki nopeasti keväällä uudet versot ja nyt kukkii todella kauniisti . Kiitos vaan neuvoista, yritän lisätä siis pistokkaista  ja saada ISON penkin ensi kesäksi.

QiG, oletko suojannut tuota mitenkään kun varsia on talvehtinut? Mulla on sama juttu tuon kukinnan kanssa, ei kukintoja kahtena kesänä. Pensas on kyllä ihan kohtuu rehevä. Lieköhän syy että saanut liikaa lannoitetta. Viime kesänä ehkä mutta tänä vuonna vain kaksi kertaa kasteltu havurodolannoitteella. Ehkä syy onkin juuri tuossa lannoitteessa kun QiGillä on sama juttu.

Jep, olen suojannut hortensiat  myöhään syksyllä vaahteranlehdillä ja paksulla kerroksella havuja. Lisäksi ko. paikkaan tulee täällä III-vyöhykkeellä paksulti lunta, tai jollei tule, on sitä käyty "lakaisemassa" lisää päälle.
 Mietin samaa, onko syy kukkimattomuuteen  rodolannoitteessa? Tosin viime kesänä eivät saaneet muuta kuin syyslannoitteen, 
ja tänä kesänä  3 krt rodolannoitetta alkukesästä ja syyslannoitteen jo muutama viikko sitten.  Minulla pensaat ovat vain n. 50 cm korkeat, mutta kivasti tuuheutuneet. Noh, jaksan kyllä odottaa...

Minäkin tuota kuolasin keväällä mutta en raaskinut ostaa kun oli niin arvokas(16,90 tais maksaa)
nyt harmitaa,mutta ehkä ensi vuonna

Hih, MuuMi, lohduttaudutaan ajatuksella, että keväällä voisi harmittaa vieläkin enemmän, jos se paleltuisi ekana talvenaan oho

Niimpä. Mutta ehkä mä vielä joskus saan sellaisenkin... Pihaa myllätään vielä kaivinkoneella( herra kun osti sellaisen istelleen niin ei ole niin kiire saada valmiiksi mitää kuin jos olis vuokra kone ja kuski) joten ehkä sitten kun saadaan joskus nurtsi ja sora alueet kuntoon eli joskus kun on valmis pohja mihin niitä kukkia istuttaa.

Hei, millä leveydellä olette saaneet jalohortensian menemään talven yli? Asun Kajaanissa, ensilumi tuli jo ja jalohortensiat vielä ilman talvisuojausta...

Keski-Suomen pohjoisosassa ainakin talvehti hyvin, mutta ei kukkinut tänä kesänä. Harmittelin myös tuota kukkien puutetta ja luulin, ettei se ehdi tehdä kukkia, kaikki kasvu alkoi nimittäin juuresta uudestaan. Suojasin talveksi hiekan ja mullan seoksella kuten ruusutkin. Lohduttavaa kuulla, että muillakin on ongelmia kukkimisen kanssa. Lannoitin kuten muutkin perennat, mutta vaatii ilmeisesti jotain muuta.

Käyhän Profiilirno: 142372 lisäämässä itsellesi nimimerkki tuolla yläoikealla kohdassa oma profiili. Niinkuin huomaat, kaikki täällä käyttävät nimimerkkiä, silloin myös kaikki puutarha.netin palvelut toimivat ja onhan se meidän säännöissäkin (niinkuin kaikilla muillakin keskustelupalstoilla).

Omani kasvaa kakkosella ruukussa. Kolme kesää se on minulla ollut ja joka kesä on kukkia ollut enemmän ja enemmän. Tänä kesänä puska oli todella kaunis ja näyttävä. Kellarissa tuo on talvetettu (olisi muuten vain yhden kesän ilo), mutta silti sitä joutuu leikkelemään joka kevät. Kovin aikaisin en voi ruukkua terassille kantaa, mutta silti se on joka kesä ehtinyt kukkia. Lannoitteeksi olen antanut sellaista lannoitetta, joka on tarkoitettu hortensioille ja verenpisaroille. Taitaa olla saksalaista alkuperää ja muodoltaan rakeita. Tuntuu siltä, että jos puskan joutuu leikkaamaan kokonaan alas, se ei ehdi kukkia ollenkaan. Jos taas kasvatuksen aloittaa esim. kasvihuoneessa jo aikaisin keväällä, pensas ehtii tehdä kahdetkin kukat. Näin esim. naapurilla.

Oletteko käyneet katsomassa jalohortensiaanne kellarissa ? Minä kävin ja joka oksan päässä oli nuput ja kahdessa vaaleat  kukkatertut   oho Toin sen valoon ja heti on lehdet alkaneet muuttua  vihreiksi ja nuput kasvaa. Koskahan nuo kukat muuttavat väriään, pimeässä kun olivat, siksi valkoisia.

Viimeksi eilen katsoin ja oli pelkkää ruskeaa oksaa purkissa. Ei vihertänyt , mutta ei sen pitäisikään, kun se on ihan pimeässä ja viileässä ja multa purkissa on varmaankin rutikuiva.