Hortensia: Jalohortensia, Hydrangea macrophylla

Pimeässä ja viileässä minunkin oli, mutta nuppuja vaan oli ilmestynyt :wink:

Omani ei ole koskaan pukannut edes lehtiä talvisäilytyksen aikana. Se on joka kevät näyttänyt suht kuolleelta, mutta viime kesänäkin kukkaloisto oli sitten tosi upea. Purkki on tavallaan lämmittämättömässä tilassa, mutta ei siellä kuitenkaan koskaan mene pakkasen puolelle. Kastellut en ole talven aikana.

Pipu epäili, ettei Endless ehdi kukkimaan, jos sen joutuu leikkaamaan ihan alas talven jälkeen. Mutta ehtii se ainakin täällä Joensuussa, ja ihan kunnon kukinnan se vetää läpi sieltä heinäkuun puolivälin paikkeilta koko syksyn.

Nobile

voiko puutuneista talvipistokkaista lisätä?

mulla kukki istutuksen jälkeisenä kesänä, mutta sitä seuraavana ei kukkinut, teki vain varsia ja lehtia, ei mitenkään kohtuuttomasti, kuitenkaan ei nupun nuppua.

Puutuneista pistokkaista lisäämisestä en tiedä, mutta kesäpistokkaista onnistui ihan hyvin. Tökkäsin vain pistokkaan multaan, kastelin ja muovipussi päälle että kosteus säilyy. Jonkin ajan kuluttua kasvusta oli huomattavissa että juurtuminen onnistui...

kaikki pistokkaat juurtuvat melko helposti… puolipuutuneet kesäpistokkaat ehkä kaikkein parhaiten… ;O)

Sain äitienpäivälahjaksi hortensian (Endless summer). Liekö lämpötila (+23) sekoittanut pääni, sillä laitoin sen suoraan maahan. Toissayön pakkaset sitten muuttivat kukkaterttujen reunimmaiset auenneet kukat ruskeiksi - samoin kävi nupuille (kukat olivat vasta siis aukeamisvaiheessa.

Voiko kasvia pelastaa/ kukkiiko se enää? Lehdet näyttäisivät olevan ok.

Minun uudessa endless summerissa on nyt viisi nupullista oksaa, wau. Istutin isoon ruukkuun. Onko puolivarjo sopiva paikka. Olen lannoittanut lidlin halpis-lannoitteella, 99snt/pullo, mitä lie evästä… Miten talvetus? Pimeään meinaan laittaa, muutama lämpöaste.

Tässä mielenterveysostokseni.

Olen aina halunnut tätä, mutta nyt en tiedä, miten tätä hoidetaan. Tällä on aika pieni purkki, ja se pääsi heti kuivumuun kun toin sen kotiin; kukat lerpahtivat aivan tyystin. Upotin veteen ja se piristyi. Mutta onko tällä liian pieni purkki, pitäisikö heti istuttaa johonkin isompaan astiaan? Koskas tämän voi kiikuttaa ulos, että ei palellu? Ilmeisesti tarvitsee aika runsaasti vettä? Antaakas nyt tälle Uunolle jonkinmoiset alkeisohjeet, etten sitä heti tapa.

Hydrangea macrophylla 'Blaumeise'.

Saisi olla enemmän blau - miten ihmeen hapanta tämän kasvualustan pitäisi olla? Minun maani on perushapanta, istutuskuopassa on lisäksi rodomultaa ja olen antanut tälle hortensialannoitetta.

Kastele piimällä, se tehosi ainakin meidän rhodoihin niin että alkoivat kukkimaan. Joku kertoi myös laimentavansa viiliä veteen ja kastelevan sillä… Happamia, sanoi kettu…

En tiedä, minkä sorttinen minun hortenssiani on, mutta sen alkujaan sininen kukka on muuttunut vihreäksi. Oudon näköinen, mutta nätti. En muistaakseni ole lannoittanut sitä mitenkään. Kastelen kraanavedellä. Mitä lie multaa.

Olisiko muita kotikonsteja, siis mitä äkkiä kotoo voisi löytyä,ei nyt satu oleen piimää eikä viiliä ja kauppaan matkaa parikymmentä km.Alkaa uhkaavasti kukat tuleen vihreän ruskeiksi,ei nätti.

Kahvi, poroina ja juomana.

Lannoittamaton ja kalkitsematon turve, hätätilassa sammal.

Kiitos,kokeilen ensin sitä kahvia.Uskaltaisko laimeaa etikkavettä laittaa,tuli vaan mieleeni.

Toteutin haaveeni ja endless summer on nyt puutarhassani. Kuinka olette onnistuneet talvehdittamisessa? Käytettävissä on vaahteranlehtiä ja kuusenhavuja suojaukseen, mutta oletteko menettäneet aarettanne pakkaselle kokonaan, kyselen talvikokemuksia.

Eipä taida talvehtia ulkona edes Etelä-Suomessa. Omani oli kellarissa talvet. Nyt se on kompostissa, kun ei enää tänä keväänä suostunut kasvamaan, mutta eipä harmita yhtään, kun tuo talvettaminen on niin hankalaa.

Sukulaismies tekee uutta pihaa ja hän oli istuttanut isomman määrän näitä uuteen pihaansa oikein paahteiselle paikalle. Puutarhuri oli tuonut kasvit ja nähnyt istutuspaikan ja hyväksynyt sen. Jotain oudompia havuja tulee samaan paikkaan. Toivottavasti ei tule kovin hinnakas talvi:(

Josko puutarhuri oli kaukaa viisas ja näki uutta bisnestä tilanteessa?