Minulla on endless summer ollut kaksi talvea pihalla. Hengissä on edelleen, mutta siitä paleltuu kaikki maanpäälliset osat ja keväällä lähtee aika hitaasti kasvamaan. Kukkia tai edes nuppuja ei ole ekan kesän jälkeen näkynyt. Nyt on harkinnassa siirtäisinkö sen talveksi ruukkuun kellariin vai antaisinko vaan olla…
Minulla myös on endless summer ollut viime talven ulkona (Urjalassa). En odottele tänä vuonna kukkia kun sen keväällä siirsin. Oli hiukkausen huonossa paikassa. Havuja meinaan peitota sen päälle syksyn tullen reilumman kaupalla.
Paulastiina sitä miekin vähän pelkään. Kuunliljaakin menee paahteiseen paikkaan:(
Endless summer oli ulkona.. peittämättä..viime talven, elossa on ja kasvanutkin hyvin, mutta nuppuja ei ole näkynyt.
Kurpitsa, kyllä kuunliljat menee hyvin paahteisellakin paikalla, jos on hyvä ja multava maa. Naapurin kuunliljat ovat juuri todella kuumassa paikassa ja näkisittepä niiden koon, valtavia '''' pensaita''''. Voi olla poikkeus tapaus , tietty menestyvät paremmin varjossa.
Kuunliljaa on minullakin paahteisella seinustalla ja kasvaa todella hyvin, mutta vaatii kastelua kyllä. Kukkivat parhaillaan komeasti jokainen. Kukkivia pensaita noista hortensioista kaiketi olisi tarkoitus saada, mutta jos versot paleltuvat joka talvi, ei kukkia ehdi tulla. Kasvuun pitäisi päästä aikaisin keväällä, sillä kukkiminen vie aikansa. Kellarissa talvetettukaan ei välttämättä ehdi kukkia, jos ei sitä ruveta kasvattamaan ulkona riittävän aikaisin. Hortensian versot paleltuvat todella herkästi. Mutta eipä silti, onhan tuollainen puska ihan komea vihreänäkin:)
Endless Summerin pitäisi kukkia sekä uusilla että vanhoilla versoilla ja sen vuoksi maanpäällisten osien paleltumisen ei pitäisi aiheuttaa kukinnan menetystä, viivästymistä vaan.
www.puutarhatahvoset.fi/resources/esitteet/endless_summer.pdf
Toimivaa linkkiä en osannut tuosta tehdä, sorry.
Maanpäälliset osat paleltuvat minulla ja tosiaan lähtee keväällä hitaasti kasvuun. Nuppuja ehtii kehittää, mutta ei ehdi niitä avaamaan, kun kylmät jälleen koittavat. Viivästyy kukinta niin, että ehtii uusi talvi vaimikäenytoli :D .
Tässä on mun viime kesänä istutettu Endless Summerini. Hyvin voi ja kukkii... toinenkin selvisi talven yli maassa, mutta halla tai koiranpissa tuntui sen tappaneen. Joten toinen päätyi roskikseen ja toinen kasvoi hitaasti ja tuntui ettei se kuki koskaan. Mutta sitten kun rupesi kasvamaan, niin kasvoi kohinalla. Ihmeen kaupalla tuntuu muutkin hortensiat viihtyvän tällä pihalla; pallohortensia availee kukkiaan ja syyshortensiat (valkoinen ja lime) ovat nuppuja täynnä.
Minulla on ollut Endless summer ed. vuoden äitienpäivästä asti. Se on istutettu ruukkuun, talven se vietti kellarissa ja alkoi siellä tehdä uutta kasvustoa. Nuppuja alkoi kehittyä jo toukokuun lopulla, kukinta alkoi kesäkuun lopulla ja jatkuu nyt vielä komeana ja uusia nuppujakin on tulossa. Sen olen huomannut, että paahdetta ei siedä, lehdet kärventyvät ja ruukkukin kuumenee liikaa, joten pidän sitä toisten kasvien varjossa. Talveksi vien taas kellariin.
Aika oudon värinen Endless, ei mulla noin punaiseksi äitynyt. Vaan ei kuki tänä vuonna ollenkaan, kasvaa hoinottaa, mutta ei tee edes nuppuja. Se on ollut jo kolme talvea (vai milloinkas ne Tahvoset sen lanseerasivatkaan??) ihan perennapenkissä, ei varjossa ollenkaan ja joka vuosi kukkinut mahottomasti, mutta nyt ei. Viime kesänä kukkien väri vaihteli lavendelinsinisestä liilaan ja kukat olivat melkein (huom! melkein) jalkapallon kokoisia. Sen sijaan tämä uusi, ‘The Bride’, kukkii ihanilla valkoisilla kukilla, ihan vienosti ne kukat sihtaavat sinertävään. Katson jos löydän kuvaa jostain.
Muistelen kyllä, että kukkani olisi ollut viime vuonna vaaleampi väriltään. Se on Rodomullassa ja lannoitettu Rodolannoitteella. Olisiko tämä syventänyt väriä, enpä tiedä.
Kukkiiko teidän jalohortensiat tänä vuonna kuten edellisinä, aikaisemmin kukkivat komeasti nyt vaan lehteä työntävät ja yksi kukinto viidessä puskassa.Ei hyvä !
Eipä kuki, lehteä vain puskee
Kukkii, mutta ei niin näyttävästi kuin viime vuonna, jolloin pensas oli yhtä vaaleanpunaista unelmaa.
Siis eipä kuki, olivat viime talven talvisuojaturpeen turvin ... Jos kukintaan vaikuttaa talvehdinta kellarissa, taidan laittaa kyllä ruukkuun. Montako astetta on ihanteellinen lämpötila? Meillä ei ole kellaria, kylmä autotalli ja n. + 5 asteen varasto. Laitatte siis ruukkuun - isoon? ja keväällä otatte ruukusta pois vai istutatte ruukkuineen päivineen maahan vai mitenkä se menee..?
Olen istuttanut sen olisiko se nyt sitten n. 10 l. ruukkuun ja siinä se on koko kesän ja jatkaa talven kellarissa. Keväällä lisään vähän uutta multaa juurelle. Meillä kellarissa on yl. alle 10 ast. kylminä aikoina alle 5.
Pitääkö minun viedä jalohortensiani kellariin tai vastaavaan talveksi? Täällä se ei varmaankaan pärjää ulkona talvea vaikka peittäisi millä.
mulla ei kukkinut tänä kesänä, kasvoi isoksi, mutta ei tehnyt edes nuppuja. mulla ei kukkinut pallo- eikä syyshortensiakaan tänä vuonna.
ja nyt olen entistä varmempi siitä, että ensi vuonna meidän pihassa ei kuki mikään
Näin kauniiksi se kuivuu, kun ottaa oikeaan aikaan maljakkoon.
Kävin tänään kastelemassa kellarissa talvehtivaa Hortensiaani ja mukavasti näytti jo olevan uusia silmuja. Voisi ajatella, että on talvesta selvitty.