Hortensia: Jalohortensia, Hydrangea macrophylla

Talvetin kellarissa äidiltä pelastettua hortensiaa ja maaliskuun alussa nostin sen kasvisteluhuoneeseen lämpimään ja valoon. Samalla aloitin kastelemaan sitä useammin. Äsken kävin katsomassa, niin siellä on jo nuppuja. Otinko jo liian aikaisin sen lämpimään?

Mulla on ollut hortensia Endless Summer mökissä talvetuksessa. Luulin sen menehtyneen, kun kaikki oksat oli ihan mustia. Mutta niin vaan sieltä mustien oksien lehtihangoista puskee vihreää. kasvava kasviKivaa! Vähän lisävaloa on saanut kuukauden verran, lämpötila on kymmenkunta astetta. Toivon, että se tänä vuonna ehtisi kukkimaankin.

Jalohortensia paleltuu todella helposti. Varsinkin uudet versot ovat arkoja. Omani jo edesmennyt pääsi ulos vasta joskus toukokuussa ja se peitettiin harsoilla yöksi. Kesäkuussakin on yleensä vielä hallaöitä, joten olkaapa tarkkana.

Tämmöinen on nyt mun hortensiani. Kukintoja on tulossa ainaskin 10.

Edessä menee kukkavalon johto, mut en viittiny kuvausta varten purkaa systeemejä. Mun järjen mukaan tätä pitäis nyt lannoittaa, mutta millä kannattais. Oon antanu parin kastelun yhteydessä sitä punaista veteen liuoitettavaa lannoitetta. Ja sit, että tykkääkös nää kosteasta, vai pitäiskö päästää kuivahtaa välillä? Nyt kastelen muutaman päivän välein aika reippaasti.

Ermeli, miten isossa ruukussa tuo sinun hortensia on?

Ruukun halkaisija on n. 25 cm. Syksyllä nostin maasta sen ja tökkäsin tuohon ruukkuun. Multaakaan en ennättänyt siihen keväällä vaihtaa tai lisätä, kun oli jo nuppuja.

Lähdin liiteristä ostamaan muka semmoista minikasvaria. Ja ketut siellä mitään enään ollut. Noh, ei tullut tyhjä reissu, ostin summamutikka hortensian, mikälievärinen....

Ostin jostain poistopisteestä tälläisen hortensian lauantaina, kukat olivat silloin "kunnossa", eilen kun tulin parin päivän reissusta kotiin kukka näytti tältä: surullinen

on ollut sisätiloissa. Onko tälle enää mitään tehtävissä? Leikkaanko lurputtavat kukat pois, tekeekö kenties uusia? Vai annanko olla ja toivon parasta...

Itse päätin jättää jalohortensiat vastedes kauppaan: viime syksynä istuttamani ei selvinnyt talvesta, vaikka Espoon korkeudella talvet eivät kovin ankaria olekaan. Jalohortensiaa kuitenkin myydään täällä Etelä-Suomen talvet kestävänä lajina, mutta ei ainakaan omalla pihallani selvinnyt. Tavallinen hortensia maksaa vain puolet jalosta ja kestää taatusti varmemmin. Kara.Koo: en ole tosiaankaan asiantuntija, mutta veisin hortensian ulos ja leikkaisin pahiten lurpsahtaneet kukinnot.

Just tänään huomasin, että ‘Endless Summer’ oli lykännyt yhden uuden varren. Viime viikolla jo harkitsin sen kuolleeksi julistamista.

Kiitos Fiorella! Tuo minun kukka ei onneksi maksanut paljon mitään, mutta mielelläni olisin sitä tämän kesän ihastellu :slight_smile: Siirsin sen tänään terassille, toivotaan että ei vain tykänny olla sisällä ja virkistyy raikkaassa ulkoilmassa…

Meilläkin Endless Summer vasta ensimmäisiä lehtiä tekee. Saisi ottaa kirin muuten jää kukinta haaveeksi.

Täällä Endless on hyvässä kasvussa, osa lähti ihan tapista osa vanhoista oksista mutta just äsken kävin tihruamassa olisiko nuppujen alkuja, ei mitään, ei kukkinut viime vuonnakaanapea pelkkä viherkasvi on ollut toistaiseksi, ostovuonna tietty kukki ja siihen jäi.

Mutta vielä jaksan ainakin tämän kesän jos kuitenkin vielä äityisi kukkimaan jos olenkin liian hätäinen, kukkimattomana saa kyllä muuttaa jonnekin sivummalle, puskekoot lehtiä siellä sitten ihan rauhassa.

Tytär Saksasta kysyy Hydrangea Macorpyhyllasta, tuleeko hänen leikata kukkineet kukinnot pois, haluan antaa oikean vastauksen. Itselläni on Jalohortensia Endless Summer, se on kukkinat aina milloin kukkii syksypakkasiin saakka, eikä kukinnon poisto ole ollut aiheellista.

Omasta Endless Summeristani vielä, se on ollut minulla jo, taitaa olla neljäs kesä meineillään, talvehtinut oikein hyvin. Kukinta ei mitenkään loistava, sijainti on länsi-pohjoisnurkkaus, onkohan liian pimeä kasvupaikka. Myöskään sinistä kukintoa en ole onnistunut saamaan, siihen on kai jokin piimäkikka, olenko oikeassa, vai pitäisikö hankkia jotain, joka tekesi maasta jos oikein muistan, emäksisen. Nyt näkyy pari kukinnon alkua, mutta vieressä kasvava villiviini kyllä varjostaa ja häiritsee hortensiaani kovasti. Tietääkö joku, missä vaiheessa voisin ehkä siirtää kasvin parempaan paikkaa, syksyllä vai keväälläkö, kun talvehtimen on varmistunut? Kiitollisuudella otan neuvot vastaan kasvi

Jos haluat siniset kukat, hae apteeksista rautaoksidia, se happamoittaa kasvualusta sellaiseksi, että väri on sininen. Emäksisessä (tai neutraalissa) maassa kukinto on vaaleanpunainen. Näin minulle neuvottiin puutarhalla viime kesänä, kun ostin myös tämän hortun. Minulla on melko aurinkoisessa paikassa. Hyvin talvehti, versoja on tiheään ja elinvoimaisia, mutta jääneet aika lyhyeiksi, ehkä kuivuudesta johtuen. Nuppuja ei näy. Samaten vieressä oleva syyshortensia on melko varhaisessa kasvussa, vaikkakin oikein terhakassa. Ihmettelen, jos ehtii kukkimaan.

Kiitos trekooli, pitänee käydä apteekissa. Kasvin siirrän ensi keväänä valoisempaan paikkaan. Entä se kukintojen leikkaaminen, minä luulisin että kuihtuneet kukinnot tulee leikata pois?

Tässä Endless Summer, on jäänyt pahasti villiviinin alle ja varjoon. Siirrän nyt jo ennen kukkanuppujen kehittymistä parempaan paikkaan, ja sitten käväisen apteekissa sinisen kukinnon toivossa

Hydrangea arborescens ´Annabella´:lle en löytänyt omaa ketjua, joten tällään kuvan tähän. tykkään kovasti sen vaaleanvihertävistä kukinnoista.

En malta olla panematta toista kuvaa ´Annabellasta´. Kylväessäni mustia unikoita kuvittelin mielessäni, miltä niitten ja vihertävänvalkoisen hortensian värit tulevat näyttämään yhdessä, ja kyllä tämä minun silmissäni näyttää aivan upealta.